St

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Christian Markborn

St

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Om vi nu utgår från att 80-talet är inne även nästa år så låter det väl som en bra idé.

Artisterna som vara stora då är förra årets modell idag (gäller de flesta i alla fall) eller också tar man något att dom som gör 80-tals musik men är helt nya. Förmodligen lite dyrare dock. Ett bra coverband som man ber att köra 80 talslåtar kanske är en bra idé? Pumbolaget kanske? Dom är lite bättre på att få igång folk än "vanliga" artister...

Vad gäller övrig teknik är det väl bara ett problem och det är att hitta sådana gamla fungerande reliker. Men det finns säkert något övervintrat mobildisco som har kvar saker som är eller verkar tidstypiska. Jag har ett par idéer i mina krokar men det måste ju finnas i Sthlms trakten också.

Clabbe är väl en variant på DJ som man inte kan gå förbi. Vet inte vad prislappen är idag men han har varit obehagligt dyr rätt länge... Så bra är han verkligen inte men ska det vara 80 tal så är han oslagbar som affischnamn. Annars har jag en persolig favorit. Vet inte om han ställer upp med det finns en kille som heter Peder Nilsson som var helt grym då. Han spelar inte längre men man kan ibland övertyga honom om att det är kul... Inget affischnamn men minst lika bra tycker jag!

I pyroväg kan jag rekommendera Fyrverkeriexperterna, dom skjuter en massa scenpyro och är bra att ha med att göra på alla sätt och vis. Queerdoo här på forumet kan hjälpa dig med kontakten.

Ljudbiten är ju lätt att lösa, här på forumet finns det flera som skulle lösa det hela på ett bra sätt.

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

För AV-biten skulle jag nog rekommendera ett par videokubsväggar för att få det gamla stuket på det, typ ett par 4x4 eller 5x5 med 28". Eventuellt komplettera det med lite plasmor ell projektioner på utvalda ställen.

Ett ganska kul coverband jag stötte på för ett par år sen är Cover Funkers, www.coverfunkers.com . Spelar väldigt blandat och mycket roligt, kommer från vetlanda och har slogan "Vi syr våra egna kläder och snor andras låtar".

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Finns ett gäng som heter Highway Stars som är sköna, fast de är väl litegrann åt 70-hållet också. Vet inte hur kända de är, men coolare gäng får man nog leta efter :)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Soul Explosion, om man vill ha soul/discocover. De är jävligt tighta (jag har mixat dem själv...).
Annars har man alltid Sacrifice STHLM som går hårt in för att vara pudelrockcover. Mycket Whitesnake och Status Quo.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Ingo skrev:Pumbolaget kanske? Dom är lite bättre på att få igång folk än "vanliga" artister...
Eller försöka med Gaston Bros, dom var ju rätt populära då på samma sätt som pumpbolaget är idag, sen så, basisten stefan har troligtvis kvar all PA utrustning från 80talet om dom inte har lyckats sälja det på sistone förstås.Samtidigt så har dom ju god kontakt med danne på roxy lightning som ju dansade med dom stora pojkarna på 80talet.

Bäst av allt, hela rubbet på samma telefonnummer..

http://www.pa-kompaniet.se/

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är det ju inte Stefan som spelar bas med Gaston längre, han slutade när PA-kompaniet tog fart. Det är Johan Dereborn, som också basar med e-type, som innehar den sysslan. När jag jobbade åt Stefan senast, 2000 var det väl, så fanns det inte så mycket som var av 80-tals modell. Bara bra d&b högtalare (och dåliga Mackiemixers...). Väldigt bra firma med trevlig och kompentent personal!

Danne jobbar med dom stora fortfarande, nu är han nere i Turkiet och gör ESC som op tror jag. Han räknas som en av dom riktigt vassa på VL och har gjort några riktigt feta grejor sedan dess, bland annat OL invigningen i Lillehammer. Man springer också på honom på Hawaii på Hultsfred varje år.

Och sista sommaren jag var på Gotland och jobbade så kostade Gaston något i stil med hela underhållningsbudgeten för den här studentskivan för ett gigg på Snäck...

Men visst, Gaston är THE coverband, håller med! Fantastiska musikanter och trevliga gubbar.

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

tack för alla svar..... tänkte kanske någon rolig artist från den tiden som fortfarand ekör?? Sen med ljusbiten tänkte jag nog skippa 80-tals ljuset och köra grytmljus med den nyaste tekniken från idag laser, movingheads och en riktigt fet kula, hur stora discokulor kan man få tag på??

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Har sett spegelbollar upp till 120cm i diameter...
//Magnus - Fegge & Mattes

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Ingo skrev:Pumbolaget kanske? Dom är lite bättre på att få igång folk än "vanliga" artister...
Jag såg Pumpbolaget i Lördags. Dom är grymt bra! Smalare än thord (Fetare än Göran-band) är också skitbra.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Ingo skrev:Nu är det ju inte Stefan som spelar bas med Gaston längre
...
Och sista sommaren jag var på Gotland och jobbade så kostade Gaston något i stil med hela underhållningsbudgeten för den här studentskivan för ett gigg på Snäck...
Men visst, Gaston är THE coverband, håller med! Fantastiska musikanter och trevliga gubbar.
Ojojoj, tiden går och det händer massor ser jag.. :shock:
Men visst , dom var/är trevliga, fast det var ju ett tag sen jag träffade dom..
typ 15år sen ungefär, tiden går..
Och inte blir man yngre heller *Blää*
knoppen skrev:Jag såg Pumpbolaget i Lördags. Dom är grymt bra! Smalare än thord (Fetare än Göran-band) är också skitbra.
Jo, men det finns (Eller fanns åtminstone.. :roll: ) fler sånna band i visby Tex Fanny May och Barfota Band och allt vad dom hette.
Kenneth Wäernqvist är ju väldigt duktig (Han vet jag iallafall att han finns kvar) det kanske vore en ide att kolla vilka grupper han spelar med idag?

Förresten ,vill man ha 80tals ljud så har Ardgrens i etelhem massor av museiföremål, det är bara att välja vilket årtionde från 30talet och framåt man vill ha.. :lol:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo skrev:Clabbe är väl en variant på DJ som man inte kan gå förbi. Vet inte vad prislappen är idag men han har varit obehagligt dyr rätt länge... Så bra är han verkligen inte men ska det vara 80 tal så är han oslagbar som affischnamn.
DEå är jag alltså inte ensam om att tycka att Clabbe inte är bra!!! :lol:
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Lightguy (TMT) skrev:
Ingo skrev:Clabbe är väl en variant på DJ som man inte kan gå förbi. Vet inte vad prislappen är idag men han har varit obehagligt dyr rätt länge... Så bra är han verkligen inte men ska det vara 80 tal så är han oslagbar som affischnamn.
DEå är jag alltså inte ensam om att tycka att Clabbe inte är bra!!! :lol:
Clabbe är bra på sitt område, en saken är klar... Men han är jävligt dryg att ha med att göra... Har jobbat med han tre gånger nu, och varje gång samma visa "han vet/kan allt och han är bäst"... eller inte... :D
//Magnus - Fegge & Mattes

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Christian Markborn skrev:tack för alla svar..... tänkte kanske någon rolig artist från den tiden som fortfarand ekör?? Sen med ljusbiten tänkte jag nog skippa 80-tals ljuset och köra grytmljus med den nyaste tekniken från idag laser, movingheads och en riktigt fet kula, hur stora discokulor kan man få tag på??
Har sett bollar på 200 cm :D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Sen har floyd en på 7m. Men den är lite extrem.
"This is the updated input list"

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

ian skrev:Sen har floyd en på 7m. Men den är lite extrem.
7 meter i diameter? Kan det vara riktigt sant det? :-/

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag hade fel, det var bara 5m (16 fot). Den öppnar sig till 7-8m. Titta på Comfortably Numb på lämplig Floyd-konsertvideo, de skickar upp den från bakom FoH under den låten
"This is the updated input list"

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

Jag tycker 100-200 cm är rätt bra med tanke på att dom skall upp också ;) Vad kan en 200 cm''s kula väga? har faktiskt inte en aning själv... ska man dra upp den direkt i taket( förutsatt att dte finns krok/hängannordning) elelr ska man ta den mitt i trossen i så fall?

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

ian skrev:Jag hade fel, det var bara 5m (16 fot). Den öppnar sig till 7-8m. Titta på Comfortably Numb på lämplig Floyd-konsertvideo, de skickar upp den från bakom FoH under den låten
Jupp! Jag har sett det någon gång, lät väldigt stort bara! :-)

Det är väldigt stort dessutom ..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Christian Markborn skrev:Jag tycker 100-200 cm är rätt bra med tanke på att dom skall upp också ;) Vad kan en 200 cm''s kula väga? har faktiskt inte en aning själv... ska man dra upp den direkt i taket( förutsatt att dte finns krok/hängannordning) elelr ska man ta den mitt i trossen i så fall?
En 100 cm väger ca 40 kg, så litar man inte på det som redan finns, häng i trossen! Kom ihåg att du behöver ha en kraftig motor som klarar av vikten också.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster