Projektarbete

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Projektarbete

Inlägg av Anders Brandén »

Dags att bestämma sig för hur man ska spendera trean. Vill definitivt göra något med ljud men har inte så mycket idéer, jag vill inte bygga en högtalare (känns som om att det är ett uttjatat ämne), så vad gör man?
Frågar här såklart! Jag hade en ide med att bygga ett hydralstyrt mikrofonstativ, men insåg att det förmodligen skulle bli för svårt.

Är det någon som har gjort ett projektarbete med inriktning ljud och har något tips? Eller någon som har en bra ide?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 20:12
Ort: Linköping

Inlägg av Niklas Svensson »

Hejsan på dig.
Så du har med en smula problem med projektarbetet. Det kommer för mig nästa år, men jag har nog redan bestämt mig för vad jag ska göra.

Kanske fixa en konsert? Eller disco?
Det är ngt som flertalet i min skola har gjort, och det har funkat bra för alla.
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bygg ett lastbilspackarprogram vetja! Ett program där man kan välja vad man har för typ av transport(er), lägga in items med packnummer, mått och vikt, och sen kan man printa ut märklappar till case, packplan och att programmet packar bilen automatiskt!

:D
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Skriv ett bokningssystem som inte suger :)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Johan Skog
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 14:21
Presentation: Intresserad av allt som låter och blinkar. Tidigare jobbat heltid som livetekniker. Gör några frilans-gigg lite nu och då.
Ort: Stockholm (västerort)

Inlägg av Johan Skog »

Tjenare! Jag gjorde en BPM-räknare som projektarbete i trean (några år sedan). De var kanon skoj tyckte jag, om man är intresserad av elektronik dvs. Utgick ifrån idén sen byggde jag den till sist. Hoppas du hittar på nåt skoj... Lycka till Anders!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

David Wennberg skrev:Bygg ett lastbilspackarprogram vetja! Ett program där man kan välja vad man har för typ av transport(er), lägga in items med packnummer, mått och vikt, och sen kan man printa ut märklappar till case, packplan och att programmet packar bilen automatiskt!

:D
Lägg till att den räknar ut N-värdet på packningen oxå!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

N-värdet? Hur effektivt man packar menar du?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jag hejjar på David och Ian, bra sånt program för packning och bokning....
//Carpvik

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Niklas: Visst det är rätt kul, men något jag håller på med nu så det känns inte som om det ger så mycket.

david och ians idéer låter helt klart kul!

David: Ska programmet packa? Känns som om det kommer bli en hel del jobb att fixa med robotar som kan lyfta, för jag tror inte att jag kan göra alla grejer virtuella...

ian: Kan du utveckla lite? vad är det som suger me de program som finns idag?

Tack för alla tips, men fortsätt brainstorma! :)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

David Wennberg skrev:N-värdet? Hur effektivt man packar menar du?
Nä, var tyngdpunkten på lasten ligger i förhållande till axlarna.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

David Wennberg skrev:Bygg ett lastbilspackarprogram vetja! Ett program där man kan välja vad man har för typ av transport(er), lägga in items med packnummer, mått och vikt, och sen kan man printa ut märklappar till case, packplan och att programmet packar bilen automatiskt!

:D
Bra idé!!! Om programmet dessutom kan se till att chaffisen inte kör gruuuusbil till vardags eller har ont i ryggen så är det ännu bättre!

Vad David menar är en program som räknar ut vilka lådor som ska stå var i ditt transport fordon och som genererar dokumentation.

Vad finns på marknaden idag?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det hade även varit bra om man kan införa någon slags prioritet bland lådorna, så man inte får ut trossen sist och stolen till FOH först...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, när man lägger in sitt objekt så anger man ju ett värde, som anger hur bråttom det är att saken kommer ut, på samma sätt som att man sätter en vikt som inte är exakt i kilo, utan bara så man vet om det när någonting som man kan packa långt upp eller inte, och om det bör vara i mitten av bilen eller inte. Dessutom skulle man ju kunna skapa ett bibliotek där man har en del standardobjekt, som t.ex. kabelgrisar och en vanlig dubbelarton.

Fast, så jättemycket med ljud har det ju inte att göra...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Hej!
Går i trean just nu och jag och en kompis hålelr på med ett skitroligt projekt!
Vi bygger varsin kompressor, vilket inte är lika uttjatat som att bygga högtalare misstänker jag.

Kompressorn vi bygger är UREI:s gamla klasscker 1176.

www.gyraf.dk finns det komponentlista o allt man behöver inkl. layout för kretskort.

Om det är någon som är intresserad av detta är det bara skicka ett PM så ger jag mer info!

DEt tar itne heller särskilt lång tid. Vi har fått färdig en enhet på ca 30 h. DÅ ska det läggas til att ingen av oss någonsin lött på kretskort, bara kablar mm.

/Filip

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

David Wennberg skrev:Fast, när man lägger in sitt objekt så anger man ju ett värde, som anger hur bråttom det är att saken kommer ut
Och så blir det som när man bokför, allt hamnar på kontot övriga utgifter...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Skriv ett bokningssystem som inte suger
Kan bara hålla med.
Den som lyckas att få branschens "godkännande" för ett sådant kommer att bli en rik man. :-)
Tomas Nordström

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Tyvärr ska jag väl inte säga att jag är någon superfena på programmering men det ni säger låter rätt kul!

Filip: Låter som en kul idé! Hur fungerar slutresultatet? Låter den bra?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Nu har ni triggat mig till att börja skissa på ett boknings/lastprogram... :)
//Magnus - Fegge & Mattes

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Magnus: Jag kan inte annat än önska lycka till!
Jag anmäler mig frivilligt som betatestare. hihi.
Tomas Nordström

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lastprogram är inte så "enkelt" som det låter.. mycket matematik och jämförelseloopar där man testar mååånga olika kombinationer för att få fram den som fyller bilen bäst.

Ska man dessutom väga in kriterier som att vissa tunga casar inte får stackas upp för högt, prio ordning på prylarna etc, ja då blir det inte en lätt uppgift.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 58 och 0 gäster