Eurolite Scenesetter + Midiklav + Korg padKONTROL

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Eurolite Scenesetter + Midiklav + Korg padKONTROL

Inlägg av Alex Nilsson »

Har under mitt sommarlov (har inte ni sånt?) sysslat med ett litet projekt, nämligen att använda följande utrustning med varandra:

EUROLITE DMX scene setter 24/48
http://shop.steinigke.de/shop.php3?f=ma ... 8d5cb26d40" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

M-audio O2 Midikontroller
Ursprungligen köpt på Musikbörsen, verkar nu ha utgått ur sortimentet
Bild

Korg padKONTROL
http://www.thomann.de/se/korg_padkontrol.htm
Bild


Tanken är att med hjälp av de två sistnämnda produkterna styra ljusbordet med hjälp av MIDI. Grejorna får kontakt med varandra och signaler kommer fram, dock måste allting (såklart) skicka på rätt kanaler, något som är väldigt svårt (troligen) på grund av olika(?) midikanalstandarder mellan tillverkarna.

Från ljusbordet går det DMX och jag har främst tänkt att styra ett gäng LED Par56, strob, 6 ch dimpack och rökmaskin.

Tanken är att använda sex av klaviaturets "rattar" till att styra dimpacket, som troligen endast kommer innehålla typ frontljus osv, dvs inget blinkablinka-ljus. Resterande två blir nog Fadetime och Speed. På tangenterna tänkte jag välja färdiginställda program. Rökmaskinen hamnar nog på den sista tangenten, så att när man håller knappen nere kommer det rök(!).

PadKONTROL:en har en X/Y-yta som jag tänkte lägga de två masterreglarna på, tror det blir skitbra. På en av "paddarna" hamnar singelstrob, fast ljus på LEDarna (en knapp för varje färg; R, G, B, C, M, Y), möjligtvis även en Pad för LEDarnas inbyggda strobfunktion. padKONTROL:en har även två "rattar", här vet jag inte riktigt vad jag vill ha, kanske strobintensivitet och -styrka.


Har någon annan här gjort något liknande?
Antagligen kunde man bara köpt en USB-DMX-historia, men det vore ju inte lika kul och krångligt :D
Tar gärna emot kommentarer, frågor, funderingar osv!

/Alex

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster