Micka scen

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Micka scen

Inlägg av Niclas Olofsson »

Har en mindre teaterpjäs som jag ska köra ljud på. Ska inte köra några myggor, men har lite barn som är med och spelar som inte pratar... överdrivet högt såattsäga. Funderar därför på om man kunde micka upp hela scenen (den är väldigt liten) och köra ut lite till behov.
Frågan är vad man ska micka med... funderade på nåt åt shotgunhållet...? Kanske är helt åt h-e kass idé men har inte kört nåt liknande förut.
Ring mig när IKEA säljer cases

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vet att TV ofta använder en rad mickar längst fram om det är barn (har själv varit med en gång som barn, då var det många shotguns framför oss), tänk bara på att det kan bli en del mickar om du ska täcka hela scenen.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag skulle använda golvmic:ar, typ PZM eller PCC. Shotguns funkar också. Se till att ha en bra parametrisk EQ, typ Varicurve, för att få maximal förstärkning före rundgång.
"This is the updated input list"

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Tackar för tipsen!

Borde det inte finnas någon shotgunmic som är lite mindre riktad än vanliga?
Ring mig när IKEA säljer cases

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Niclas ta en titt på denna mick kanske kan va något?

http://www.akg.com/site/products/powers ... ge,EN.html

Kan va lite overkill kanske men kan ju va kul att veta att den finns iaf :D

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Niclas Olofsson skrev:Tackar för tipsen!

Borde det inte finnas någon shotgunmic som är lite mindre riktad än vanliga?
Hur menar du nu?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mikael Heurlin skrev:Niclas ta en titt på denna mick kanske kan va något?

http://www.akg.com/site/products/powers ... ge,EN.html

Kan va lite overkill kanske men kan ju va kul att veta att den finns iaf :D
Kommer inte ihåg exakt modellnummer så jag vet inte om det är den eller en föregångare som vi har i västerkyrkan här i Lund, men den låter oerhört bra för tal och den tar upp det på bra avstånd också, gillar den riktigt mycket, kan inte komma på något negativt med den mer än att fästet kanske är lite ömtåligt om man inte tänker sig för utan rycker i det för mycket :)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Tänk bara på de mer eller mindre hemska bakloberna som en shotgun har. Det är ibland bättre att använda en vanlig njure pga dessa.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jakob Carlsson skrev:
Mikael Heurlin skrev:Niclas ta en titt på denna mick kanske kan va något?

http://www.akg.com/site/products/powers ... ge,EN.html

Kan va lite overkill kanske men kan ju va kul att veta att den finns iaf :D
Kommer inte ihåg exakt modellnummer så jag vet inte om det är den eller en föregångare som vi har i västerkyrkan här i Lund, men den låter oerhört bra för tal och den tar upp det på bra avstånd också, gillar den riktigt mycket, kan inte komma på något negativt med den mer än att fästet kanske är lite ömtåligt om man inte tänker sig för utan rycker i det för mycket :)
AKG747 e det väll som sitter i den talarstolen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Per Johanson skrev:
Niclas Olofsson skrev:Tackar för tipsen!

Borde det inte finnas någon shotgunmic som är lite mindre riktad än vanliga?
Hur menar du nu?
En shotgun tar ju upp ljud från ett väldigt smalt område, jag tänkte att det kunde finnas någon mick med i princip samma egenskaper som de flesta shotgunmickar har, fast med ett lite vidare upptagningsområde än de flesta andra shotguns.

Baklober? Innebär det ungefär att de tar upp ljud strax bakom sig själva?

Tackar Micke, ska kolla upp om den eller något liknande finns att hyra nånstans i närheten (vi kör bara ca 3-4 föreställningar så att köpa en kanske är lite... onödigt) :)
Men har ni några fler tips så är de välkomna!
Ring mig när IKEA säljer cases

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Shotgun är en karaktäristik som en mikrofon kan ha, och den har baklober som kan vara besvärande dvs den tar upp rätt mycket ljud rakt bakifrån.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jens Blomhage
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 25 okt 2004, 01:00

Inlägg av Jens Blomhage »

Tryckzons mik som som lägger på golvet skulle jag ha valt.. Finns i olika priser så klart AV-Jefe som standard Audio säljer är klart prisvärda om du inte har för höga krav. Crown har något bättre vet jag.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

bra tips.

men det viktigaste tror jag är en ordentlig genomgång med barnen om hur man talar på scen så att det når ut till publiken. om inte du kan/vill själv kanske det går ta in någon från en teaterförening eller ett studieförbund som är duktig på ämnet?

Med en mygga har du möjlighet att fixa mer med en dålig ljudkälla, eq eller tom kompression, men med längre micavstånd är det mindre att göra åt saken (mkt på grund av mindre gain före rundgång men även pga mer rumsljud i förhållande till direktljud samt att det kommer med för lite av viktiga frekvenser).

min erfarenhet av avståndsmicning inomhus är lite moment 22, för att det ska göra nån nytta överhuvudtaget krävs att källljudet är nog kraftigt för att nästan höras lika bra utan micar. dvs en kör som låter bra utan micar kan låta ännu bättre med micar, men om du försöker förstärka en solist är risken att du bara får med rumsljud och konsonanter i PAt.

Det här beror förstås mycket på lokalen.

Slutligen så får man inte glömma den psykologiska effekten av synliga micar på scenen, en publik som ser att nåt är "uppmicat" kommer att höra betydligt bättre än om inte micarna hade vart där :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster