Ny bil

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Ny bil

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Ett av höstens projekt blir att köpa ett nytt transportfordon. Jag har en gammal mercedesbuss med ramp som vart bra tidigare, men nu kör jag så mycket med den att det är värt pengarna att få ett fordon som är driftsäkrare, tar mindre bränsle, ser bättre ut, är bekvämare och rymmer mer.

Frågan är om man ska satsa på buss/ramp eller skåp/bakgavel?

Buss
+ högre maxlast, smidigare, något snabbare in/utlastning
- hjulhusen, sluttande väggar, tyngre lastning, mindre yta

Skåp
+ mer golvyta, inga hjulhus, lättare lastning
- något större, mindre maxlast, något långsammare lastning

Vad använder ni? Vad rekomenderas och varför?
Har kollat lite på Sprinter, vilka andra bilmärken kan rekomenderas?

/ Anton

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Du bör också ställa dig frågan om hur mycket du ska köra, vilken storlek på jobb du gör osv. så att det finns möjlighet att bygga för framtiden.

Personligen så gillar jag lättlastbil, om man kompletterar med en last ramp. Så man bara har att rulla in och ur saker, för det tar ju evinerligtid att köra med bakgavel liften. Nackdelen med det är ju att det kan bli jobbigt vid lastning utav tung teknik, men då har man ju liften till hjälp om det skulle skita sig.

Fördelen med buss är ju att man kan hänga på ett släp smidigt utan att "behöva" beroende på vikt fler behörigheter än B. Sen finns det kanske fler fördelar med denna kombination om man tänker på skatter osv, ett släp är ju billigt att äga och ha igång om man ger det lite kärlek då och då.

Personligen så skulle jag välja en lättlastbil.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur mycket lastkapacitet i kilo och kubikmeter behöver du?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Vi kör med en Renault Traffic med dci100-dieseln och den har fungerat bra för oss, man får in hyfsat mycket i den, och lasthöjden är inte så enorm så är man bara fler än 1 så är det inga problem att få in och ur grejor.
Vid större jobb så krokar vi på släpvagn med baklämm som funkar som ramp, och det har inte varit några som helst problem hittils.

Vi var inne på en Renault Master med storskåp och baklyft, men den är ju nästan lika hög som en lastbil så smidigheten går ju förlorad, samtidigt som det tar enorm tid att lasta ur på dom ställen som saknar lastkaj!

Mercedes Vito har hört gott om från dom som har dom, men tydligen har dom lite halvdåligt rykte ang. rost och kvalité, men det vet jag som sagt inget om så det kan jag inte svara på.
Hello, my name is Ninja.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi stod inför samma beslut för ett par år sedan och valde en MB Sprinter med 17m3 skåp och lift. Vi har inte ångrat oss en sekund. Vi har länge funderat på att lägga på en extra fjäder och grämer oss varje gång vi kör lite för tungt att vi inte gjort det. Ett alternativ är att köpa en med boogie som egentligen är en tung lastbil och sedan regga ner den. Tyvärr så blir bilen tyngre, och den får sedemera lasta mindre, typ 600kg. Att köra med överlast är kanske inte att rekommendera, men det är ju ett ställningstagande man får göra själv!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

tack för tipsen!
Krister, menar du att man har både bakgavel och ramp?
Johannes, hur lägger man på en extra fjäder och vad ger det?
Jag hade tänkt lätt lastbil, kommer iofs att va klar med C-kortet inom kort men har inget behov av en egen lastbil.
Jag jobbar ofta ensam och vill gärna rymma så mkt som möjligt direkt på golvet. Det är vad som tilltalar mig med skåpvarianten.
optimalt vore om jag kan få in en hel ljudrigg själv och packa ljud, ljus och backline med hjälp.

Nån som vet hur mkt mindre maxlasten egentligen blir med skåp jämfört med buss?

Mattias Lifberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 14 maj 2007, 12:19
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Mattias Lifberg »

Vi köpte en Renault Master för ett par veckor sedan. Det är en gammal (2004) OKQ8 hyrbil med Durisotti 21m3 skåp. Jag tycker att den har mycket golvyta om man jobbar själv och inte kan lyfta. Den har dessutom väldigt låg inlast vilket är skönt. Jag har inte heller hittat någon B-korts -bil som har en högre maxlast, 1150kg. Nackdel med denna är ju bara att skåpet rymmer så mycket att man nästan alltid överlastar den.
På det hela taget är vi nöjda iaf...
Mvh /
Mattias Lifberg
Scen- & Nöjesproduktion AB
http://www.scen-nojesproduktion.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Bytte själv i höstas från en Chrysler minivan privat till Vw Transporter
leasing i firman. Den egna upplevelsen med riktig transport bil är att
det är en helt annan känsla. Det märks att den nya är tänkt för
transporter.

När jag valde så var det ett antal frågor man fick lov att besvara för sig
själv:

Ny eller begagnad?
Det är ingen jättestor skillnad i månadskostnad, men första förhöjd
hyra och restvärde spelar in en hel del. Det blev en begagnad i mitt
fall.

Hur gammal:
Ju nyare desto fler år kvar i livet troligen. Det blev en 3år gammal
i mitt fall. Äldsta årsmodellen av nya T5-serien.

Skåp-baklyft/vanlig skåpbil/storlek:
Det är inte jättemycket tunga saker man kör så det räckte med vanlig.
Dessutom får den lasta mer. Storleken (höjd, bredd, längd) var viktig för
mig. En med påbyggt skåp och lyft är mycket högre. Oftast även längre.
Många gånger kommer man då inte in i parkeringsgarage, och kan
heller inte parkera där vanliga personbilar parkerar. Min har ungefär
samma storlek som en personbil i längd/bredd. Och håller sig på 195cm
i höjd så det brukar funka mest överallt.

Problemet med dessa lätta lastbilar (max 3.5t) och påbyggt skåp
och lyft är precis som många nämnt att de inte får lasta så mycket.
Både skåpet och lyften väger en hel del, och för att kvala in i rätt
viktklass så kan lastkapaciteten vara sjukt låg därmed. Även om bilen
"rent tekniskt" klarar av en högre totalvikt.

En fördel med påbyggt skåp mot vanlig är att det är mindre mängd plåt
som kan rosta. Är det inte en alltför gammal bil så brukar det inte ha
hunnit rosta så mycket.

Bensin/diesel:
Det är vanligast med diesel för transportbilar. Så det fick det bli.
Men man funderar ju en del nu med tanke på hur literpriset utvecklats.

Begagnad-tidigare ägare:
Alltid svårt när det gäller företagstransportbilar. Jag fick leta bra längre
för att hitta en bil som gått mindre än 20tusen mil. Har bilen gått i
budbilstrafik eller liknande så ligger de ju på kanske 10-12tusen mil
per år. Så en två år gammal bil med 25tusen på mätaren är ju inte helt
ovanligt.

Fabrikat:
Senaste åren har det väl kommit en väldans massa olika tillverkare med
skåpbilar. Ska det vara påbyggt skåp däremot så minskar nog urvalet
något. Mercedes-Benz och Volkswagen har ju hållt på med den
sistnämnda varianten många år så man får väl anta att de är duktiga
på sin sak. Samtidigt kan säkert många andra tillverkare göra mycket
bra saker. I mitt fall blev det Vw. Jag var rädd för motorstyrkan i Vws
modeller efter att ha haft några hyrbilar vid flyttar tidigare - det var
ingen fartupplevelse direkt. Då hade jag bättre erfarenhet av MB
i det avseendet. Det som fällde avgörandet var att Vw känns som en
kraftigare byggd bil, och förhoppningsvis mindre rostkänslig.

Hur beroende är man av bilen?
Behöver man den dagligen, eller bara kvällar/helger?
Om det inte gör nåt att bilen står på verkstad någon gång ibland
för antingen vanlig service eller andra fel så har inte garantierna
så stor betydelse kanske. De stora märkena som satsat fullt
på transportbranschen vet hur viktig bilen är i det fallet. Många gånger
kan man då köpa till alla möjliga garantier man kan tänka sig.
Lånebil vid service. Bärgningsgaranti inkl stilleståndsersättning i firman,
Fritt hotell, mm mm

Så ännu en grej gällande vilket utförande man ska ha:
Transportbilar brukar ha en förmåga att finnas i en mängd olika
utföranden. Jag tror att Vw:s transporter finns i 3 olika takhöjder, 5 olika
motoralternativ. 2 olika växellådor. Två olika längder. 5 olika totalvikter.
5 olika dörralternativ. Olika andra tillval invändigt och utvändigt...
Oftast brukar det vara enklast att köpa nåt som många andra har,
om man inte har specifika krav.
I mitt fall var kort,låg,standardvikt,lucka bak, mellan-motor och
automatlåda det som passade bäst.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

vilket utförligt svar Jonas !

det lutar nästan mot skåp/bakgavel ... mest för att det verkar lättare att jobba ensam med.

men naturligtvis är ju lite av idén med att köpa en stor bil att kunna lasta på den som fan. så det är det som kommer att avgöra känner jag. hur stor maxlast den har.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Har en Renault Master, skåp med bakgavellyft och det är riktigt smidigt att jobba med. Har tidigare haft en "vanlig" Renault med låg inlast och ramp, men jag föredrar det fyrkantiga skåpet och lyften.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Vi köpte ny transportbil för 2 år sedan. Det blev en Iveco 17 m3 med den stora motorn (176 hk), dubbla bakhjul och bakgavellyft. Vi la till ett par extrafjädrar på en gång när vi köpte den. Fördelen med Iveco (och Mercedes) är att de bygger riktiga lastbilar. Deras 3,5-tonnare är krympta lastbilar, inte som många andra fabrikat, personbilar på steroider. Skillnaden känns ganska omedelbart vid körning med full tillåten last. Vår gamla bil (en Renault Master) fick lasta 1190 kg, men då fick motorn slita hund, och det kändes lite läskigt att köra över 70 km/h. En grym skillnad mot en riktig kärra. Med våran nya märker man knappt någon skillnad mellan tom bil och fullt lastad.

Nackdelen är förstås att bilen i sig (särskilt med bakgavellyft) väger mer i sig, och därmed inte får lasta så mycket (690 kg i vårt fall) med de svenska reglerna, fast bilen egentligen klarar mycket mer. I t.ex Tyskland är exakt samma bil reggad max 4,2 ton totalvikt vad jag förstår, och i och med EU-harmoniseringen verkar det som om dessa regler även kommer att gälla i Sverige inom kort. Så det kan definitivt löna sig att köpa en kralligare bil om man ser till framtiden (kolla dock upp det noggrannare själv, eftersom jag inte är säker på dessa detaljer).


Vad gäller begagnad respektive ny bil så valde vi en helt ny, då skillnaderna i pris mellan en ny och en begagnad med få mil i bra skick var försvinnade liten. Vi kollade runt hos bilhandlare och märkte att det bara skiljde 50-70 000 på en ny och en 2-3 år gammal med 8-15000 mil på nacken. Lätt val i mina ögon. Mercorna betalar man dessutom lite mer för märket på än Iveco, så där kunde skillnaden vara ännu mindre.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Anton: Jag har bara testat detta en gång, men vad jag tycker så funkade helt okej, man spar ju tid genom att inte köra med liften så många gånger. Värt att prova tycker jag.

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Vi åker med en Renault Master vilket funkar super bra om man bårtser från att man alltid lastar för mycket, det är alldrig några problem för bilen, men farbror blå gillar det nog inte. Efter 3 ton går den dock lågt ;P

Det bästa med de små lastbilarna är att man kan vinkla bakgavellyften i bra vinkel så att man kan springa upp och ner med alla småprylar som man kan ta i handen, vilket man inte gör på en större lastbil. Desutom brukar vi ha med en handikapramp löst. Då går det snabbt och lätt att töma bilen.

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Beakta dock att man har 500kg "tillgodo" på varje axel när man hamnar på vågen. Tråkigt att behöva käfta med snuten, men det ger ju lite mer spelrum... Hellre luftfjädring än extra blad, bilen blir ju okörbar olastad!
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

David Klämberg skrev:Beakta dock att man har 500kg "tillgodo" på varje axel när man hamnar på vågen. Tråkigt att behöva käfta med snuten, men det ger ju lite mer spelrum...
Förklara gärna detta ingående och länka gärna vad du grundar det på. Låter ju för bra för att vara sant. Gäller det även släp?
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Snabbsvar til Robert: Ja, dock gäller det inte bilens maximala släpvagnsvikt, så det skiter sig oftast ändå. Återkommer efter ett besök i lagtexten...
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Köp fordon efter utrustningen och dess vikt. Lägg till x hundra kilo för framtida utbyggnader. Lägg ihop det du har med det du skall skaffa. Dubbla detta och du börjar komma någorlunda rätt.

Det verkar ju inte som om ni väljer bil som ni väljer PA & Ljus, priset diskuteras aldrig, bara syftet. :-) Då är det bara det bästa som gäller. Låt detsamma gälla bilen också. Se till att den har jobb, när den inte används i firman.

A BE CE DE Taxikort Trafikkort och allt annat som fanns 1974 + militärt förarbevis på samtliga kronans vägfordon, terrängfordon och övriga annorlunda fordon. Ej sridsvagn och tyngsta bärgaren. + 14 fortkörningar. (Kortet kvar) Denna sommar skall jag börja cykla, innan midsommar hoppas jag att jag klarar det utan stödhjul.

Har kommit på att pilsner bara blir godare ju mer ledig man är...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ny bil

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Ni som är ensamföretagare, eller har få anställda: Hur gör ni med Skatteverket och ev förmånsbeskatting?

Har diskuterat en firmabil med SKV men de menar på att jag som ensamföretagare mer eller mindre åker
på förmånsbeskattning oavsett hur jag gör... 8O

Körjournal, egen personbil som används flitigt och lite andra faktorer gör att jag kan få förmånen jämkad,
men inte helt och hållet tydligen...? Detta då jag har dispositionsrätt över fordonet.

Inte ens om jag skaffar en personbil som förmånsbil och en skåpbil att använda i tjänsten så slipper jag
förmånsbeskattningen av skåpbilen...

Tips på argument eller upplägg? Driver idag verksamheten som enskild firma, men ska flytta över allt
till ett AB

Alternativ till VW Caddy (Maxi), någon? Vill ha en liten och smidig bil med sidoskjutdörr och som får dra
ett stort släp. Då jag pysslar med installationer behöver jag inte lika mycket utrymmen som uthyrings-
firmorna.

I o f s kan en MB Vito eller VW Transporter kanske vara ett alternativ, skulle kunna vara bra med tre
sittplatser och lite mer utrymme ibland.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ny bil

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag vet inte nu hur det fungerar. men när jag var aktiv så ägde jag transportbilarna själv och hyrde ut dom till mitt bolag. Det var en bra affär på den tiden.

vet inte hur det funkar idag med beskattningen.

En annan sak som var skoj, detta var 89, jag fick själv välja om jag skulle vara momspliktig eller ej :lol:

Bo-Markus Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 21:12

Re: Ny bil

Inlägg av Bo-Markus Johansson »

En liten fråga när det gäller hur mycket man får lasta. Visst borde man räkna in vikten på den som som kör och eventuella passagerare. Tre personer kan man ju åka fram i de flesta lätta lastbilar och det kan ju vara 300 kilo. Inte mycket kvar att lasta om man har en bil med tung bakgavellift.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster