Komplettera existerande anläggning i stor lokal

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Komplettera existerande anläggning i stor lokal

Inlägg av Rickard Högberg »

I en idrottshall sitter en existerande anläggning. Skulle gärna vilja byta ut hela men det finns det ingen budget för just nu. Anläggningen är 4 fullrange lådor med 15" basar som är hängda på vägg. Dessa drivs av ett Altosteg, antingen alla 4 eller 2 och 2 om man bara vill spela i halva hallen.

Mikrofon, cd, mixer i sekreteriat mm kopplas in i steget via en förförstärkarare från American Audio. Förförstärkaren har XLR ut balanserat som går direkt in i steget.

Jag skulle vilja komplettera anläggningen, kanske med två subbar eller på annat sätt få lite mer tryck, men har svårt att komma på bästa sättet. Köra aktivt eller passivt, hur splitta insignalen till två steg, osv.

Nån som har en bra ide hur man fixar till ett lite bättre ljud medan man fortfarande har ordinarie anläggning i botten.

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Komplettera existerande anläggning i stor lokal

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej!

Ger mig på ett försök till svar... är dock inget "proffs".

Har systemet med 4 fullrange lådor med 15" basar någon form av delning, eller körs dessa i hela registret?
(dvs är signalen ut från förförstärkaren odelad/ofiltrerad, har högtalarna inbyggda filter osv)

Om signalen från förförstärkaren är ofiltrerad så är väl den enklaste (men kanske inte rekommenderade) lösningen att skaffa XLR-splitter kablar och aktiva subbar att koppla in efter förförstärkaren.
De aktiva subbarna ska vad jag förstått kunna delas i frekvens separat och har egna steg. Tex mellan ca 35-100 Hz.
Då kommer dock både fullrange lådorna och subbarna att lira samma låga frekvenser, vilket troligen inte är den bästa lösningen .. dvs, om fullrange:arna inte har inbyggda filter.

Jag kör iaf XLR-splitter kablar då jag behöver mera bas, dvs till flera sub steg. Funkar bra, men vet ej om det är "rätt" sätt.

Ska du köra de olika delarna mer optimalt behövs nog någon form av delningsfilter/DSP, och dessa brukar ha egna XLR utgångar för respektive frekvensområde = inga splitters behövs.

Tror du kan få bättre svar om du uppger mer specar om delarna, högtalarna - förförstärkaren - mixern - Alto steget osv.

Tänk även på vad för strömförsörjning lokalen har...230V? Räcker detta till fler steg? Troligen, men kan vara värt att kolla på...

Du kanske har bättre koll själv på dessa grejer än mig, men gjorde ett försök till svar iaf. :)

Proffsen här inne får rätta mig om jag snurrat till nåt.

Vänligen, Niklas

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Komplettera existerande anläggning i stor lokal

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Rickard Högberg skrev:
mån 28 sep 2020, 18:50
Jag skulle vilja komplettera anläggningen, kanske med två subbar eller på annat sätt få lite mer tryck, men har svårt att komma på bästa sättet. Köra aktivt eller passivt, hur splitta insignalen till två steg, osv.

Nån som har en bra ide hur man fixar till ett lite bättre ljud medan man fortfarande har ordinarie anläggning i botten.
Är det maximalt ljudtryck som inte räcker till? Eller är det för svag bas i förhållande till högre register? Eller går dom inte tillräckligt djupt i frekvens? Vad är bättre ljud? Vad är mer tryck? Vad är det som ska förbättras?

En normal utgång har en impedans på några hundra ohm eller lägre.
En normal ingång har en impedans på flera kiloohm.
Alltså går det normalt att hänga på flera ingångar på en utgång med enkelt splitkablage, alltså parallellkoppling.

Om ev subbasar är aktiva (inbyggt slutsteg) eller passiva (fristående slutsteg) har ingen som helst betydelse för inkoppling på ovanstående sätt.

Hur högt upp i frekvens ev subbasar ska spela är ju bl a avhängigt av svaren på de första frågorna. Att toppar och subbasar kanske spelar i gemensamt register är knappast något problem i en sån här installation. Det kommer ändå att bli en massa summeringar och utsläckningar på olika frekvenser och ställen i lokalen. Att kosta på att skära bas på topparna är väl bara om ljudtrycket inte räcker till p g a att steget klipper av bastoner.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster