Nämna ljusdesigner i programblad med mera

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Nämna ljusdesigner i programblad med mera

Inlägg av Anders Plato »

Jag har just nu en meningsskiljaktighet med en artist där jag gjort ljusdesignen för deras show. Artisten har lagt upp material från showen på Youtube utan att skriva med att ljusdesignen är gjord av mig. Vilket jag har påtalat att de gärna får skriva med att ljusdesignen är gjord av mig under klippen.
Artisten anser inte det behövs, eftersom vi inte har avtalat om det och att de betalar för mina tjänster.

Vad är er syn på den här frågan? Vet någon hur t ex Teaterförbundet ställer sig i den frågan?


Personligen tycker jag det är en viktig fråga att driva, för att lyfta statusen kring yrket.
(Givetvis inte bara för ljusdesigners utan all teknisk personal som arbetar konstnärligt)
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 17 jun 2008, 23:46

Re: Nämna ljusdesigner i programblad med mera

Inlägg av Timmy Qvarnström »

Jag blir givetvis tacksam om man ser sitt namn medskrivet, men inget jag hade lagt energi på att "få till"

tyvärr så är det ju artisten som tar åt sig all ära oavsett, är endast i teatervärlden som ljuset får lite fokus med. (haha?)

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Nämna ljusdesigner i programblad med mera

Inlägg av Jacob Henriksen »

Jag har fått lärt mig att "när man inte blir nämnd har man gjort ett bra jobb", hårt draget..

Och det ligger nog någonting i det. Vårat arbete syftar till att förstärka och framhäva det artisten framför. Och när man lyckas göra det utan att publiken "märker" alla lampor och högtalare, har man gjort ett bra jobb. Kanske framförallt i teatersammanhang. På mello är det nog populärt att synas lite mer.

Vi är inte där för att få cred, vi är där för att hjälpa artisten att få cred. Men självklart är det uppskattat när man får höra att det man gör är uppskattat, men jag tror inte det är något man kan kräva eller ens förvänta sig.

Säg gärna till om jag är helt ute och cyklar.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nämna ljusdesigner i programblad med mera

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag körde följespott på en lokalrevy och jag blev inte omnämnd för att jag kom från fel ord och hadde inte någon anknytning till orten. Den som efterträdde mej kom från "rätt" ort och blev omnämnd med bild i programbladet för förestälningen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Nämna ljusdesigner i programblad med mera

Inlägg av Niklas Elste »

tyvärr så vi som inte syns finns inte och är ingenting värda heller :evil:

men gör vi vårt jobb rätt så är det ingen som tänker på oss 8O

så jag är glad så länge ingen kommer och skäller :D

för oj vad det kan skällas på tekniken även om det kanske var artisten som gorde fel (kanske inte håller sig till manus eller liknande typ tar fel mic eller stänger av beltpacken) :evil:

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: Nämna ljusdesigner i programblad med mera

Inlägg av Jonatan Bergman »

Läste en sak på aftonbladet för någon dag sen som har med detta att göra

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21086272.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tycker personligen att man ska skilja på vad saken ska användas till typ en bild på en konsert och man skriver typ på facebook -fy fan vad bra konsert med "blabla"
Så ska man ju inte behöva nämna alla medverkande med/bakom konserten. Men jobbar man som fotograf eller liknande och ska använda bilden till sin portfolio, tyckar jag att artist/ljusdesigener borde nämnas iaf.

Samma med ett filmklipp fast att då ska man även nämna ljud teknikern.

Att trycka folk namn på biljetter blir över drivet men finns det ett program blad tycker jag att alla som har med den produktionen att göra ska nämnas.

Tänker jag rätt?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster