Hur riktar ni kannor/Front ljus

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Tommy Lindroos
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 20:04
Ort: Sollerön
Kontakt:

Hur riktar ni kannor/Front ljus

Inlägg av Tommy Lindroos »

Hur gör ni/tänker ni när man ska rikta front/kannor?
Kan aldrig bestämma mig.Tycker detta är skitsvårt.En del vill ha på ett sätt å en del vill ha det på sitt sätt.Tänk er 18 par 64:or i bakkant på scen.Hur skulle ni rikta dessa.Man har hissat dessa ca 5 m.
Hur tänker ni när ni skall rikta front?
"There is no show without light"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Beror ju på hur dom sitter, det jag tycker är svårt är att få dom att lysa på olika delar av scenen innan man hissat upp dom, men samtidigt kan det vara skitsvårt att rikta dom när dom hänger uppe.
Hade en fronttross som åkte upp 3-3,5m över scenen, hur riktar man de 8 fresneller man har som front i den? Jo, man funderar jättemycket och försöker få till något när dom hänger precis ovanför scengolvet, sen håller man tummarna som fasen när man hissar upp trossen.

Finns egentligen inget sätt att säga "såhär riktar man dom", det beror ju helt på vad som är målet, kan du inte klättra upp till dom när dom hänger så högt som dom ska så får du rikta dom när dom hänger där nere, hissa upp och se om det funkar, funkar det inte så får man dra ner den lagom mycket så man når kannorna, men det är ju inte hela världen.
En lagom lång stege kan vara bra att ha också, du kanske inte har en så du når upp till där dom ska hänga under giget men det gör att du kanske bara behöver köra ner trossen 50cm istället för 4m.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »