ny på ljudoljus, mitt "lab" (bilder)

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Per Johanson skrev:Det torde framstå som självklart att om högtalaren spelar starkare så blir det högre på ett givet avstånd, annars hade det ju inte hänt något när man höjer volymen heller...
Slutstegen blinkar ju mer, och det är väl ballt? 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Dessa förslag är något äldre men beskriver ganska väl vart det hela är på väg :

Bild

utan front :

Bild

Detaljer, snitt och mått kommer snart.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Hmm.. ser ut som att du jagar designen från bruna lådor! =D
Arcsar är ju inte fy skam, har du sneglat nåt på dom?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Roligt med killar som är så "biten" i sina projekt.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Nicke Löfgren skrev:Roligt med killar som är så "biten" i sina projekt.
Helt klart! Själv tycker jag att det är ett bra steg han har tagit, för att det finns MYCKET att lära genom att prova sig fram och samtidigt höra sig för.

Själv har jag lättast att lära mig saker när men kompletterar praktik med teori och inte tvärtom.

Ursäkta Offtopic

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Jäkligt bra anvädning av ett garage!!! Hur många av sveriges befolkning om man ser till "medelsvensson" får i huvudtaget in en bil i sitt garage...?
Senast redigerad av 1 Johan Rex, redigerad totalt 0 gånger.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och jävligt korkat, kvinnoförnedrande och allmänt äckligt.

Jag fattar att det är ett skämt, men då kvarstår frågan: Varför?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

ååååhhhhh, ja blir så trött...

har redigerat, hoppas du är nöjd..
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Per Johanson skrev:Och jävligt korkat, kvinnoförnedrande och allmänt äckligt.

Jag fattar att det är ett skämt, men då kvarstår frågan: Varför?
VADÅ "allmänt äckligt"???????????????

För att han skämtade om att hon skulle komma in med sexiga undisar....
ÄR DET äckligt??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nicke: Fattar du inte det så är du inte så smart som jag trodde. Men det är klart du tillhör nästan den sista generationen som har såna värderingar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Ähh! Skit i det där nu, låt diskussionen fortsätta kring Anders konstruktioner och verk!
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Skönt att ni redde ut det, det är helt ok med hög nivå så länge respekten finns där.

nåväl vidare nu med mina galenskaper, allt för ert nöje och förundran :

Bild

Detta är en lätt modifierad variant av ovan visad modell, detta är mer snickerivänligt utan en massa decimaler och elände (tro mig detta är svårare att åstadkomma än man tror).

Detta är ritat med eighteensound 15MB700 som bas/mid, jag har även en variant på ritbordet som gäller för PHL 5380.

Horn och driver är JBL2368 samt B&C DE75-P.

Skall delas och processas via DBX driverack 260.

Två varianter visade, en öppen och en sluten, skall snart gå över till simmulerandet och provbyggnation, även om det lär dröjja ett tag, vi är ju inteklara att gå i påroduktion än eller hur : ) (oj, det lät pampigt).

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Anders: Tack för att du inte skriker fula ord åt oss, fast vi fått in diskussionen på något helt annat än dina högtalare. Snygg ritning, jag tror att din idé kan bli någonting rätt fräckt!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tråden är delad, diskussionen ang kastlängd fortsätter här: Finns det något som heter "kastlängd" på en högtalare?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Tack för hjälpen Jonas, även om det var (är) en mkt intressant diskussion, jag skall följa den och ställa frågor i den nya tråden.

Åter till mina toppar, vad tycker ni, öppen eller sluten låda ?

Öppen positivt :
verkningsgrad = ljudtryck = "kastlängd"
Öppen negativt :
sämre implsrespons, grötigare mellaregister, reducerade möjligheter att tvinga fram lågbas i fullrange applikationer.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Även jag ser med spänning fram mot projektets fortskridande!
Däremot kan jag inte låta bli att undra om ekonomi/kostnadsläge för konstruktionen i serietillverkning? Utan att på något sätt vilja låta provocerande eller nedslående så har jag en tes när det gäller ny- och vidareutveckling av produkter i allmänhet och kanske ljudprylar i synnerhet. För att en ny produkt skall vara meningsfull att utveckla och marknadsföra behöver den antingen A) ha signifikant bättre prestanda än befintliga produkter, till jämförbart pris... eller B) ha prestanda jämförbara med befintliga produkter, till signifikant lägre pris. Projekt som går utanför de ramarna kan visserligen vara motiverade av en hel massa anledningar, inte minst som konstruktiv hobby, men rimligen svåra att slå mynt av. Kommentarer?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders..

Jag tycker det e kul att du har get dej in i det projekt som du gör. Det hadde varit kul att få provat dom någon gång. En kund till mej tog fram sitt eget system för minst 10 år sen och det består av dubbel15" och 2" men även enågra lådor med enkel15" och 2" till det används dubbel 18 lådor basarna är av RCF och diskanterna e BC. Trots att han har tagit fram lådorna själv så håller dej sig i hög klass fortfarande.

Jo de frågorna som du hadde så jag rekat en ventilerad låda pga högra verkningsgrad men även bättre lågbas egenskaper.

Vad har du tänkt för någon baslåda till dom?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

För att en ny produkt skall vara meningsfull att utveckla och marknadsföra behöver den antingen A) ha signifikant bättre prestanda än befintliga produkter, till jämförbart pris... eller B) ha prestanda jämförbara med befintliga produkter, till signifikant lägre pris.
Håller med på alla punkter, och ser man desutom till att marknaden för högtalare är lätt överjäst så blir det än värre, därtill kommer raider krav som sist jag kollade endast behandlar name-brand a'la nexo, turbo, jbl mfl...

Så varför gör jag då detta ? är jag galen ? möjligtvis, det får betraktaren avgöra men syftet för min del är tvåfaldigt, att ha kul och lära mig något på kuppen.

Desutom så kan jag få ett riktigt schysst PA system på kuppen, och vem vill inte det : )
Projekt som går utanför de ramarna kan visserligen vara motiverade av en hel massa anledningar, inte minst som konstruktiv hobby...
That's me !
...men rimligen svåra att slå mynt av. Kommentarer?
Tyvärr sant, jag är inte ett företag så alltså får jag inte ägna mig åt näringsidkande verksamhet utan att beskattas halvt ihjäl...

Följdaktligen är det inte bara svårt utan rent omöjligt ur det perspektivet, så det är möjligheten att njuta av resultatet som blir belöningen.
Jo de frågorna som du hadde så jag rekat en ventilerad låda pga högra verkningsgrad men även bättre lågbas egenskaper.
Den höga (högre jämfört med slutet) verkningsgraden håller jag med om, inget nsack, men om jag har förstått rätt så finns risken med reflexavstämda system att om man går under avstämningsfrekvensen så är det lätt att bottna och förstöra elementen, rätt eller fel ?

Underavstämda system är lite tuffare då de har en relativt låg avstämmningsfrekvens, något som lätt botas med ett subsonicfilter iofs.

Frågan blir väl då om underavstämda system är ok sett till den presumptiva verkningsgradshöjningen som gäller för "vanliga" basreflex avstämningar, gissningsvis inte, vad säger ni?
Vad har du tänkt för någon baslåda till dom?
Det får fortsättningsvis bli dessa som tjejjen hjälpte till med, nedan ser man lådan "på rygg" med sidopanelen borttagen under byggandet.

Bild

halvvägs klara :

Bild
Bild
Bild

och till slut :

Bild
Bild

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Snygga "kopior" på Nexo Alpha S2 du :)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag kan säga att jag tycker det är skit roligt att se dessa projekt! bra jobbat!

En fundering? Hur "byter" du element? går det?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster