Mikrofonval inspelning av danstävling.
-
- PAR-20
- Inlägg: 83
- Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
- Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Mikrofonval inspelning av danstävling.
Håller på med ett projekt av webb tv sändning av danstävlingar. Skulle behöva tips på vad för mikrofon man ska använda för att ta upp musiken och lite publikljud.
Hoppas någon har nått bra tips.
Hoppas någon har nått bra tips.
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Är musiken live? Om inte, dra en sladd till det som spelar upp musiken.
Om musiken är live, vad är det för sättning?
Publiken, 2 rundtagande kondingar i bred AB-stereo?
Om musiken är live, vad är det för sättning?
Publiken, 2 rundtagande kondingar i bred AB-stereo?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
- PAR-20
- Inlägg: 83
- Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
- Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Musiken är inspelad. Vi har haft lite problem med att koppla direkt till PA då musiken ibland kommer lite före bilden och det ser ut som om alla dansar i otakt. Sen är det inte alltid som de vill att man kopplar in sig heller, så det är bra att ha med mikrofoner som alternativ.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Lägg ett dely på ca 24frames Det får man alltid göra för att få det att stämma.David Hugoson skrev:Musiken är inspelad. Vi har haft lite problem med att koppla direkt till PA då musiken ibland kommer lite före bilden och det ser ut som om alla dansar i otakt. Sen är det inte alltid som de vill att man kopplar in sig heller, så det är bra att ha med mikrofoner som alternativ.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Krister Uddén
- PAR-36
- Inlägg: 280
- Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Klart du ska tappa musiken från mixern!David Hugoson skrev:Musiken är inspelad. Vi har haft lite problem med att koppla direkt till PA då musiken ibland kommer lite före bilden och det ser ut som om alla dansar i otakt. Sen är det inte alltid som de vill att man kopplar in sig heller, så det är bra att ha med mikrofoner som alternativ.
MEN det ska ju PA leverantören få info om INNAN han/hon kommer på plats.
Sen kan du ju behöva synka med bilden...
Sedan riktade småmenbrans conding mot publiken X/Y (också synkade) för att få applåder och jubel.
Lycka till!
/Krister
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Det är därför klappan uppfanns. Be till lämpliga höga makter att detDavid Hugoson skrev:Musiken är inspelad. Vi har haft lite problem med att koppla direkt till PA då musiken ibland kommer lite före bilden och det ser ut som om alla dansar i otakt.
1. Är konstant fördröjning.
2. Verkligen är ljudet före bilden. Ljud är enkelt att fördröja. Du kan tex. ta in det i en digitalmixer med fördröjning per ingång och rätta till det där, eller ta en vanlig digitaleffekt med rent fördröjningsprogram (feedback på 0, tack!).
Med en mixer kan du dessutom impedansanpassa och buffra och nivåställa (en långsam nivåanpassare, sk leveler är guld värd, liksom en brusgrind och en toppvärdesbegränsare. O-fi (motsatsen till hi-hi) definieras nämligen av en speciell klass inspelad musik; "Musik som det ska uppvisningsdansas till". Det var emellertid Värre Förr, på kassett-tiden. Och förinspelad musik till kampsportsuppvisningar är en konstant runner-up i fråga om o-fi-titeln. ).
Jag kan tänka mig få sätt som sätter PA-teknikern i sämre dager än att inte medverka till att videoprogrammet får bästa möjliga ljud. Oprofessionellt. Men, den siste idioten är inte född än. Och, som redan nämnts, det kan vara på sin plats att se till att PA-leverantör/operatör vet om att det ska tappas musik. I förväg. Och att man kommer överens om att ha med en lång nog kabel och en rad med lämpligen galvaniskt separerade anpassningsenheter.David Hugoson skrev: Sen är det inte alltid som de vill att man kopplar in sig heller, så det är bra att ha med mikrofoner som alternativ.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Det är väl där det, rent empiriskt, brukar spricka. Om professionell B-ljudtekniker (eller professionell videofotograf) kommer en timma innan gig, gärna efter att ha ringt (till rätt person) före, medförande egen kabel + adapters och trafos så är det nog väldigt sällan det blir problem. Men eftersom verkligheten ju rätt ofta istället levererar en stressad familjefar två minuter i gig utan vare sig egen signalkabel eller balanserade ingångar, som insisterar på att stå med sitt högt älskade 200-kronorsstativ antingen precis framför mixplats eller omedelbart bredvid teknikern - eller 30+ meter bort tvärs över parkett och nödutgångar... och som insisterar på att få koppla in sin suspekta kameranätdel/mobilladdare/laptopnätdel på foh-ström... och trettio sekunder i gig jäktar iväg nånstans med orden "tryck på den röda knappen så startar den men kom ihåg att stänga av i pausen"... så får man kanske ha viss förståelse för att alla tekniker inte alltid prioriterar man-med-camcorder om han inte är förannonserad.Måns Nilsson skrev:Jag kan tänka mig få sätt som sätter PA-teknikern i sämre dager än att inte medverka till att videoprogrammet får bästa möjliga ljud. Oprofessionellt. Men, den siste idioten är inte född än. Och, som redan nämnts, det kan vara på sin plats att se till att PA-leverantör/operatör vet om att det ska tappas musik. I förväg. Och att man kommer överens om att ha med en lång nog kabel och en rad med lämpligen galvaniskt separerade anpassningsenheter.
-
- PAR-20
- Inlägg: 83
- Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
- Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Självklart försöker vi att få musiken direkt från mixern, oftast blir det nog heller inga problem eftersom vilka tävlingar som ska direktsändas bestäms långt i förväg.
Men OM det inte skulle gå, vad för mikrofontyp skulle vara passande?
Men OM det inte skulle gå, vad för mikrofontyp skulle vara passande?
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Det finns nästan lika många teorier om den ultimata stereoinspelningstekniken som det finns ljudtekniker. Men ifråga om just själva mikarna kan man nog våga generalisera och föreslå kondensatormikar med liten eller ingen riktningsverkan.
Vill man göra det så enkelt som möjligt för sig och dessutom lätt att få kontinuitet i ljudkaraktären så väljer man kanske en dedicerad stereomikrofon. Ett populärt och kostnadseffektivt (och IMHO rätt bra) alternativ är Röde NT4 som är ett fast monterat X/Y-par med cardioidkaplar, i ett gemensamt hölje. Ett liknande men litet dyrare upplägg är Audio-Technica BP4025. Generellt ger X/Y-teknik ofta bättre monokompatibilitet än A/B, och det kan ju vara intressant för websändningar. Ännu bättre monokompatibilitet, och dessutom mer flexibelt i största allmänhet, är M/S-teknik och det finns förstås färdiga M/S stereomikrofoner också. Shure VP-88 är en bra sådan, liksom våra svenska Pearl MS2CL eller MS8CL. (Eller så gör man sin egen M/S setup med en bra njure och en bra åtta.)
Vill man göra det så enkelt som möjligt för sig och dessutom lätt att få kontinuitet i ljudkaraktären så väljer man kanske en dedicerad stereomikrofon. Ett populärt och kostnadseffektivt (och IMHO rätt bra) alternativ är Röde NT4 som är ett fast monterat X/Y-par med cardioidkaplar, i ett gemensamt hölje. Ett liknande men litet dyrare upplägg är Audio-Technica BP4025. Generellt ger X/Y-teknik ofta bättre monokompatibilitet än A/B, och det kan ju vara intressant för websändningar. Ännu bättre monokompatibilitet, och dessutom mer flexibelt i största allmänhet, är M/S-teknik och det finns förstås färdiga M/S stereomikrofoner också. Shure VP-88 är en bra sådan, liksom våra svenska Pearl MS2CL eller MS8CL. (Eller så gör man sin egen M/S setup med en bra njure och en bra åtta.)
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Alltså, jag ska föreställa radio-människa, och så missar jag monokompat! *skäms*
Min röst på M/S, så klart. Vi sänder ju i M/S, för hundra gubbar.
Jag skulle säga så här, för att kanske förtydliga min första post, att video-inspelningen kräver en egen mixer, med egen ljudtekniker, och innan man har det blir det liksom inte bra.
Tappa musiken (och helst bara musiken, se nedan) från PA, med trafoförsedda boxar emellan, lika bra att ha på kondomen, sas.
Spela in allmänljudet med ett M/S-par.
Y-splitta konferencier-mik, om sånt förekommer, så att man kan välja att ha den med eller inte.
Sätt A-ljudteknikern (balance engineer) så att hon kan lyssna i högtalare hellre än i lurar.
Sätt en BRA slutprocessor på ledningen till VB ("videobandspelare" =kameran, datorn, vfsh som spelar in bild och ljud samtidigt) så att det blir en juste dynamik och sammanhållning i mixen.
Se till att A-ljud ser utgående bild. (dvs det som sänds/spelas in)
KOM I TID och VAR TREVLIG
Min röst på M/S, så klart. Vi sänder ju i M/S, för hundra gubbar.
Jag skulle säga så här, för att kanske förtydliga min första post, att video-inspelningen kräver en egen mixer, med egen ljudtekniker, och innan man har det blir det liksom inte bra.
Tappa musiken (och helst bara musiken, se nedan) från PA, med trafoförsedda boxar emellan, lika bra att ha på kondomen, sas.
Spela in allmänljudet med ett M/S-par.
Y-splitta konferencier-mik, om sånt förekommer, så att man kan välja att ha den med eller inte.
Sätt A-ljudteknikern (balance engineer) så att hon kan lyssna i högtalare hellre än i lurar.
Sätt en BRA slutprocessor på ledningen till VB ("videobandspelare" =kameran, datorn, vfsh som spelar in bild och ljud samtidigt) så att det blir en juste dynamik och sammanhållning i mixen.
Se till att A-ljud ser utgående bild. (dvs det som sänds/spelas in)
KOM I TID och VAR TREVLIG
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
- PAR-20
- Inlägg: 83
- Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
- Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Mikrofonval inspelning av danstävling.
Tack så jättemycket för all hjälp. Det blev en Röde NT4 + massa annat som behövs.
Nu är det bara att vänta på nästa sändning =)
Nu är det bara att vänta på nästa sändning =)
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster