Lyfter denna gamla tråd då jag kikar på samma sak i mina äldre LAB steg som jag inte använt så mkt ännu.
Fick tipset av en annan LABstegs-ägare att fasvända ena kanalen i steget (B), samt även i högtalarkabeln för samma kanal (så signalen vänds rätt igen), då detta skulle ge märkbart bättre skjuts till subelementen jag ska använda stegen till. Detta pga att steget då ska klara ge bättre botteneffekt (under 100Hz).
Då jag läser manualen för stegen (kollat i manualen för flera olika stegmodeller innan fp3400/6400) så hittar jag vad man kallar för "stereo reverse", vilket LAB anger ska ge just denna effekt - DOCK beskriver man där att denna funktion aktiveras genom att trycka ned (depress) både "link" och "reverse" (kanal B), precis som man gör för att aktivera "bridge mono" mode.
Detta måste väl vara fel i manualen?? Men då det står på samma sätt i flera olika modellers manual så blir jag fundersam.
Läser man under "bridge mono" instruktionen så ska man absolut INTE koppla in högtalaranslutningar på A resp B:s minuspoler då "bridge mono" är aktiverat (då man använder pluspolerna till denna mode, inget konstigt). Men, om man då följer instruktionen under "stereo reverse" så ska man ju även där trycka ned både "link" och "reverse", varefter man skall koppla in högtalare till kanal A som vanligt och till kanal B polvänt.
Jag tolkar det som att det bör ge samma mode, alltså "bridge reverse". Men, då använder man ju minuspolerna...
Innan jag provar att aktivera denna effekthöjande funktion så önskar jag därför att någon kan bekräfta att manualen anger fel under "stereo reverse" avsnittet och att det alltså ENDAST är "reverse" som skall tryckas ned samt B polens högtalaranslutningar som skall vändas för att få ut den ökade effekt ur steget som man talar om.
Alternativt rätta mig om jag missförstått manualen och förklara vad de menar, så jag inte förstör något.
Klistrar in bridged mono & stereo reverse texten från manual för LAB 1600, 2002 & 4000 steg:
3. Bridged mono
To bridge the amplifier, depress the Link switch (7)
and Phase reverse switch (6). Both channels are then
driven by a single signal at either input. You can
use any remaining input connectors for linking etc.
Do not use the remaining XLR and TRS as input
jacks simultaneously for mixing or other purposes.
To obtain an output, connect the speaker leads to
pin +1 on channel A Speakon to speaker
positive terminal and pin +1 on channel B
Speakon to speaker negative terminal . Do not
connect either of the -1 (negative) pins of the
Speakons.
Do not connect speakers to channel
A or B in the normal manner in bridge mode, as
this can cause serious damage.
4. Stereo reverse
This mode is similar to the Tandem mono mode.
Apart from depressing the Link switch , you also
depress the Phase reverse switch, like in the Bridge
mono.
Channel B is now phase reversed. To
compensate for that, connect pin +1 on channel B
Speakon to speaker negative terminal and pin -1
on channel B to speaker positive terminal.
Channel A output is connected as in the normal
stereo mode. By having channel A and B operating
in opposite polarity, the energy storage in the
power supply is more efficient. This means that the
amplifier can deliver up to 10% more power than in
tandem mono mode. This is significant for signals
below 100 Hz (sub bass etc.).
Mvh Niklas