Lab SS1300 vs. Lab 1300C

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Kalle Feldt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 20:56
Presentation: Har tidigare erfarenhet av branschen men söker nu främst info samt grejer för välljudande kraftiga grejer hemma. Frontar med JBL 1x2405h, 1x2447j, 2x2206h i slutna lådor. Basar JBL SR4719X (2x2x2241h.) Slutsteg: Lab 300, 1600, 2000
Ort: Åtvidaberg

Re: Lab SS1300 vs. Lab 1300C

Inlägg av Kalle Feldt »

Lyfter en gammal mycket informativ tråd:)
Hur står sig tex lab 300 ljudmässigt? De halvgamla lab 1000? Har ett med xlr utan limiter men med fläkt. samt ett med limiter och speakon. skiljer dem sig ljudmässigt? Är det ändast nätdelen som skiljer lab 2000 samt 2000c?

För HIFI är IP-serien lämplig?

Har en drös lab faktiskt
lab 300 m limiter samt speakon. Blir ganska varmt då det saknar fläkt. Är detta normalt?
lab 1000 med xlr men fläkt
lab 1000 med limiter samt speakon
lab 1600
lab 2000
lab 2002

/Kalle

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 22:53
Ort: Västkusten
Kontakt:

Re: Lab SS1300 vs. Lab 1300C

Inlägg av Dan Bävholm »

Hur står sig tex lab 300 ljudmässigt?
dB: Menar du 1HE steget? Ja det är det enda class H steget som jag/Lab gjort. Bra peak-effekt och lite värme från utgångssteget. Blev standard i många Sandrews bios i början av 90-talet. Tidiga modeller kan trafon bli varm, då den mättades vid >230VAC. Tillverkas nog än idag som IP450, då det finns ett antal OEM kunder, som tex B&K som har den med ljusblå front till sina isolationsmätkit.

De halvgamla lab 1000? Har ett med xlr utan limiter men med fläkt. samt ett med limiter och speakon. skiljer dem sig ljudmässigt?
dB: Om jag minns rätt så kom LAB1000 i 2HE 1988 med XLR. Vid 1990-91 med XLR och cliplimiter. Om man kopplar ur cliplim så skall det inte vara nån skillnad. Med cliplim så blir det skillnad, vad som är bäst är en smaksak. Beror på vilket register det driver.

Är det ändast nätdelen som skiljer lab 2000 samt 2000c?
dB: Ja, se tidigare inlägg..

För HIFI är IP-serien lämplig?
dB: Absolut. Det enda tråkiga är fläktarna. Men jag har skruvat upp mina steg med fläkt i källartrappans tak.

lab 300 m limiter samt speakon. Blir ganska varmt då det saknar fläkt. Är detta normalt?
dB: Har inte så mycket med fläkten att göra. Kan vara trafon. Hör med Lab om du kan få köpa en IP450 trafo som tål 240VAC.

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Re: Lab SS1300 vs. Lab 1300C

Inlägg av Anders Martinsson »

Sparkar liv i denna tråd då jag fann den mkt infomativ och intressant, jag är för närvarande på jakt efter ett par lab1600 för hemmabruk, dels pga. av ren nyfikenhet beträffande ljudkvalite (har läst om detta om lab1600 även på andra håll) men även på grund av att jag tidigate slagits av hur bra fina pa-steg kan låta (qsc plx) i förhållande till prislappen.

Det ska väl sägas att jag även tilltalas av bristen på krimskrams hos denna typ av produkter, ren rå funktion och prestanda framför 10mm borstad aluminium front, blå lyadioder och extrakilon, jag har idag gått över till lab ip450, har tre st som driver mina hemmabyggen, mkt trevliga steg i alla aspekter, inte minst ljudmässigt.

Jag är nyfiken på vad, rent tekniskt, som gjorde att lab1600 stack ut beträffande ljudkvalitet, det ser ju bra ut på papper map. effekt/last (dubblar nära nog hela vägen ner till 2 Ohm) och det omnämns ju även postivit i detra avseende, som sagt så hoppas jag inom kort komma över ett par, om ni känner till några till salu i lungsbacka trakten så hojta.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Lab SS1300 vs. Lab 1300C

Inlägg av Niklas Elste »

Bara för att liva upp denna tråd lite

Finns det nå info om ss1400
Har ett ligger i garaget nån stanns

Togs ur et system för massa år sen då det vägrade att inte brumma när det var inmonterat i racket

ersattes av ett 1300 för typ 10 år sen minst

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster