Nytt PA Gör vi bort oss?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Nytt PA Gör vi bort oss?

Inlägg av Willy Björkbacka »

Ska börja med att säga att ert forum innehåller fruktansvärt spännande läsning.
Vill dock höra vad ni proffs säger om vår uppdatering av coverbandets PA rigg. Dock ska ni nog först sänka era ambitioner och tänka er in i en norrländsk timmrad lada, myggen viner runt huvet och frosten biter en i tårna. Ett coverband som tidigare kört på 4 st Behringer B1800x (Första utgåvan 400w) Två Peavey PRO 15 toppar, Behringer CX2310 som delning. Två Creststeg, ett Vs 450 till topp och ett Vs1100 till basarna. :cry:
Nu är ni nog på så pass låg nivå att ni kan avgöra hur mycket gladare vi skulle vara i bandet om vi skaffade oss följande:

4 st JBL JRX 18 passiva subbar.
4 st JBL JRX 125 Toppar
2 st Alto MAC 2.4 slutsteg
Delning via dbx Drivrack PA

Vi har fått en riktigt bra deal på detta paket, gör vi fel i att köpa detta?
Finns det annat i samma prisklass (Under 50 000) som är bättre?


Tack för ett bra forum//Willy

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Jag skulle nog tänka om när det gäller slutstegen. Kolla på samsons sx serie. lite dyrare men dom är riktigt bra!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Du gör helt fel när du betalar pengar för Alto stegen. Behåll dom du redan har om du inte har råd med värre än alto!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag väljer Crest före Alto, så gör som Gustaf säger och behåll Crest-stegen om ni inte har råd med finare än Alto. Har kört på Alto-steg en gång och fick klart för mig att inte dra på för mycket ut från bord och så för det tyckte inte stegen om så mycket.

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Altosteg...

Inlägg av Willy Björkbacka »

Vet att Crest stegen är av betydligt bättre kvalité. Men jag tycker ändå att dom leverera för lite... 2x225 och 2x550, och jag vet inte hur stabila dom är ner till 2 ohm....
Kanske Samson kan vara ett alternativ då?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt PA Gör vi bort oss?

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag sticker kanske ut hakan lite när jag säger att jag tycker ni gör fel pa i princip alla punkter. Det är definitivt inte för att vara taskig, eller att man skulle behöva det dyraste pa marknaden för att det ska funka, men ni gör faktiskt ett par sa kallade generalfel.

Valet av toppar ser jag som det största problemet.

JRX125 är den typen av högtalare som är en ren kompromisslösning, nämligen att fa ut sa mycket bas som möjligt utan att lägga till en separat sub. Det nedre 15"-elementet spelar bara i den lägre basen, medans det övre gar upp till delningen med HF-drivern. Lägger ni till subar sa kommer det nedre elementet i toppen bara att spela i ett väldigt litet frekvensomrade, och därmed till största delen vara överflödigt.

Dessutom har HF-hornet en spridning pa 90 grader, vilket gör att tva stycken brevid varandra antingen sprider 180 grader (om man riktar ut dem tillräckligt mycket fran varandra), eller kommer att ställa till med en hel massa kamfiltereffekter och skit (om de spelar mer eller mindre at samma hall). Lite förenklat, 90 graders spridning är till för en högtalare per sida, medans 60 grader och mindre lämpar sig bättre för tva per sida.

Subarna kan säkert funka, men jag tycker att de verkar lite "light" i de nedre regionerna med 55Hz vid -3dB i halfspace. För att hänga med pa de lägsta tonerna pa E-strängen pa elbasen kommer det att behövas en del EQ, vilket kommer äta upp en del headroom.

JBL gör en hel del väldigt bra saker, men den föreslagna riggen är helt enkelt fel saker pa fel ställe. Om JBL är att föredra skulle jag titta pa SRX och halva antalet lador i stället.

Altostegen skulle jag, som andra redan kommenterat, glömma direkt.

Om jag skulle bygga en rigg i den här storleken skulle jag titta pa högtalare med lite högre kvalitet (och framför allt rätt användningsomrade) och köpa hälften sa manga i stället. Det skulle med all säkerhet resultera i avsevärt bättre ljud, mindre problem och mindre saker att släpa runt pa.

Kollar man dessutom pa aktiva högtalare sa slipper man även stegracket och far en rigg med mycket EQ-pill, delaytider, limiters och allt klart.
QSC´s HPR-serie har fatt väldigt bra kritik och ligger grymt bra i pris för den kvalitén. En HPR-153F och en HPR-181W skulle äta eran gamla rigg till frukost samtidigt som det skulle bli en fjärdedel sa mycket att frakta runt jämfört med JBL-riggen ni tittat pa. RCF´s 4Pro funkar ocksa bra, men är lite dyrare tror jag.

/ Hasse

PS! Ursäkta avsaknaden av ringar ovanför a, jag är inte i Svedala för tillfället.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Inlägg av Willy Björkbacka »

mmmm... svaren liknar väl ungefär vad jag själv lurat på. Har man Behringer i riggen blir man ju rätt köpgalen så fort något annat kommer fram. Bör kanske fundera ett tag till då.... men fortsätt gärna tipsa!
Tack för alla bra svar!

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Ett annat alternativ är ju att kolla efter begagnat då de säkert går att få tag i en bra rigg för runt 40-50 lax!

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Inlägg av Willy Björkbacka »

Hur står sig QSC mot Mackie och tvärt om, visst ligger QSC betydligt högre i pris?
Är HK:s Actor DX med och slåss bland dessa eller?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Om jag var du skulle jag nog ta en kik på RCF aktivt.....Finns endel som är helt okej!
//Carpvik

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Willy Björkbacka skrev:Hur står sig QSC mot Mackie och tvärt om, visst ligger QSC betydligt högre i pris?
Är HK:s Actor DX med och slåss bland dessa eller?
Det skiljer faktiskt inte manga kronor hit eller dit mellan Mackie, QSC och RCF. Personligen skulle jag nog sortera bort Mackie, da jag tycker att QSC och RCF ligger en bit över i kvalitet, men lyssna pa alla tre om du har möjlighet och lat trattarna pa sidan av huvudet bestämma.

HK har jag tyvärr aldrig blivit imponerad av.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med Hasse HKs små aktiva system impar inte på mej heller. ECF har några aktiva lådor som håller mycket hög klass.

Om ni ska byta till det system som ni skrev om först så rekar jag att behålla de gamla stegen och skippat Alto stegen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag slår ett slag för RCF TT serie. 2 st TT18A sub och 2st TT22 toppar är mitt förslag. Litet, lätt, aktivt och spelar på grymt bra! Vi sålde ett sånt system precis fast med en bas. Tyvärr har vi bara testat topparna, men de lät mycket bra!

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Å jag som köpt systemet Johannes pratar om intygar att de låter riktigt bra. Hade dock oturen att råka ut för en DOA på basen, men inväntar ett nytt slutsteg till den. Topparna funkade dock utmärkt på en 50-årsfest nyligen.

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Inlägg av Anders Schärer »

David Oxe skrev:Å jag som köpt systemet Johannes pratar om intygar att de låter riktigt bra. Hade dock oturen att råka ut för en DOA på basen, men inväntar ett nytt slutsteg till den. Topparna funkade dock utmärkt på en 50-årsfest nyligen.
Jag kör 2 RCF TT18sub + 2st TT25 toppar , låter både bra o mycket , kör både band o disco.....

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

Ang Hasses rekommendation om SRX istället för JRX. Vi köpte JBL SRX till mitt band, 728(2x18) + 725(2x15+horn) per sida. Vi köpte Crown XTi steg, 4000 i bas, 4000 i mid och 1000 i diskant. Vi har sedemera kompletterat med ytterligare ett 4000 i bas, så vi kör ett bryggat per sida, 3200w i 4ohm. vi har nu gjort ett antal gig med dom så nu börjar jag bli "inskruvad" på dom, vi är på det stora hela nöjda, särskilt med ljudet, rent och snyggt och ett jäkla tryck i basen. Men... Bara två handtag på basarna gör dom lite svårhanterade. Ett steg har glappat lite, men det är väl en tillfällighet, jag har hört att de ska hålla bra kvalitet. I övrigt så kan jag rekommendera dom. PMa gärna för mer info

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Inlägg av Hans Alleus »

...och med Crown XTi slipper man driveracken. Bara att parallellkoppla stegen, skaffa en USB-kabel, ladda ned System Architect från harman och göra inställningar med fin grafik.
Bilagor
Exempel på eq-fönstret
Exempel på eq-fönstret
xti.JPG (93.07 KiB) Visad 8565 gånger

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster