Mickar till trummor?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Mickar till trummor?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Gokväll!

Jag sitter och funderar på om jag ska köpa AKG D112 eller Shure Beta 52 till baskagge, vad tycker ni?
Kanske det finns ett annat alternativ i ungefär samma prisklass som är ännu bättre?

Tänkte även skaffa ett par Line Audio MC3 till overhead m.m. Den verkar lagom allround, men finns det bättre alternativ i prisklassen?
MC3 tillverkas några mil härifrån så det hade ju varit kul att stötta "grannen" :D

Med vänlig hälsning
Kristian

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Audix D6

Jag tycker den låter bättre än de du nämner, men det är ju subjektivt.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har lite olika modeller, alla har olika karraktär
Men Betan är bra! Funkar till mesta!


CM3an är riktigt bra, du kan tom ha den till körer ;)
Självklar finns det bättre OH, men har du tajt budget så kör på dom

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för tipsen!

Audix har jag ingen större erfarenhet av, får kanske kolla vidare på dem.
Jag har ett gäng sm57 som används till det mesta, fungerar ju även till pukor/virvel, men man måste ju inte köra med Shure för hela slanten :D

Det får nog blir ett par CM3. Jag kan visserligen köpa dyrare/bättre mickar, men de får inte vara olösligt dyra, då blir det bara jobbigt om de går sönder/försvinner, oavsett vems felet är :)

/Kristian

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Niklas Elste »

har kört cm2 i många år och har inget att klaga på
funkar till kör oh ja allt utom för stark vind eller direkt prat in i dom

har dock aldrig testat direktmica trummor med dom men dom ska tydligen gå att göra det med

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

en annan mic du kan kolla in är Sennheiser e604, smidigt med sargfästen.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Johan Fälth »

Beta 91 brukar funka bra till kicken, om man vill ha punch...

Annars gillar jag sennheiser e602 på kick, även 52:an funkar bra.

Har inte d112 nån konstig puckel runt 80hz som inte är så kul...eller blandar jag ihop den men någon annan
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Okej ett högst subjektivt försök att beskriva soundet hos de olika micarna. Säg gärna emot !

Beta 52 - känns mer i bröstet än i magen, "klicket" lite längre ner i frekvens. Bra till rock.
Audix D6 - känns mer i magen än i bröstet, "klicket" lite högre i frekvens. Bra till rock/metal.
Beta91 - Väldigt mycket "klick" och mid. Inte lika mycket botten. Bra till metal.
A-T ATM25 - Inte lika mycket botten (ingen bashöjning) inte lika betonat klickljud. Bra till pop/rock.
D112 - Mycket midbas, klick lite lägre i frekvens. Inte bra till nånting ;)
e602 - Mest bas av alla. Snyggt klick om man skär bort lite bas.

Jag gillar D6 mest, gärna i kombination med B91 om jag har kanaler och feeling :)

Min favorit som OH är AKG C214. Kostar mer än Line Audio men är ändå väldigt prisvärd.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för alla tips grabbar!

Alltid kul med en detaljerad jämförelse, Anton :D

Häromdagen så kom kunden på att trummisen i bandet hade sålt sin baskaggemick, och undrade hur vi löser det. Tja, jag hade ju ingen baskaggemick över så vi satte dit en sm57... Blev ju sådär, men efter att ha jobbat lite med EQ´n så fungerade det iaf :D

Jag vill ha tung bas, så rent spontant känns det som Beta 52 eller Sennheiser e602. Alternativt kanske Audix D6.
Det som talar för e602 är ju att syskonet e604 är riktigt liten och smidig, har använt den ett par ggr och den lät bra. Men håller Sennheiser lika bra som Shure? Kanske bara jag som inbillat mig att de går sönder lättare...

AKG C214 kostar dubbelt upp mot vad jag tänkt mig, däremot verkar den väldigt bra, kanske lite stor om man jämför med t.ex. CM3.

Som sagt, tack för all input :D

/Kristian

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Anton. Håller med dig, bra skrivit!

Audix micken har jag ingen erfarenhet av, fast alla andra har jag på hyllan :)

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Anton Jonsson »

Audix D6 är helt klart den bästa jag provat hittills, rekommenderas!

Har dock aldrig provat A-T ATM25 men i övrigt så tycker jag antons beskrivning stämmer bra.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för ditt inlägg, Anton, trots att tråden är några månader gammal :D

Jag kan berätta att det blev en Shure Beta52, mest pga. att det är en välkänd "allround" baskaggemic som i princip alla känner till och kan använda med gott resultat.

Det finns säkert andra mickar/kombinationer som låter något bättre, men jag valde ett enkelt och säkert alternativ, och är väldigt nöjd 8)

/Kristian

Martin Henriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 23 jun 2019, 19:44
Presentation: Allt i allo men mest jobb som roddare och ljudtekniker.
Ort: Sollefteå

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Martin Henriksson »

Anton Stjärnbrandt skrev:Okej ett högst subjektivt försök att beskriva soundet hos de olika micarna. Säg gärna emot !

Beta 52 - känns mer i bröstet än i magen, "klicket" lite längre ner i frekvens. Bra till rock.
Audix D6 - känns mer i magen än i bröstet, "klicket" lite högre i frekvens. Bra till rock/metal.
Beta91 - Väldigt mycket "klick" och mid. Inte lika mycket botten. Bra till metal.
A-T ATM25 - Inte lika mycket botten (ingen bashöjning) inte lika betonat klickljud. Bra till pop/rock.
D112 - Mycket midbas, klick lite lägre i frekvens. Inte bra till nånting ;)
e602 - Mest bas av alla. Snyggt klick om man skär bort lite bas.

Jag gillar D6 mest, gärna i kombination med B91 om jag har kanaler och feeling :)

Min favorit som OH är AKG C214. Kostar mer än Line Audio men är ändå väldigt prisvärd.
Väldigt intressant tråd. Dock är den ju några år gammal men tänkte man kan väcka liv i den och höra vad ni som kan detta med trummor och mickar tycker idag. Vad ska man satsa på att köpa om man står i valet att köpa in ett helt set mickar för att kunna micka trummor. Har sneglat åt senheizer och line audio men tar all input jag kan få gällande detta. Tack på förhand.
Ljudtekniker och allt i allo
Deejay Club AB Sollefteå

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Anton Jonsson »

Jag röstar fortfarande på Audix D6 och Shure Beta 91A till baskagge, gärna i kombination :)

Till pukor: Sennheiser e604 eller e904, Audix D2 och D4, Beyerdynamic TG58. Dom fungerar fint allihop.

Till virvel: Shure SM57 eller Beta 57, Audix I5, Beyerdynamic M201TG.

Till Hihat och överhäng så är mina favoriter AKG C535, men man får inte tag på dom längre tyvärr..
Men DPA 2011 är fina, eller AKG C451. Finns hur mycket som helst som garanterat låter bra.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mickar till trummor?

Inlägg av Marcus Sandberg »

En mik som är fin till baskagge är Electro Voice RE320 och en som jag har och är mycket nöjd med är Audio Technica ATM250.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster