Portade subbar, placering
Postat: tis 17 dec 2019, 14:24
Hej!
Ny fundering från mig, gällande "optimala" placeringen av i mitt fall (än så länge) 4 st passiva enkel 18" basreflex subbar för mesta möjliga ljudtryck (bröst-punch, djupbas) inom ett begränsat område (typ dansgolv). Dessa har en stor port vardera.
Vad jag har förstått så kan det ge en viss gratiseffekt ljudtrycksmässigt om man stackar ihop sina subbar så de "hjälper varandra". Frågan är då om det spelar någon roll mer detaljmässigt hur placeringen av dessa utförs (läst att ex W-horn bör ligga ned och staplas ovanpå varandra, samt bredvid i kolumn)?
Jag menar då om man bör placera subbarna liggandes, eller ståendes, om de bör placeras med elementen så nära varandra som möjligt, eller med portarna så nära varandra som möjligt.
Eller ska kanske samtliga stå bredvid varandra på en linje, ligga på en linje osv?
Jag bryr mig i detta fall inte om hur topparna skall riggas upp.
Förstår att jag kanske öppnar pandoras box nu, då det verkar finnas mängder av åsikter och olika lösningar på vad man anser bäst, samt beroende på inne/ute och lokal/hinder framför ljudet. Tänk då på att jag nu pratar amatörnivå och än så länge hobbyspelningar av typen dansvänlig musik (ej dansband).
Har även läst lite om cardioiod samt end-fire lösningar utöver "vanlig" höger/vänster sida i rum samt centralstackning och inser att dessa lösningar inte är något för en amatör som mig, även om end-fire skulle vara skoj att testa om mina prylar möjliggör detta (olika steg, delayfunktioner osv).
Så, framförallt efterfrågar jag nu hur jag bäst generellt placerar mina 4 enkel subbar framförallt inomhus, säg i ett fyrkantigt rum 50-100 m2 utan scen eller andra prylar (tomt).
Även utomhus är av intresse, samma där ingen scen och inga prylar framför (ev vägg bakom), däremot kommer det ju troligen/förhoppningsvis vara människor framför ljudet - på dansgolv eller liknande.
I rumsmiljö, utöver placering tillsammans eller ej, bör man tänka på vägg-, tak-, hörnplacering eller spelar det ingen roll på "min nivå"?
Bifogar några "professionellt" ritade skisser på olika alternativ, finns givetvis x antal andra kombinationer. Föreslå gärna andra lösningar om de anses bättre. Alternativt vilken av skisserna som borde funka bäst.
Samtliga skisser utom den sista visar subbarna framifrån, den sista ovanifrån (end-fire variant).
Hoppas det går att se bilden ordentligt.
Jag har ännu inte haft möjlighet att prova mig fram mer än ett par varianter av placeringar, 1 par vänster 1 par höger (bredvid varandra) med toppar ovanpå, samt alla 4 centralt ovanpå varandra (2 & 2).
So far kändes centralplaceringen starkare än vä/hö sides motsvarande.
Har prylarna i förråd över vintern så kan inte prova så mycket annat just nu.
Provar givetvis mer så snart jag får chansen att använda dem, men läser på under tiden... och besvärar er här inne.
Sorry för mycket text, försöker få med vad jag menar men blir kanske bara omständligt...
Behöver jag ge mer info för att kunna få någon form av bra svar så hojta till om vad, så ska jag försöka beskriva mera.
/ Nicke
Ny fundering från mig, gällande "optimala" placeringen av i mitt fall (än så länge) 4 st passiva enkel 18" basreflex subbar för mesta möjliga ljudtryck (bröst-punch, djupbas) inom ett begränsat område (typ dansgolv). Dessa har en stor port vardera.
Vad jag har förstått så kan det ge en viss gratiseffekt ljudtrycksmässigt om man stackar ihop sina subbar så de "hjälper varandra". Frågan är då om det spelar någon roll mer detaljmässigt hur placeringen av dessa utförs (läst att ex W-horn bör ligga ned och staplas ovanpå varandra, samt bredvid i kolumn)?
Jag menar då om man bör placera subbarna liggandes, eller ståendes, om de bör placeras med elementen så nära varandra som möjligt, eller med portarna så nära varandra som möjligt.
Eller ska kanske samtliga stå bredvid varandra på en linje, ligga på en linje osv?
Jag bryr mig i detta fall inte om hur topparna skall riggas upp.
Förstår att jag kanske öppnar pandoras box nu, då det verkar finnas mängder av åsikter och olika lösningar på vad man anser bäst, samt beroende på inne/ute och lokal/hinder framför ljudet. Tänk då på att jag nu pratar amatörnivå och än så länge hobbyspelningar av typen dansvänlig musik (ej dansband).
Har även läst lite om cardioiod samt end-fire lösningar utöver "vanlig" höger/vänster sida i rum samt centralstackning och inser att dessa lösningar inte är något för en amatör som mig, även om end-fire skulle vara skoj att testa om mina prylar möjliggör detta (olika steg, delayfunktioner osv).
Så, framförallt efterfrågar jag nu hur jag bäst generellt placerar mina 4 enkel subbar framförallt inomhus, säg i ett fyrkantigt rum 50-100 m2 utan scen eller andra prylar (tomt).
Även utomhus är av intresse, samma där ingen scen och inga prylar framför (ev vägg bakom), däremot kommer det ju troligen/förhoppningsvis vara människor framför ljudet - på dansgolv eller liknande.
I rumsmiljö, utöver placering tillsammans eller ej, bör man tänka på vägg-, tak-, hörnplacering eller spelar det ingen roll på "min nivå"?
Bifogar några "professionellt" ritade skisser på olika alternativ, finns givetvis x antal andra kombinationer. Föreslå gärna andra lösningar om de anses bättre. Alternativt vilken av skisserna som borde funka bäst.
Samtliga skisser utom den sista visar subbarna framifrån, den sista ovanifrån (end-fire variant).
Hoppas det går att se bilden ordentligt.
Jag har ännu inte haft möjlighet att prova mig fram mer än ett par varianter av placeringar, 1 par vänster 1 par höger (bredvid varandra) med toppar ovanpå, samt alla 4 centralt ovanpå varandra (2 & 2).
So far kändes centralplaceringen starkare än vä/hö sides motsvarande.
Har prylarna i förråd över vintern så kan inte prova så mycket annat just nu.
Provar givetvis mer så snart jag får chansen att använda dem, men läser på under tiden... och besvärar er här inne.
Sorry för mycket text, försöker få med vad jag menar men blir kanske bara omständligt...
Behöver jag ge mer info för att kunna få någon form av bra svar så hojta till om vad, så ska jag försöka beskriva mera.
/ Nicke