Slutsteg - Stereo Reverse

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Anton Jonsson »

hej

Läste lite i manualen till ett av Labs slutsteg.
Där stod det att om man fasvänder en av signalerna (bara på ena kanalen) innan den går in i steget och sen fasvänder tillbaka den efter den har "pacerat" steget så ska man tydligen kunna få ut runt 10% mer effekt från slutsteget.

Är det någon som provat ?
Det borde vell i sånna fall fungera på alla slutsteg, eller ?

/ anton

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det är väl baserat på antagandet att typisk musiksignal har en positiv likströmskomponent sett över tid (transienta förlopp som trumslag med mera) och om man antar normalt stereomaterial så finns det en icke föraktfull energi i summasignalen jämfört med skillnadssignalen, varför man torde kunna nyttja denna obalans om man polvänder (fasvänder är fel ord; det implicerar en tidsberoende skevning, vilket är varken enkelt eller önskvärt till skillnad från polvändning) ena kanalen i en del av signalkedjan där strömförsörjningen är gemensam för bägge kanaler.

Jag har börjat vikariera som Internetguru på Sveriges Radio. Märks det?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

det var en diskussion om det där på prosoundweb för några år sen. som tog sin början i att dave rat skrev i nån artikel att de kör så i sina riggar. tror det man kom fram till var att det inte ger speciellt stor vinst innan man kommer upp i stor skala.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Jonsson skrev:så ska man tydligen kunna få ut runt 10% mer effekt från slutsteget.
10% mer effekt är 0,4 dB...

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Nicke Johansson »

Lyfter denna gamla tråd då jag kikar på samma sak i mina äldre LAB steg som jag inte använt så mkt ännu.
Fick tipset av en annan LABstegs-ägare att fasvända ena kanalen i steget (B), samt även i högtalarkabeln för samma kanal (så signalen vänds rätt igen), då detta skulle ge märkbart bättre skjuts till subelementen jag ska använda stegen till. Detta pga att steget då ska klara ge bättre botteneffekt (under 100Hz).

Då jag läser manualen för stegen (kollat i manualen för flera olika stegmodeller innan fp3400/6400) så hittar jag vad man kallar för "stereo reverse", vilket LAB anger ska ge just denna effekt - DOCK beskriver man där att denna funktion aktiveras genom att trycka ned (depress) både "link" och "reverse" (kanal B), precis som man gör för att aktivera "bridge mono" mode.
Detta måste väl vara fel i manualen?? Men då det står på samma sätt i flera olika modellers manual så blir jag fundersam.

Läser man under "bridge mono" instruktionen så ska man absolut INTE koppla in högtalaranslutningar på A resp B:s minuspoler då "bridge mono" är aktiverat (då man använder pluspolerna till denna mode, inget konstigt). Men, om man då följer instruktionen under "stereo reverse" så ska man ju även där trycka ned både "link" och "reverse", varefter man skall koppla in högtalare till kanal A som vanligt och till kanal B polvänt.
Jag tolkar det som att det bör ge samma mode, alltså "bridge reverse". Men, då använder man ju minuspolerna... 8O

Innan jag provar att aktivera denna effekthöjande funktion så önskar jag därför att någon kan bekräfta att manualen anger fel under "stereo reverse" avsnittet och att det alltså ENDAST är "reverse" som skall tryckas ned samt B polens högtalaranslutningar som skall vändas för att få ut den ökade effekt ur steget som man talar om.
Alternativt rätta mig om jag missförstått manualen och förklara vad de menar, så jag inte förstör något.

Klistrar in bridged mono & stereo reverse texten från manual för LAB 1600, 2002 & 4000 steg:
3. Bridged mono
To bridge the amplifier, depress the Link switch (7)
and Phase reverse switch (6)
. Both channels are then
driven by a single signal at either input. You can
use any remaining input connectors for linking etc.
Do not use the remaining XLR and TRS as input
jacks simultaneously for mixing or other purposes.
To obtain an output, connect the speaker leads to
pin +1 on channel A Speakon to speaker
positive terminal and pin +1 on channel B
Speakon to speaker negative terminal . Do not
connect either of the -1 (negative) pins of the
Speakons. Do not connect speakers to channel
A or B in the normal manner in bridge mode, as
this can cause serious damage.


4. Stereo reverse
This mode is similar to the Tandem mono mode.
Apart from depressing the Link switch , you also
depress the Phase reverse switch, like in the Bridge
mono.

Channel B is now phase reversed. To
compensate for that, connect pin +1 on channel B
Speakon to speaker negative terminal and pin -1
on channel B to speaker positive terminal.
Channel A output is connected as in the normal
stereo mode.
By having channel A and B operating
in opposite polarity, the energy storage in the
power supply is more efficient. This means that the
amplifier can deliver up to 10% more power than in
tandem mono mode. This is significant for signals
below 100 Hz (sub bass etc.).

Mvh Niklas

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Nicke Johansson »

Är det verkligen inte någon som vet mer om denna "funktion"?

Hittade och läste även Dave Rat's inlägg som nämnts här ovan, men blir inte helt klok på varför man vill ha mono (en insignal) på ingången till steget då man använder reverse/fasvändningsläget för lite ökad effekt.
Jag tolkar det som att endast fasvända en kanal (aktivera reverse) och samtidigt skifta högtalaranslutningarna för samma kanal ska räcka för att få den extra effekten (utnyttja nätdelen bättre). Det står det dock inget om i Labs manualer som jag kikat i.

Vore fint om någon som testat detta eller av annan anledning vet vad som gäller kan ge lite mera info.

God Jul!

Vänligen, Niklas

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Nu har jag aldrig haft något LAB-steg eller läst nån manual utan skriver bara hur jag tänker när jag läser igenom det du skrivit.

Först det här med att i bryggat mode inte lasta både som bryggat och på vanligt vis samtidigt har väl att göra med att det då är risk att det lastas för tungt. Har man koll på hur man lastar bör det gå bra. Om ett steg t ex är specat för min 2 ohm normalt så brukar det vara min 4 ohm bryggat. Lägger man då på full last båda sätten samtidigt blir det motsvarande 1 ohm i normalmode vilket blir för tungt. Men lastar man 4 resp 8 ohm samtidigt på steget blir totallasten 2 ohm och då ska det gå bra, så tänker jag.

Sedan det här med att trycka in link. Jag vet alltså inte hur det aktuella steget är konstruerat men rent allmänt tänker jag att båda lägena fungerar. För att dra nytta av den här lilla effekthöjningen vid fasvändning så måste insignalen vara samma till båda stegen. Trycker man in link så blir det mono och samma signal till båda stegen och effekthöjningen uppnås på alla frekvenser i programmaterialet. Trycker man inte in link så blir det stereo in till stegen. På de frekvenser där insignalen är i mono (vanligtvis basen) så får man effekthöjningen ändå, så tänker jag.

Till sist tänker jag - 10% mer effekt = 0,4 dB. Det lär knappast vara just mer än "märkbart".

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej Henrik och tack för ditt svar.

Jag har hittat lite mer info på nätet kring denna fundering, bla ett svar av Dave Rat själv på en fråga som liknar min ang bridge eller inte då man vill utnyttja denna effekthöjande funktion. Svaret Dave gav var att om man vill ha stereo in - stereo ut så skifta bara polariteten på in resp utsidan till ena kanalen. Dock talades det inte om huruvida storleken på effekthöjningen då påverkades jämfört mot bryggkopplat dito.
Men, hade det inte gett någon effektökning så borde väl svaret varit att inte fasvända alls om man inte kör mono/bridge in.

Så, det är möjligt att man tappar en del av effekten om insignalerna inte är "symmetriska", men vet ej om så är fallet - läste att den extra effekten bla kom utav det sätt kondensatorbanken "laddas upp" och "laddas ur" för att ge ström vid höga uttag.
Själv tänker jag att man delar upp strömuttaget istället för allt samtidigt, vilket borde kunna ge i princip lika mkt extra effekt ut på A & B oavsett lika insignal på kanal a & B, förutsatt att "kondensatorbanken" räcker till. Men, jag kan ha otur när jag tänker... ;).

Jag ser gärna fler svar från er som provat detta själva, och/eller har mer info om teorin bakom.

Vänligen, Niklas

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Om man tänker att man spelar en ensam sinuston genom ett enkanaligt slutsteg. Sinustonen har två halvperioder, den ena positiv och den andra negativ. Under den positiva halvperioden är det slutstegets ena halva som jobbar och tar då ström från ena halvan av nätaggregatet. Och under den negativa halvperioden är det de andra halvorna som jobbar.

Vanliga tvåkanaliga slutsteg har gemensam nätdel. Om båda stegen får exakt samma insignal kommer båda att belasta samma halva av nätaggregatet under respektive halvperiod. Om man fasvänder det ena steget kommer de att belasta var sin halva av nätaggregatet under samma halvperiod. Detta kan göra att det går att kräma ut något högre toppspänning innan klippning av signalen.

Om det är stereo insignal brukar ändå basen ofta vara i mono (alltså i samma fas) och då fungerar det på samma sätt på dom frekvenserna.

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Slutsteg - Stereo Reverse

Inlägg av Nicke Johansson »

Yes, jag är med på vad du menar där.

Kanske är så som du skriver och även nämnde tidigare ovan - att pga att bassignalerna oftast är lika på båda sidor så fungerar teorin för det mesta, även om man inte kör bryggat in.
Tackar för att du delat med dig av tänket.

Ska ta och testa detta när jag får möjlighet. Behöver väl lasta på rejält på bägge kanalerna för att testa om jag hör nån skillnad med ena sidan dubbelt polvänt eller ej. Personen jag talade med om detta tyckte sig iaf märka ett bättre tryck i basen då ena kanalen polvändes enl ovan beskrivning (ej bryggkopplat/ej aktiverat link).

Mvh Niklas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster