Dag/natt-ljus på miniatyrvärld

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Dag/natt-ljus på miniatyrvärld

Inlägg av Johan Billow »

Hejsan alla ljusdesigners!

Jag håller på med ett annorlunda projekt på fritiden, ideella föreningen TågCentralen/Minivärlden Ljungby. http://www.minivarlden.se" onclick="window.open(this.href);return false; (ny webb på g).
Vi bygger en fantastisk miniatyrvärld med hus, figurer, tåg och annat som ska spegla ett småländsk samhälle, "Lilla Småland".

Just nu håller jag på med att hitta ett bra koncept för dag/natt-ljus. Dvs. vi ska simulera natt och dag - samt skiftningen.
Därför vore det kul att höra era inputs. Hur du skulle ha gjort det.


Förutsättningar
  • Miniatyrlandskapet brer ut sig på ytor om cirka 5x8 meter,
  • Takhöjden cirka 3-3,5 meter,
  • Helst LED-baserat "underhållsfritt", och med låg strömförbrukning eftersom totala ytan att täcka när allt är färdigbyggt blir 450 m2
  • DMX-styrning möjlig t.ex. via LED-dimmers eller integrerat i armaturerna,

Mina tankar so far
Det finns några exempel att ta efter, t.ex. Miniatur Wunderland i Tyskland men de använder T5-lysrör med filter, vilket känns lite gammalt.

LED-kannor typ "Stairville P56" fungerar för att skapa långa skuggor och simulera gryning/skymning men takhöjden gör att spridningen blir för dåligt, åtminstone det lilla jag testat.

Kan man använda LED stripes? Räcker ljusstyrkan? RGB-WW?

Kanske kan man använda dimbara "E27 LED-glödis" och beklä med färgfilter, typ från IKEA. De sprider bättre än LED-stripes? Finns färgfilter till LED-lampor? Kanske måste bytas ofta...


Många frågor...
Vore spännande att höra era idéer och tankar!

Här kan vi få veta mer om Minivärlden Ljungby och se några bilder från bygget: http://www.tagcentralen.se/index.cfm?id=584&l=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster