Hur riktar ni kannor/Front ljus

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Tommy Lindroos
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 20:04
Ort: Sollerön
Kontakt:

Hur riktar ni kannor/Front ljus

Inlägg av Tommy Lindroos »

Hur gör ni/tänker ni när man ska rikta front/kannor?
Kan aldrig bestämma mig.Tycker detta är skitsvårt.En del vill ha på ett sätt å en del vill ha det på sitt sätt.Tänk er 18 par 64:or i bakkant på scen.Hur skulle ni rikta dessa.Man har hissat dessa ca 5 m.
Hur tänker ni när ni skall rikta front?
"There is no show without light"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Beror ju på hur dom sitter, det jag tycker är svårt är att få dom att lysa på olika delar av scenen innan man hissat upp dom, men samtidigt kan det vara skitsvårt att rikta dom när dom hänger uppe.
Hade en fronttross som åkte upp 3-3,5m över scenen, hur riktar man de 8 fresneller man har som front i den? Jo, man funderar jättemycket och försöker få till något när dom hänger precis ovanför scengolvet, sen håller man tummarna som fasen när man hissar upp trossen.

Finns egentligen inget sätt att säga "såhär riktar man dom", det beror ju helt på vad som är målet, kan du inte klättra upp till dom när dom hänger så högt som dom ska så får du rikta dom när dom hänger där nere, hissa upp och se om det funkar, funkar det inte så får man dra ner den lagom mycket så man når kannorna, men det är ju inte hela världen.
En lagom lång stege kan vara bra att ha också, du kanske inte har en så du når upp till där dom ska hänga under giget men det gör att du kanske bara behöver köra ner trossen 50cm istället för 4m.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Jag har fått för mig och läst att man sträva efter att en vinkel på ca 45 grader. Då blir fronten som bäst!
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Mm, 45-graders regeln. Så kallade iallafall vår bok den. (Scenteknik eller vad den nu heter)
Man lär sig så länge man lever...

Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Inlägg av Magnus Jonsson »

Till fronten kan man ju köra poloperarade fressar de gånger man inte kommer åt att rikta dem. Då kan man stå på backen och rikta när trossen är på rätt höjd.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

finns mycket bra att läsa i grundläggande ljusteknik. http://www.stagebook.com/
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Som tipset ovan; boken är kanon.

Personligen: det beror ju väldigt mycket på vilka band som spelar, eller egentligen vilket typ av arrangemang det handlar om.

FRONTLJUS:
När jag använder fresneller (CCT Minuette, 99.99999%, grym och oslagbart pris för mindre-medelstora scener samt skuggutjämning på teater) så bygger jag ett jämt frontljus, om inga speciella krav ställs.

Kannor "ska" man ju ha till rock, om man ens ska använda dem. De krävs ju fler kannor, alltså högre effekt, vilket kanske innebär mindre bakkannor då...

Rockfrontljus etc. kan ju vara lite diffust, lite skuggor så man verkligen framhäver bakljuset, men ändå belyser artisterna.


BAKLJUS:
Hur många kannor har du? Lösa eller på bars? Man kan ju rikta alla "rakt fram" mot scengolvet. Du kan rikta dem i kors, snett. Flera färger kan du samla i punkter. Upp, ner, framåt, bakåt. Golvkannor är coolt. Och från sidan!

/Johan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster