ny på ljudoljus, mitt "lab" (bilder)
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
- Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
- Ort: Kungsbacka
ny på ljudoljus, mitt "lab" (bilder)
Hej på er !
Detta är mitt första inlägg på detta forum, jag ser fram emot att få lära mig mycket av er.
Tänkte presentera vad jag själv har gjort i detta ämne, detta för att få förslag och ifeér av er som verkligen kan detta, jag själv anser mig vara en glad amatör som försöker så gott han kan.
Jag ville bidra med några bilder hemifrån i mitt garage för att försöka få era tankar, frågor och förslag på förbättringar till mig.
Vyn från lyssningsplats :
Lyssningsplatsen :
Vy från högtalarna :
Utrustningen jag använder känner ni nog redan till, PLX2402 slutsteg från QSC och driverack 260.
Högtalarna är mina egna konstruktioner och innehåller följande :
Toppar, 1" driver DAS M5 på BC-3 horn, 15" acoustopro P15110-A, sluten låda.
Basar, 2st 18" Acustopro P18110-A i clamshell koppling.
(BxHxD) : 500x900x600 (små och lätta men ganska potenta).
Allt aktivt delat och RTA'at via DR260
Rummet är klätt i 45mm gullfiber, mkt låg efterklangstid.
Nåväl, det var allt för stunden, det pågår ständigt planer på förbättringar, jag gör detta för mig själv, endast då och då är jag ute på jobb med prylarna, små jobb förstås.
Mvh // Anders
Detta är mitt första inlägg på detta forum, jag ser fram emot att få lära mig mycket av er.
Tänkte presentera vad jag själv har gjort i detta ämne, detta för att få förslag och ifeér av er som verkligen kan detta, jag själv anser mig vara en glad amatör som försöker så gott han kan.
Jag ville bidra med några bilder hemifrån i mitt garage för att försöka få era tankar, frågor och förslag på förbättringar till mig.
Vyn från lyssningsplats :
Lyssningsplatsen :
Vy från högtalarna :
Utrustningen jag använder känner ni nog redan till, PLX2402 slutsteg från QSC och driverack 260.
Högtalarna är mina egna konstruktioner och innehåller följande :
Toppar, 1" driver DAS M5 på BC-3 horn, 15" acoustopro P15110-A, sluten låda.
Basar, 2st 18" Acustopro P18110-A i clamshell koppling.
(BxHxD) : 500x900x600 (små och lätta men ganska potenta).
Allt aktivt delat och RTA'at via DR260
Rummet är klätt i 45mm gullfiber, mkt låg efterklangstid.
Nåväl, det var allt för stunden, det pågår ständigt planer på förbättringar, jag gör detta för mig själv, endast då och då är jag ute på jobb med prylarna, små jobb förstås.
Mvh // Anders
- Tobbe Friberg
- PAR-36
- Inlägg: 245
- Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
- Ort: Sthlm
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
- Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
- Ort: Kungsbacka
Inte så värst mkt mer, man kan ju köra in bilen där om man vill, det är ju trotts allt ett garage men jag tycker det blir bättre såhär (bilen är inte mkt att ha).
Jag har varit intresserad av PA system sedan en nära nog religös upplevlese med Pink Floyd på Ullevi (Turbosound flashlight), sedan dess har jag försökt förstå och lära mig mer om denna industri.
Jämfört med flertalet av er som flurerar här så har jag mycket att lära, min första fråga får bli denna :
Vad är en bra matchning till B&C DE75-P på JBL 2386 Horn, om man ser till 15", mina tankar går åt B&C 15PLB76 hållet, alternativt Eighteensound 15MB700, tanken är att få till en bra 15"2" topp som har hyffsad verkningsgrad ner till ca 100Hz.
Jag har varit intresserad av PA system sedan en nära nog religös upplevlese med Pink Floyd på Ullevi (Turbosound flashlight), sedan dess har jag försökt förstå och lära mig mer om denna industri.
Jämfört med flertalet av er som flurerar här så har jag mycket att lära, min första fråga får bli denna :
Vad är en bra matchning till B&C DE75-P på JBL 2386 Horn, om man ser till 15", mina tankar går åt B&C 15PLB76 hållet, alternativt Eighteensound 15MB700, tanken är att få till en bra 15"2" topp som har hyffsad verkningsgrad ner till ca 100Hz.
-
- PAR-46
- Inlägg: 374
- Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
- Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
- Ort: Kungsbacka
Säkerligen, tack för tipset, skall kollas upp, beyma är ju inte helt fel för själförtroendet.
Jag är lite förvånad över det ganska positiva resultatet när jag klämde ihop bastarden B&C på JBL hornet som beskrivs ovan, 2386 hornet är ett 40x20 horn som har relativt hög kompression jämfört med en del andra 2" horn, men DE75-P är ju iofs en relativt snäll driver om man hjämför med exvis 2446.
Kanske tog de ut varandra på ett bra sätt, vem vet, men nu är det så alltså dags att leta efter komplement i fom av en 15"-are.
Förslag :
Eighteensound 15MB700 (billig, bra på pappret)
B&C 15PLB76 (gillade 15PE40, undar hur denna står sig)
Beyma 15M300 (skall kollas upp snarast)
Jag är lite förvånad över det ganska positiva resultatet när jag klämde ihop bastarden B&C på JBL hornet som beskrivs ovan, 2386 hornet är ett 40x20 horn som har relativt hög kompression jämfört med en del andra 2" horn, men DE75-P är ju iofs en relativt snäll driver om man hjämför med exvis 2446.
Kanske tog de ut varandra på ett bra sätt, vem vet, men nu är det så alltså dags att leta efter komplement i fom av en 15"-are.
Förslag :
Eighteensound 15MB700 (billig, bra på pappret)
B&C 15PLB76 (gillade 15PE40, undar hur denna står sig)
Beyma 15M300 (skall kollas upp snarast)
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Jag använder mitt kontor på jobbet (nEar 05), verkstaden (Acoustic Research AR6) och matsalen på kåren (JBL biohögtalare/Venue), vardagsrummet hemma (Auratone) samt tunnelbanan (Etymotic ER-6i) som lyssningsrum. Är jag konstig? Borde jag bygga om mitt förråd till lyssningsrum?
"This is the updated input list"
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
- Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
- Ort: Kungsbacka
Det är inte klart på långa vägar, men jag har lagt en ganska fet matta på golvet som är tänkt att ta hand om första reflektionen, låt säga att det märks tydligt om man tar bort den.Handlar det om musikreproduktion för hemmabruk så verkar du ha dämpat alldeles för mycket väggar jämfört med golv, och dessutom dämpat väggarna felaktigt. Mer dämpning är inte samma sak som lägre efterklang och bättre resultat.
Tidigare hade jag lite tjockare tygskynken hängande på väggarna, veckat, man jag tycker detta blev bättre, desutom är det ju itne så faltigt dyrt med gullfiber.
På vilket sätt skulle jag dämpa väggarna för att få ett bättre resultat, spaltat, konat, difuserat ? kom gärna med förslag, det är ju bara bra om man kan få lite hjälp.
tackar, jo nog är man lite galen kanske, speciellt i ögonen på er som är proffs och jobbar med detta dagligen.Hehe kul med galningar Very Happy men luften kan inte vara hälsosam där inne. Vad säger frun??
Det är faktiskt ingen större fara med luften, jag är astmatiker och visst var lite småkämpigt att nubba upp eländet, men nu är det inga som helst problem.
Tjejjen har inget emot detta, förutom när jag är på lite spelgladare humör, hon har lagt beslag på ett rum i huset där hon håler på med sin marsvinsuppfödning, och jag lade beslag på garaget, terrorbalansen är intakt.
Det är precis det som är tanken med detta, och jag bygger titt som tätt om eller byter element och det känns bra med en kontrollerad miljö i vilekn man kan se och höra skillnaderna gasnka tydligt.Jag ser inte felet med att ha en lokal att provlyssna sina projekt i.
Så här ser frekvensgången ut i rummet just nu :
och går man på eq'n och låter RTA funktionen arbeta lite så blir det såhär :
och så här gick det till :
En närmare bild på vänster kanal :
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Hej Anders och välkommen till forumet! Hoppas att du kommer finna det lärorikt.
En sak som du kanske kommer att märka här inne är att konstruera egna högtalare inom pro audio är en konst som håller på att dö ut. Det är ytterst få som ens försöker, det är allt för svårt att ta sig förbi krav från gästande tekniker ens på relativt låg nivå, trots att konstruktionerna inte alls behöver vara dåliga på något sätt
Håller med Jonas, vad är det ni hänger upp er på? Även om jag inte heller riktigt förstår meningen så är det väl helt ok att ha ett väl dämpat rum att pröva vingarna i? Jag skulle nog byta ut stolen...
En sak som du kanske kommer att märka här inne är att konstruera egna högtalare inom pro audio är en konst som håller på att dö ut. Det är ytterst få som ens försöker, det är allt för svårt att ta sig förbi krav från gästande tekniker ens på relativt låg nivå, trots att konstruktionerna inte alls behöver vara dåliga på något sätt
Håller med Jonas, vad är det ni hänger upp er på? Även om jag inte heller riktigt förstår meningen så är det väl helt ok att ha ett väl dämpat rum att pröva vingarna i? Jag skulle nog byta ut stolen...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Henrik Öberg
- PAR-30
- Inlägg: 177
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
- Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
- Ort: http://www.kulturforbundet.se
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
- Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
- Ort: Kungsbacka
Jag förstår om endel tycker det jag håller på med är lite knepigt, men jag resonerar lite såhär, vad är syftet med att sammla på frimärken, eller motivet med att köpa en svindyr opraktisk sportbil, det handlar om ett intresse, en hobby, och som sådan behöver den inte följa logik, det skall vara kul.Håller med Jonas, vad är det ni hänger upp er på? Även om jag inte heller riktigt förstår meningen så är det väl helt ok att ha ett väl dämpat rum att pröva vingarna i?
Därtill förstår jag mer än väl att detta, som för flertalet av er är ett yrke, verkar ganska tröttsamt att komma hem till, än mer att ha som fritidsintresse, men jag har inte detta som yrke utan som intresse vid sidan av ett annat jobb.
Så det är helt ok, jag tar inte illa vid mig, men tack för stödet, jag hoppas genom min vistelse här kunna få lite tips och kunskap om PA-högtalarkonstruktion, vilka komponenter som funkar bra ihop och ger ett bra resultat, era åsikter och erfarenheter helt enkelt.
hehe.. jodå det står numera ganska högt upp på listan (ajaj...) men det handlar om prioriteringar och min budget är tyvär ganska ansträngd, vilket stolen visar påag skulle nog byta ut stolen...
Tjenare Henrik! det var ett bra tag sedan, hoppas allt är väl med dig.Hejja Anders Friskt Humööör!
Vill passa på att berätta varför jag valt den utrustning jag har, QSC stegen (PLX 2402) valde jag efter att ha lyssnat igenom ett antal olika alternativ med focus på ljudkvalité (vilket är subjektivt), sedan så var ju priset även en faktor men jag har hittills inte hört något som låter bättre för det pris de betingar, men som sagt det är min egen uppfattning.
dbx driverack 260 verkade vara en bra procesor i mellanklassen med ett gott ryckte, har provat behringer men... och BSS, XTK och TC är lite för dyrt för mig, sedan fanns ju där också LEM, vilket kanske kan vara rätt ok, men rycktet dbx har kändes liksom lite tryggare, hoppas bara att deras GUI utvecklas och blir lite tydligare och lättare att "jobba" med.
Det är inte "touring grade" slutsteg eller processor (och definitivt inte högtalare), men jag lovar att se över detta den dag då jag startar mitt egna produktionsbolag : )
Se mig som nybörjare, för det är precis det jag är, och mina frågor kan nog verka lite fåniga eller felaktiga ibland, nu vet ni varför, jag försöker bara lära mig så mkt som möjligt.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
- Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
- Ort: Kungsbacka
Japp, det verkar itne vara något som den känner av, den tuffar på som vanligt.Kompenseringen för rummet gör driveracken av sig självt efter mätningen? Den klarar att köra eq på alla band och att det fortfarande finns dps kraft kvar?
På ett jobb jag gjorde för ett företag i göteborgstrakten användes driveracket rätt friskt, första jobbet med den nya riggen som ni ser den ovan.
grafisk eq (grundinställning) + parametrisk (snabb på plats justering)
advanced feedback suppresion
compressor
delay på mid
Allt i tredelad (lo/mid/high) stereo utan att något lät konstigt, tvärt om, det var kanon.
Det jag minns bäst vid detta tillfälle att riggen lät lika fylligt, klart och friskt vid fullt flås (klippnivå mid & bas) som vid mer moderat bruk, det fanns liksom ingen antydan till ansträngning i stegen eller högtalarna.
QSC limmiters funkade fint och jobbade bra ihop med kompressorn i driveracket vilket resulterade i endast enstaka klipp indikationer på stegen och jämn nivå utan att det pulsade.
dbx RTM, den som tillhör serien, funkar helt ok tycker jag :Vad använder du för mätmic?
Det var påtaglig skillnad i effektbehovet före och efter gullfibern, men du har helt rätt i att det är ett på tok för litet utrymme.Tycker det verkar vara en lite väl liten lokal att prova sina byggen i. Eller hur mycket hjälper gullfibern?
Gullfibern var ett klartlyft jämfört med de tygskynken som jag hade hängandes där inne tidigare, fastare och djupare bas, tydligare mid, mer detaljer och klipp i diskanten, bättre "3D återgivning", bara helt enkelt bättre.
Den ända nackdelen är att jag nu får ge lite mer effekt även vid normala lyssningsnivåer, mid och bas stegen indikerar som mest, och det är sällan, -20dB, sedan blir det lite obehagligt där inne.
Det hade varit skönt med en större väldämpad lokal att prova i, tyvärr åtnjuter jag inte den lyxen, det blir under sommarmånaderna som man kanske plockar ut prylarna och det är helt klart bättre utomhus.
Ingen aning, jag har inte ens koll på vad det är, jag har skaffat TrueRTA och TimDec och skall undersöka hur de funkar inom kort, vet dock inte om de kan erbjuda MLS mätningar.Hur ser MLS-mätningar ut i det rummet?
Avslutar med lite nostalgi :
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Tycker inte kompressorn i driverack låter särskilt bra. Iaf limiterdelen låter rätt fult (vilket är bra, då lär sig folk när man börjar slå in i den). Hellre Symetrix 501 som systemlimiter.Anders Martinsson skrev: QSC limmiters funkade fint och jobbade bra ihop med kompressorn i driveracket vilket resulterade i endast enstaka klipp indikationer på stegen och jämn nivå utan att det pulsade.
Vet inte hur den står sig mot andra, men vi kör med Earthworks för våra mätningar. Skulle nog tro att den är snäppet vassare.dbx RTM, den som tillhör serien, funkar helt ok tycker jag :
http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_length_sequenceHur ser MLS-mätningar ut i det rummet?
Ingen aning, jag har inte ens koll på vad det är, jag har skaffat TrueRTA och TimDec och skall undersöka hur de funkar inom kort, vet dock inte om de kan erbjuda MLS mätningar.
SMAART, CLIO (som vi använder) och Melissa (samt Matlab, om man är pervers) är verktyg som använder MLS för att kunna bortse (delvist) från rummet genom att man kan skilja ut reflektioner från direktljud i och med att man vet var man är i sekvensen.
Det var ju inte igår, nej.Avslutar med lite nostalgi :
"This is the updated input list"
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
- Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
- Ort: Kungsbacka
Jovisst Olle, mkt bra förslag, och skall jag vara riktigt ärlig så har jag faktiskt funderat på et tlitet kylskåp helt seriöst.
Detta är liksom mitt lilla "get away" utrymme, tyst, svalt och helt ok ljud, tjejjen vistas ogärna där inne några längre stunder då hon tycker det känns lite konstigt på grund av dämpningen, med andra ord är det bara ölen som saknas.
Åter till det här med att bygga toppar 15"2".
Jag har idag 4st B&C DE75-P (den gammla varianten), och jag har även 2st JBL 2386 horn (40X20), men jag vill gärna bygga mig 4st toppar och 2st 2386 horn till är ganska kostnsamt om man även betänker att jag skall köpa 4st 15" också.
Jag har fått bra förslag från er på lämpliga 15" för detta ändamål (se ovan), frågan är om jag skall köpa 2st 2386 horn till (4500kr/st) eller om jag skall gå på B&C's egna 2"horn, vad säger ni ?
Tanken är att man skall kunna stacka sida vid sida, antingen en 4 i bredd eller 2 gånger 2st per kanal, så det kommer givetvis att bli trapetzioda lådor och då kan det ju vara bra att tänka på hornets spridning så man inte får för mkt intefernes.
Med detta i bakhuvudet så ser jag att B&C's horn (ME60/ME75) inte erbjuder den snäva spridning som JBL's 2386'or har, de har som bäst 60 grader horisontellt (ME75 ligger på 90 grader), tror ni jag lyckas bättre med JBL hornen i detta avseende ?
Mycket frågor nu är jag rädd, men ni är nog rätt personer att fråga.
för att summera en aning:
Jag har 2st JBL 2386 och 4st B&C DE75-P, skall jag fortsätta med JBL eller konvertera till B&C helt och hållet ?
15" mid/bas förslag hittills är :
Eighteensound 15MB700
B&C 15PLB76
Beyma 15M300
Har ej beslutat om det skall vara en sluten eller portad låda (verkningsgrad VS ljudkvalité) än, jag gillar den slutna lådans rena mellanregister, dock på bekostnad av verkningsgraden...
Tanken är att de skall vara lite at ett par "all around" toppar som skall fixa allt ifrån torgmöten* till "disko".
*Bra kastlängd är en fördel om man skall vara utomhus och höras en bit bort i "publikhavet".
Jag kan rita upp några förslag så får vi se vad ni tycker, känns detta förnuftigt ?
Detta är liksom mitt lilla "get away" utrymme, tyst, svalt och helt ok ljud, tjejjen vistas ogärna där inne några längre stunder då hon tycker det känns lite konstigt på grund av dämpningen, med andra ord är det bara ölen som saknas.
Åter till det här med att bygga toppar 15"2".
Jag har idag 4st B&C DE75-P (den gammla varianten), och jag har även 2st JBL 2386 horn (40X20), men jag vill gärna bygga mig 4st toppar och 2st 2386 horn till är ganska kostnsamt om man även betänker att jag skall köpa 4st 15" också.
Jag har fått bra förslag från er på lämpliga 15" för detta ändamål (se ovan), frågan är om jag skall köpa 2st 2386 horn till (4500kr/st) eller om jag skall gå på B&C's egna 2"horn, vad säger ni ?
Tanken är att man skall kunna stacka sida vid sida, antingen en 4 i bredd eller 2 gånger 2st per kanal, så det kommer givetvis att bli trapetzioda lådor och då kan det ju vara bra att tänka på hornets spridning så man inte får för mkt intefernes.
Med detta i bakhuvudet så ser jag att B&C's horn (ME60/ME75) inte erbjuder den snäva spridning som JBL's 2386'or har, de har som bäst 60 grader horisontellt (ME75 ligger på 90 grader), tror ni jag lyckas bättre med JBL hornen i detta avseende ?
Mycket frågor nu är jag rädd, men ni är nog rätt personer att fråga.
för att summera en aning:
Jag har 2st JBL 2386 och 4st B&C DE75-P, skall jag fortsätta med JBL eller konvertera till B&C helt och hållet ?
15" mid/bas förslag hittills är :
Eighteensound 15MB700
B&C 15PLB76
Beyma 15M300
Har ej beslutat om det skall vara en sluten eller portad låda (verkningsgrad VS ljudkvalité) än, jag gillar den slutna lådans rena mellanregister, dock på bekostnad av verkningsgraden...
Tanken är att de skall vara lite at ett par "all around" toppar som skall fixa allt ifrån torgmöten* till "disko".
*Bra kastlängd är en fördel om man skall vara utomhus och höras en bit bort i "publikhavet".
Jag kan rita upp några förslag så får vi se vad ni tycker, känns detta förnuftigt ?
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Jag har en fråga.
Varför 15" + 2"? Jag vet egentligen bara en enda sådan konstruktion som låter riktigt bra och det är Meyers CQ2, jag tycker regelmässigt att 12" + 2" låter mycket trevligare. Framförallt blir röståtergivningen naturligare tycker jag. Kan tyvärr inte tillräckligt mycket om högtalarkonstruktion för att förklara varför. Enda fördelen med en 15" som jag kan tänka mig är om man tvingas köra den fullrange, det går antagligen lite lättare att få med lite bas i en sådan låda. Kolla gärna på vilka 2 vägs konstruktioner som används så ser du förmodligen att de flesta inte är 15" + 2".
Vad menar du med kastlängd? Alla punktformiga ljudkällor tappar 6 dB per fördubblat avstånd.
Varför 15" + 2"? Jag vet egentligen bara en enda sådan konstruktion som låter riktigt bra och det är Meyers CQ2, jag tycker regelmässigt att 12" + 2" låter mycket trevligare. Framförallt blir röståtergivningen naturligare tycker jag. Kan tyvärr inte tillräckligt mycket om högtalarkonstruktion för att förklara varför. Enda fördelen med en 15" som jag kan tänka mig är om man tvingas köra den fullrange, det går antagligen lite lättare att få med lite bas i en sådan låda. Kolla gärna på vilka 2 vägs konstruktioner som används så ser du förmodligen att de flesta inte är 15" + 2".
Vad menar du med kastlängd? Alla punktformiga ljudkällor tappar 6 dB per fördubblat avstånd.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster