Crown IT8000.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Crown IT8000.

Inlägg av David Wennberg »

Är det någon som har hunnit med en date med det här steget än?

8000W på två rackenheter, 10.5 kg, inbyggd dsp och ett listpris på 56k. Det låter inte fy bubblan alls i mina öron!

Så, är det någon som har provlyssnat det?

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Tyvärr inte testat. Men steget verkar ju vara rätt oki.. :wink:

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Hmm.. Gissa vem som har sånna på hyreslagret?
Skulle det vara så att dom finns i närheten av örebro så lär dom låta alldels underbart..
Dom vill dock ha 20ampere.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Hmm... jag klarar mina PL-9.0'or på 16A utan problem. Jäkligt smutt med inbyggd DSP dock.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Dessutom är alla IT-stegen på 2he. Hur mycket väger PL9.0?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Dessutom är alla IT-stegen på 2he. Hur mycket väger PL9.0?
Mer än IT-stegen... :? De väger iofs 26-27 kg nånting och är 3 HE, men med tanke på hur få man behöver (körde The Wailers utomhus på 3 steg!) så är jag mycket nöjd ändå.

Hade IT-stegen funnits när jag köpte mina PowerLight så hade nog inte valet varit lika lätt som det var då. Det är otroligt mycket teknik och pulver för pengarna.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

IT-8000 väger kaxiga 10.5 kg 8)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det är rätt kaxigt med så mycket effekt och lullull på så lite plats och vikt ja. Lika nöjd som jag är med QSC kommer folk säkert att vara med IT'na.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag vet inte om jag är den enda men jag är faktiskt lite skeptiskt till att stegen är så lätta med switchade nätdelar.

Det måste vara nånting som har kompenserats bort från ett vanligt steg bara för att få ner vikten.

Det är ingen slump att våra Crest CA18 har 16A enfas handske rakt in i steget och att lab 4000 har vanlig stickpropp även om dom nu ska leverera i stort sett lika mycket.

Isåfall skulle ju Powersoft vara världsledande om det nu inte hade betydelse. Samma effekt som lab4000 men på endast 1he. Varför använder inte alla dom stegen?

Jag är skeptisk tills jag blivit bevisad motsattsen faktiskt!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Utan att lägga sig i den oändliga debatten om lättviktssteg/konventionella så kan man mkt väl köra 16A genom en vanlig stickpropp. Så den skillnaden finns inte.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja självklart och det är det många som gör. Men grovleken på kabeln bakpå CA18 steget går det därimot inte att sätta på en vanlig stickpropp. Det hade inget att göra med om man får köra 16A i en stickpropp att göra.

Utan snarare att konventionella steg drar mer ström och det är utav en anledning!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf(KMD) skrev:Isåfall skulle ju Powersoft vara världsledande om det nu inte hade betydelse. Samma effekt som lab4000 men på endast 1he. Varför använder inte alla dom stegen?
Powersofts nätdelar switchar inte tillräckligt snabbt, om jag inte minns galet. De ska fungera relativt bra som bassteg iaf, vad jag har hört.

För övrigt kan man nog köra uppemot 30A i en vanlig stickpropp, men det är bara godkänt upp till 16...väl?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf,

För 6-8 år sedan kunde jag hålla med om att steg med switchade närdelar ännu inte hängde med de gamla hederliga järnklumparna. Numera tycker jag att många av dem gör det. LAB är inte ett av de jag tycker håller riktigt den klassen om jag ska vara ärlig, men det är en annan diskussion.

Jag som har QSC kan ju förklara varför just Powerlight-stegen funkar (och då särskilt 6.0 och 9.0).

Ett konventionellt steg drar mest ström i peakarna (logiskt, det är då det behöver mest ström). Visst finns en hel del lagrat i kondensatorbankerna, men trots allt drar det mest ström där.

Det PWM-nätdelen i QSC-stegen gör är att den drar ström på flera ställen i vågformen jämfört med en konventionell dito, vilket betyder att den laddar kondensatorerna oftare. Det i sin tur betyder att kondingarna inte är tömda lika ofta och steget behöver inte dra lika mycket ström just i peakarna. Alltså är det egentligen inte så att den drar mindre ström, bara att den drar strömmen på rätt ställe.

Om något så tycker jag faktiskt att Powerlightstegen låter "tightare" än t.ex Crown 5000 (ett jäkligt bra steg det med). De verkar ha bättre kontroll på konen helt enkelt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Vad menas med switchad nätdel och vad är motsatsen?

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Skall försöka svara lite enkelt på det, En switchad nätdel är mer "elektronik" uppbyggd (går inte in djupare på det, någon annan som inte har nått bättre för sig får gärna fylla i :) . En "vanlig" nätdel består oftast av en järnkärne trafo. Gärna "ring" lindad (Mindre störnigar). I tv apparater, mobil laddare (dom lätta laddarna), dator nätdelar mm är av switchad typ.


Hoppas du fick ut något av det.

/Bengan

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Gustaf(KMD) skrev:Jag vet inte om jag är den enda men jag är faktiskt lite skeptiskt till att stegen är så lätta med switchade nätdelar.

Det måste vara nånting som har kompenserats bort från ett vanligt steg bara för att få ner vikten.

Det är ingen slump att våra Crest CA18 har 16A enfas handske rakt in i steget och att lab 4000 har vanlig stickpropp även om dom nu ska leverera i stort sett lika mycket.

Isåfall skulle ju Powersoft vara världsledande om det nu inte hade betydelse. Samma effekt som lab4000 men på endast 1he. Varför använder inte alla dom stegen?

Jag är skeptisk tills jag blivit bevisad motsattsen faktiskt!
Har du lyssnat på Itech-stegen?
//Chritoffer

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag håller med om att det känns bättre att köra med riktiga tunga steg. även fast många idag (ex EV/Dynacord) har lättviktssteg som spelar så att åtminstone inte jag hör att det skulle vara sämre på nått vis.

Däremot LAB's 1600,2002,4000 osv.. har jag inte lika positiva erfaranheter av. Vet ej hur det är med de nyare fP-stegen dock.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det jag har hört av exempelvis QSC PLX har inte på något sätt varit negativt, och de använder sig inte av konventionella nätdelar (som väger massvis, hur snyggt de än låter - försök lyfta ett rack fullt med MA-steg så håller du med!). Jag betvivlar starkt att Crown efter sina framgångar med MA-serien skulle släppa en IT-serie med steg som lämnar mer effekt fast låter sämre.

Ian, du kan väl förklara hur en switchad nätdel fungerar, så slipper jag göra bort mig :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man likriktar inkommande växelströmmen. Denna tar man sedan och "hackar upp" i pulser som man varierar tidslängden (bredden) på, s k pulsbreddsmodulation (Pulse Width Modulation, PWM). Man får helt enkelt en fyrkantvåg vid några kHz. Sedan tar man denna fyrkantvåg genom en spole (ett filter helt enkelt) varpå man får ut DC.

Något förenklat.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

Kan bara meddela att vi uppmätte att 6 st lab 4000 + 3 st lab 1600 steg drar ca 6,5 ampere per fas vid fullt pådrag. Alltså ca 20 ampere sammanlagt.
Vad detta har med saken att göra har jag inte kommit på men det kanske intresserar någon.

Jo nu kom jag ihåg, Det där som gustaf(KMD) sa om Crest CA18 och Lab 4000 var det ju.

Eftersom 6 lab 4000 + 3 st lab 1600 (bara) drar 20 totalt så behövs inga grövre/större kontakter och kablar till varje steg.
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster