outboard till digital mixer

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

outboard till digital mixer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag är utan tvekan en anhängare av "less is more" och jag hör till dem som tycker att micval och högtalare gör störst skillnad i signalkedjan.
men man måste ha lite roligt också. så jag samlar på mig lite leksaker mest för skojs skull.
som ni märker är det inte särskilt dyra pjäser, eftersom det inte är nåt jag tjänar pengar på att äga sådär direkt.

Jag har länge velat prova använda en extern micpreamp, inte för att få "bättre" ljud utan för att färga.
vi gjorde en konsert med Sven Zetterberg blues band för nån vecka sen. Sedan tidigare vet jag att det är väldigt bra band, med bra dynamik, så jag tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att testa.

PA-system var L-acoustics 115XT och SB218.

Bild Bild

jag använde en Shure SM86 kondensatormic på sången för att få ett snyggt ljud med så lite eq som möjligt. den y:ade jag till micpreampen (mindprint envoice) och till mixern för en okomprimerad medhörningskanal. jag gillar idén att ha en kanalstrip för sången eftersom man får gainreduktionsmätare och "hands-on" kontroll med tre bands eq och compressor. jag dippade 600hz på mixern för att kompensera för micens sound, tog bort lite högmidd på kanalstrippen vilket jag kompenserade med en lätt diskanthöjning. jag komprimerade rätt mycket med stora tidskonstanter, för att få så stor del som möjligt av signalen att befinna sig i området där den mättas av det rörbaserade utgångssteget. rördistortionen är subtil men finns där och passade som väntat bra i sammanhanget. Jag kopplade också in en Lexicon MPX550 för reverb på sången.

Bild

på stereobussen satte jag en Joemeek SC3 optokompressor. Alla som testat den vet att den kan färga extremt mycket och inte låter som nån annan kompressor (ansvarig för väldigt många "skitiga" trumsound genom musikhistorien). därför ställde jag den väldigt snällt och tog bara 2-3 dB. jag var också noga med att ställa attacktiden så att ingen punch skulle gå förlorad.
jag vet att stereobusskompression är ett känsligt ämne och det är inget jag brukar ägna mig åt i vanliga fall.
hursomhelst så blev den rätt så tydliga effekten (jämfört med bypass-läget) att mellanregistret och mixen som helhet kändes mindre påträngande.

det hade vart skoj att testa att hoppa över omvandlarna i mixern, men tyvärr hade SC3an bara AES/EBU in, men jag planerar att skaffa en koaxial-AES adapter för att kunna ansluta digitalt till en extern kompressor eller direkt till DSP.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster