En liten A-B test mellan L-acustics och db Technologies.
-
Magnus Lindskog
- PAR-30

En liten A-B test mellan L-acustics och db Technologies.
Hade en liten test idag som var spännande som det verkar vara många som är intresserade av.
Har skrivit lite om min åsikt här:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Har skrivit lite om min åsikt här:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
Re: En liten A-B test mellan L-acustics och db Technologies.
Hade inte Kara varit en mer rättvis jämförelse?
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-
Magnus Lindskog
- PAR-30

Klart att Kara hade varit en mer rättvis jämförelse ljudmässigt.
Men tyvärr som ljudkille så finns det en ekonomisk aspekt på det också.
Det finns ju företag som vill tjäna tillbaka pengarna de investerar i ljudanläggningar.
Jag tror att det läggs en del offerter på jobb med Kivaanläggningar där anläggningen är underdimensionerad för jobbet
men det är ok bara för att det är en brun låda.
Och ibland är det ekonomiska steget upp till en Kara-rigg aldeles för stort.
Betänk att redan Kiva+Kilo riggen på bilden är 60% dyrare än DVA T12 och jag anser att ändå att DVA T12 gör ett mycket bättre jobb när det gäller de jobben i den storleken som vi testade för.
Det finns ju företag som vill tjäna tillbaka pengarna de investerar i ljudanläggningar.
Jag tror att det läggs en del offerter på jobb med Kivaanläggningar där anläggningen är underdimensionerad för jobbet
Betänk att redan Kiva+Kilo riggen på bilden är 60% dyrare än DVA T12 och jag anser att ändå att DVA T12 gör ett mycket bättre jobb när det gäller de jobben i den storleken som vi testade för.
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
Instämmer till fullo, men som ren jämförelse så tycker jag inte det är riktigt rättvist. Om man ser till vad varje låda presterar. Vad dom kostar är väl en helt annan grej.Magnus Lindskog skrev:Klart att Kara hade varit en mer rättvis jämförelse ljudmässigt.
Men kul att att saker o ting inte alltid måste kosta skjortan för att kunna prestera.
"Det är aldrig för sent att ge upp"
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Jag gjorde faktiskt en liknande reflektion ang KIVA, varje låda är ju trots allt bara på 120W RMS, passivt delat.Magnus Lindskog skrev:Klart att Kara hade varit en mer rättvis jämförelse ljudmässigt.
Om man ska använda systemet för t ex utomhusscener skulle man behöva så pass många lådor och helst KILO att det väger upp fördelarna med det kompakta formatet. I mindre lokaler skulle jag ha svårt att motivera en line array istället för t ex XT-serien.
Jag tänker att systemet passar perfekt för installationer i medelstora lokaler, större konferenser och andra sammanhang där budgeten är väl tilltagen och ljudkvalitet är viktigare än ljudtryck.
Jag har iofs inte testat KIVA själv, men ett par gånger har jag upplevt just det Magnus beskriver, att den övre mid:en blir överbetonad vid högt ljudtryck. Men det behöver inte säga så mycket om systemet, det kan ju lika gärna ha med mixen att göra.
Jag bedömde helt enkelt att KIVA inte är tillräckligt mångsidigt för vår uthyrningsverksamhet och valde dV-DOSC istället.
Jag tänker i liknande banor kring de bruna P-lådorna, att de inte är riktigt nog tuffa att använda som FOH-ljud (speciellt basarna sätter gränsen) men att de funkar för playback, konferenser och som monitor.
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
- Daniel Andreasson
- PAR-36

- Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Kul inlägg!
Jag har Kiva och är väldigt nöjd. Känner igen mig till viss del i vad du beskriver, bl.a med att lågmidden försvinner vid längre avstånd, jag förstår att oavsett inställningar etc.etc. så var detta ett faktum / något ni upplevde. Skulle dock rekommendera denna artikel till alla som har ett Linearray oavsett märke, för att förstå den akustiska principen och hur man kan "hantera" den med en LA8.
Oavsett IMHO, KIVA skjuter på långt över sin vikt och storlek men det känns inte som en rättvis jämförelse utan Kara hade nog varit mer en SPL mässig jämförelse.
Att räkna rms Watt slutade i varje fall jag med för länge sedan, vill höra och se grejjer prestera. Visste inte ens att det fanns en sådan spec på L-acoustics lådor
Yes, det är mycket pengar i en L-acoustics rigg, men faktum är att den roterar och är ute rätt bra som ren hyra utan tekniker, pga märket såklart, om den nu då inte hade levererat så hade den ju också blivit bortdömd för oavsett märke så i slutändan handlar det ju om leverans, än så länge så har jag inte hört ett negativt ord av nån som kört på den och den har passat in ridermässigt på alla jobb som jag gör/gjort, jobb upp till ca 1000 personer. Jag var skeptisk till storleken i en början och hörde mig runt en del innan jag investerade, då jag själv gör mycket jobb på 1person så ville jag ha något skalbart och smidigt, nåt som kunde hantera något större sammanhang men även mindre one-off gig. 3st Kiva på dansbanspinne funkar jättebra till 300-400pers singback jobb med rätt lokalförutsättningar, upp med dansbandspinne och åka.
För övrigt, har ett gäng XT lådor, Coaxar som FOH är inte min BAG, 115XT-hi Q visst, om det är en smal lokal blir det kanon men övriga coaxar utan horn, nej tack. scenmonitor ja tack.
Jättekul inlägg, hade gärna varit med på plats för att ha fått höra skillnadena, kan bara säga grattis till dina välinvesterade pengar!
http://www.l-acoustics.com/23-bulletins.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har Kiva och är väldigt nöjd. Känner igen mig till viss del i vad du beskriver, bl.a med att lågmidden försvinner vid längre avstånd, jag förstår att oavsett inställningar etc.etc. så var detta ett faktum / något ni upplevde. Skulle dock rekommendera denna artikel till alla som har ett Linearray oavsett märke, för att förstå den akustiska principen och hur man kan "hantera" den med en LA8.
Oavsett IMHO, KIVA skjuter på långt över sin vikt och storlek men det känns inte som en rättvis jämförelse utan Kara hade nog varit mer en SPL mässig jämförelse.
Att räkna rms Watt slutade i varje fall jag med för länge sedan, vill höra och se grejjer prestera. Visste inte ens att det fanns en sådan spec på L-acoustics lådor
Yes, det är mycket pengar i en L-acoustics rigg, men faktum är att den roterar och är ute rätt bra som ren hyra utan tekniker, pga märket såklart, om den nu då inte hade levererat så hade den ju också blivit bortdömd för oavsett märke så i slutändan handlar det ju om leverans, än så länge så har jag inte hört ett negativt ord av nån som kört på den och den har passat in ridermässigt på alla jobb som jag gör/gjort, jobb upp till ca 1000 personer. Jag var skeptisk till storleken i en början och hörde mig runt en del innan jag investerade, då jag själv gör mycket jobb på 1person så ville jag ha något skalbart och smidigt, nåt som kunde hantera något större sammanhang men även mindre one-off gig. 3st Kiva på dansbanspinne funkar jättebra till 300-400pers singback jobb med rätt lokalförutsättningar, upp med dansbandspinne och åka.
För övrigt, har ett gäng XT lådor, Coaxar som FOH är inte min BAG, 115XT-hi Q visst, om det är en smal lokal blir det kanon men övriga coaxar utan horn, nej tack. scenmonitor ja tack.
Jättekul inlägg, hade gärna varit med på plats för att ha fått höra skillnadena, kan bara säga grattis till dina välinvesterade pengar!
http://www.l-acoustics.com/23-bulletins.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mikael Collin
- Rookie

- Presentation: Har arbetat med radio, teater och musikal. Sysslat med vanligt ljudteknik arbete samt installation och försäljning. Nu i egen verksamhet.
Basarna på marken, användes dom till båda riggarna?
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Presentation: __________________________________________________
De användes inte alls som jag förstod texten.
/M
/M
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Jag är nyfiken, vad gör att du inte gillar koaxialer som FOH ?Daniel Andreasson skrev:För övrigt, har ett gäng XT lådor, Coaxar som FOH är inte min BAG, 115XT-hi Q visst, om det är en smal lokal blir det kanon men övriga coaxar utan horn, nej tack. scenmonitor ja tack.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
-
Magnus Lindskog
- PAR-30

Vi hade ingen möjlighet att köra med subarna alls för det var fint väder och vi tyckte man fick mer ut av testet utomhus. Då upptäcke vi snart att det låg ett callcenter sidan om som inte kunde jobba!! :-/
Som jag skrev så är det ju min åsikt jag har avspeglat och jag är ju partisk eftersom jag jobbar som frilanssäljare för Standard Audio som är generalagent för bl.a. dB Technologies.
Men både här på forumet och i verkliga livet så försöker jag vara så opartisk som det går och mitt ljudintresse och personliga stolthet överskuggar all säljarverksamhet. Jag är mycket mer en teknikgubbe än säljare som bara pushar för grejor jag själv skulle vilja ha om jag var i kunden sits. Jag tror det håller mer i längden än att ha en kortvarig lukrativ säljkarriär dessutom sover jag gott på natten.
Jag älskar ljud och jag vill helst höra ALLA lådor av ALLA tillverkare i A-B test så jag kan ge min ärliga åsikt när någon frågar. Jag började jobba med ljud 1983 men har aldrig testat och läst på så mycket som de sista åren. Och ju mer jag lär mig så förstår jag mer hur mycket jag inte kan!! Och jag har lärt mig att ALLA högtalare är en kompromiss på något sätt!! Man blir ödmjukare med åren och lyssnar på allas åsikter och sållar ut skitsnack och tar åt sig nya kunskaper från andras erfarenheter.
Så givetvis tycker jag Kivan är en kanonlåda till det ändamålet den är gjord för och det hade varit bättre att jämföra Kivan med dB Technologies DVA T8 eller Kara vs DVA T12 men detta var bara en spontan test vi gjorde och det hade kanske blivit orättvist på ett annat sätt om man blandar in den ekonomiska aspekten.
De flesta tillverkare har ju guldkorn som sticker ut i modellprogrammet antingen ljudmässigt och/eller Price/performance-mässigt och jag gillar dem. Är ni nyfikna på att veta vad JAG tycker är guldkorn så fråga bara! (Det är väl ingen hemlighet att jag älskar T12:an!
)
Jag stör mig bara mycket på den inskränktheten med folk som köper/hyr en högtalare för att det är ett visst märke utan att använda den på rätt sätt och till rätt gig.
Det finns ju skräckexempel på kända band som glider runt med högtalare av bra kvalité och använder dem fel och de får dem att låta hemskt och eftersom bandet är känt så trånar andra mindre band efter samma högtalare BARA för att det kända bandet har sådana!
*Nä, rätt låda på rätt ställe och låt era öron avgöra och inte märket på lådan.
*Och rigga högtalarna på ett säkert och på ett ljudmässigt rätt sätt.
*Är ni osäkra på vad som är det bästa sättet så var inte rädd för att fråga efter andras tips och råd. Tex så har detta forumet en oändlig källa av erfarenhet och visdom, använd det!
Gigga lungt i helgen och glöm inte att sätta igång limitern när Diskjockeyn sätter igång!
Godnatt
Som jag skrev så är det ju min åsikt jag har avspeglat och jag är ju partisk eftersom jag jobbar som frilanssäljare för Standard Audio som är generalagent för bl.a. dB Technologies.
Men både här på forumet och i verkliga livet så försöker jag vara så opartisk som det går och mitt ljudintresse och personliga stolthet överskuggar all säljarverksamhet. Jag är mycket mer en teknikgubbe än säljare som bara pushar för grejor jag själv skulle vilja ha om jag var i kunden sits. Jag tror det håller mer i längden än att ha en kortvarig lukrativ säljkarriär dessutom sover jag gott på natten.
Jag älskar ljud och jag vill helst höra ALLA lådor av ALLA tillverkare i A-B test så jag kan ge min ärliga åsikt när någon frågar. Jag började jobba med ljud 1983 men har aldrig testat och läst på så mycket som de sista åren. Och ju mer jag lär mig så förstår jag mer hur mycket jag inte kan!! Och jag har lärt mig att ALLA högtalare är en kompromiss på något sätt!! Man blir ödmjukare med åren och lyssnar på allas åsikter och sållar ut skitsnack och tar åt sig nya kunskaper från andras erfarenheter.
Så givetvis tycker jag Kivan är en kanonlåda till det ändamålet den är gjord för och det hade varit bättre att jämföra Kivan med dB Technologies DVA T8 eller Kara vs DVA T12 men detta var bara en spontan test vi gjorde och det hade kanske blivit orättvist på ett annat sätt om man blandar in den ekonomiska aspekten.
De flesta tillverkare har ju guldkorn som sticker ut i modellprogrammet antingen ljudmässigt och/eller Price/performance-mässigt och jag gillar dem. Är ni nyfikna på att veta vad JAG tycker är guldkorn så fråga bara! (Det är väl ingen hemlighet att jag älskar T12:an!
Jag stör mig bara mycket på den inskränktheten med folk som köper/hyr en högtalare för att det är ett visst märke utan att använda den på rätt sätt och till rätt gig.
Det finns ju skräckexempel på kända band som glider runt med högtalare av bra kvalité och använder dem fel och de får dem att låta hemskt och eftersom bandet är känt så trånar andra mindre band efter samma högtalare BARA för att det kända bandet har sådana!
*Nä, rätt låda på rätt ställe och låt era öron avgöra och inte märket på lådan.
*Och rigga högtalarna på ett säkert och på ett ljudmässigt rätt sätt.
*Är ni osäkra på vad som är det bästa sättet så var inte rädd för att fråga efter andras tips och råd. Tex så har detta forumet en oändlig källa av erfarenhet och visdom, använd det!
Gigga lungt i helgen och glöm inte att sätta igång limitern när Diskjockeyn sätter igång!
Godnatt
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Kontakt:
Åker de banden runt med högtalarna själva eller är det deras ljudleverantör som använder högtalarna fel ?Magnus Lindskog skrev:Det finns ju skräckexempel på kända band som glider runt med högtalare av bra kvalité och använder dem fel och de får dem att låta hemskt och eftersom bandet är känt så trånar andra mindre band efter samma högtalare BARA för att det kända bandet har sådana!
Hur kända är banden du tänker på ?
- Niklas Elste
- PAR-64

angåend de db kan du skriva lite hur många lådor som kan tänkas användas till ett antal htpotetiska situationer
typ vad räcker 4*t12 + 4*t4 (per sida) och halva riggen hur långt skulle det räcka till
typ vad räcker 4*t12 + 4*t4 (per sida) och halva riggen hur långt skulle det räcka till
-
Magnus Lindskog
- PAR-30

Svar: Jättekända! De åker själv med egen rigg och kör på den även om de kommer till en plats där det hänger en kanonrigg som är riggad för stället.Anton Stjärnbrandt skrev:Åker de banden runt med högtalarna själva eller är det deras ljudleverantör som använder högtalarna fel ?
Hur kända är banden du tänker på ?
Senast redigerad av 2 Magnus Lindskog, redigerad totalt 0 gång.
-
Magnus Lindskog
- PAR-30

Jag slänger mig inte med siffror för hur många personer en rigg spelar för.Niklas Elste skrev:angåend de db kan du skriva lite hur många lådor som kan tänkas användas till ett antal htpotetiska situationer
Det är helt beroende på giget.
Men en rigg 4xT12 + 4xT8 (T8 passar bättre ihop och och är bättre på alla sätt)
spelar ca 115dB på 50meter enl mjukvaran och jag vet att det spelar ca 3-4dB starkare än D&B Audio Q1 när vi testade i Köln. Jag har ingen aning hur mycket det får plats på ca50x40m? 3-4000pers?
Ladda ner DVA Composer och kolla olika scenario själv, det är gratis.
http://dbtechnologies.com/EN/Products/s ... _p804.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tydligen körde de för 50.000pers med 20st T12 och 4st T8 i fyra bananer i TelAviv härom veckan.
Och de körde för 20.000pers med 12st T12 i två bananer i Finland.
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Kontakt:
Polisen brukar räkna med ca 3 personer i snitt per kvm.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
De som tillverkar moderna tåg räkna med 4 personer / kvadratmeter.Leif Baltazars skrev:Polisen brukar räkna med ca 3 personer i snitt per kvm.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Kontakt:
Marcus Sandberg skrev:De som tillverkar moderna tåg räkna med 4 personer / kvadratmeter.Leif Baltazars skrev:Polisen brukar räkna med ca 3 personer i snitt per kvm.
Inte i Tokyos tunnelbana!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
- Niklas Elste
- PAR-64

nej nej ni är båda helt fel ute det är i kubik dom räknar ju
åter till ämnet kanske
åter till ämnet kanske
-
Per Johanson
- PAR-64

Jag har ingen erfarenhet av T12 men tänkte bara ge ett par kommentarer om Kiva som jag gjorde ett jobb på förra helgen. 6 lådor per sida och ett par SB18 (heter dom väl) per sida som stod för umpfh:et och så LA:8 som drev det hela. Rummet var relativt litet, ca 300 personer i publiken och det var korta avstånd så det hade fungerat bra med ett point source system också.
Efter att ha justerat ner gainen på subbarna och skurit lite i 400-600 Hz området så tyckte jag att det lät väldigt linjärt och snyggt på moderata nivåer och karaktären höll ihop hela vägen upp till max. Jag hade nog behövt lite mer max SPL i riggen för när det kom folk fick jag omdisponera lite i mixen för att det inte skulle limitera. När man pressade riggen så uppfattade jag det som att allt knäade ungefär samtidigt. Det som framför allt var trevligt var hur bas och topp spelade ihop, det var väldigt homogent tyckte jag och detta var alltså utan Kilo.
Min slutsats är att det är en mycket kompetent låda för sitt användningsområde, karaktären är lätt att tycka om och den verkade vara lätt att hantera riggningsmässigt också.
Skulle vara kul att höra (och givetvis mixa på) T12 i en rimlig konfiguration.
Efter att ha justerat ner gainen på subbarna och skurit lite i 400-600 Hz området så tyckte jag att det lät väldigt linjärt och snyggt på moderata nivåer och karaktären höll ihop hela vägen upp till max. Jag hade nog behövt lite mer max SPL i riggen för när det kom folk fick jag omdisponera lite i mixen för att det inte skulle limitera. När man pressade riggen så uppfattade jag det som att allt knäade ungefär samtidigt. Det som framför allt var trevligt var hur bas och topp spelade ihop, det var väldigt homogent tyckte jag och detta var alltså utan Kilo.
Min slutsats är att det är en mycket kompetent låda för sitt användningsområde, karaktären är lätt att tycka om och den verkade vara lätt att hantera riggningsmässigt också.
Skulle vara kul att höra (och givetvis mixa på) T12 i en rimlig konfiguration.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa