ny på ljudoljus, mitt "lab" (bilder)

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders. Jag e impad på det att orkar lägga tid som du gör lågnt ifrån många gör. Jag hadde kunnat tänka mej ett sådant rum där man haddde kunnat labba med procesor program.

Per. Ja i teorin så e det så att det dämpas 6db per fördubblat avstånd. Men nu e det så mycket runt om krint som oxå spelar in.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Tackar, men det är liksom inte en belastning, och därmed orkar jag nästan hur mkt som helst.

Det stämmer att ljudet "försvinner" si och så med det och det avståndet, helt rätt, inget snack, så det är helt ritkigt, min kommentar om kastlängd är felaktig.

Det jag tror jag tänkte på var vid exempelvis ett torgmöte där det räcker med att folk skall höra vad som sägs en bit bort, då kan det kanske vara en fördel md ett högre Q (44,9 i detta fall) och låta hornen bröta på för allt vad det är värt och sedan för 15"-arna försöka hänga med så gott det går, det är ju relativt lätt att ställa om detta i processorn, känslighetsjustering alltså.

Jag har nu ritat en del på mina "nya" toppar och skall försöka få upp lite bilder här till helgen, när detta sker hoppas jag på att ni tycker till och kommer med lite förslag på förbättringar i konstruktionen eller bestyckningen.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev: Per. Ja i teorin så e det så att det dämpas 6db per fördubblat avstånd. Men nu e det så mycket runt om krint som oxå spelar in.
Jaså, vad är det mer som spelar in? Om du är utomhus (torgmöte) och i princip inte har några reflexer att ta hänsyn till så stämmer väl inverse square law rätt bra om jag inte är helt felinformerad.

Nu är jag väldigt nära att skriva något lustigt om fysiska lagar och definitioner av riktningar men som den goda forummedlem jag försöker vara så avhåller jag mig.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo du nämnde ute då har man bla vinden som spelar in. Sen har även hornets spridning som gör sitt oxå.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:Jo du nämnde ute då har man bla vinden som spelar in. Sen har även hornets spridning som gör sitt oxå.
Hur i hela fridens namn skulle du kunna få hornets spridning att spela någon roll? Punktformiga ljudkällor i reverbfria miljöer lyder under inverse square law. Punkt slut.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:
Marcus Jönsson skrev:Jo du nämnde ute då har man bla vinden som spelar in. Sen har även hornets spridning som gör sitt oxå.
Hur i hela fridens namn skulle du kunna få hornets spridning att spela någon roll? Punktformiga ljudkällor i reverbfria miljöer lyder under inverse square law. Punkt slut.
Det finns alltid alltid regler utan undantag. som sagt så finns det mycket som väger in och skilnaderna e inte mycket vilket kräver väldigt fina mätinstrument.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Va?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Marcus Jönsson skrev:[
Det finns alltid alltid regler utan undantag. som sagt så finns det mycket som väger in och skilnaderna e inte mycket vilket kräver väldigt fina mätinstrument.
Inte i fysik.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Men... Regler utan undantag.....?? Du har ju just bekräftat att det Per förklarade stämmer.....???
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo per. Det jag ville säga att det e så mycket som väger in som väder och vind, lyft tryck och lufttuktighet mm. Men det e fysikernas uppgift att beräkna ut den exakta. Jag räknar med 6db per fördubblat avstånd.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jaha du. Det är ju omöjligt att diskutera saker med dig, du kan ju ha hur fel som helst och skita i vetenskapliga eller empiriska argument för att de inte passar dig. Snart är väl jorden platt också.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Så jag har fel om att väder och vind kan påverka spridningen av ljudet?

Förklara i så fall. I åhus så har dom nyårsdopp som jag har kört ljudet till några gånger. Det e en lång brygga som ska täckas med ljud. Jag har kört med samma rig flera år på rad samma riggning två stycken comunity R2 som är byggda för att kasta lågnt. typ det ända som skilde va väder och vind. endån så har täkningen varit olika från gång till gång. en gång så märkte man att ljudet varierade i vindbyarna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Lugn och fint killar, jag tror ni talar förbi varandra, den ena säger att fysikens lagar gäller, den adre säger att olika faktorer påverkar kastlängden och båda har rätt.

ljudtrycket avgör kastlängden, ljudtrycket på ett visst avstånd kan höjas genom snävare spridning av det samma, gäller vid punktform, för linearrays och liknande kan andra saker hända men då lämnar vi den punktformiga välden tror jag.

Vind och temperatur samt fuktinnehåll i luften påverkar ju också, men jag vill tro att det påverkar i vilket fall som helst, oavsett srpidning, om man ser till ett visst avstånd, bara olika mkt.

Detta då en "stråle" av ljud kan svepas bort nästan helt från en given punkt, medan ett mer sfäriskt spritt ljud knaske bara faller en aning, likt det man läst om vid användning av linearrays.

Bara tankar, men kanske ligger det något i det, vad säger ni ?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders. Det e så jag menar men jag har inte utryckt det på samma vis.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Anders: Helt rätt från första till sista bokstav i ditt inlägg, möjligtvis med undantag för att ljudtrycket vid källan avgör ljudtrycket vid ett givet avstånd enligt ISL vore ännu mer korrekt formulering i ditt andra stycke och så vill jag hävda att en snävare spridning påverkar ljudtrycket även vid användande av LA, men jag tror att det är något av ett syftningsfel från din sida.

Påverkan av en punktformig ljudkälla är lika stor oavsett spridning vid påverkan av vind, temperatur eller humiditet, alltså kan detta bortses från när man talar "kastlängd" i denna kontext. Något som jag sagt från början av denna diskurs.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kastlängd är ju en väldigt missvisande begrepp att använda, även om det är ganska vanligt. Det är ljudtryck och spridning som är intressant - sedan om ljudtrycket på ett visst avstånd är godkänt eller inte har ingenting att göra med "hur långt lådan kastar", för en högtalarlåda får in elektriska signaler som den omformar till ljudvågor. Den kastar ingenting. Däremot kan man kasta högtalarlådor, t.ex. på lokala PA-leverantörer som inte gör sitt jobb :lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Anders:

Jag är som sagt nyfiken på varför du väljer 15" i dina toppar?

Marcus: För ett par inlägg sedan säger du att hornets spridning påverkar hur mycket ljudtrycket avtar med avståndet, du har fortfarande inte förklarat hur det går till. Det strider mot alla principer jag någonsin hört talas om och alla fysikens lagar som är kända idag. Nästan läge på att söka jobb på db Technologies...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Martinsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 05 jan 2007, 07:50
Presentation: Ljud intresserad DIY högtalarkonstruktör med proffesionell inriktning.
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Anders Martinsson »

Bäst idag, Davids definition av kastlängd :
Däremot kan man kasta högtalarlådor, t.ex. på lokala PA-leverantörer som inte gör sitt jobb
Sedan det här med spridning och kastlängd, jag tror marcus menade det jag skrev ovan, dvs att ljudtrycket avgör kastlängden, ljudtrycket på ett visst avstånd kan höjas genom snävare spridning av det samma.

Var det rätt marcus ?

Varför 15" ? bra fråga och inte alls så självklar som man kanske tror, 12" har generellt (obs genrellt) ett snyggare mellanregister men är samtidigt lite begränsad i botten jämfört med 15".

Jag väljer att gå på 15" mid/bas för att försöka få lite av både och, desutom så är det ju bra om de kan gå hyffsat fullrage vid mindre evenemang, jag skall försöka byga 4st, men det blir nog bara 2st till att börja med.

Ser man på en hyffsad 15"-are liknande någon av de ovan listade (tidigare inlägg) så tycks dessa uppvisa både hög känslighet och ok bottendrag, verkningsgrader på över 100dB förekommer dock uteslutande vid högre frekvenser runt 1-2kHz vilket inte behöver vara fel när man skall lappa över till 2".

Mellanregistret kan man nog inte gör så mkt åt och basen blir vad den blir, och 2" måste ju anpassas ändå (dämpas ca 8-10dB), därmed blir det ju mellanregistret som får dimensionera resten, i detta avseende tycker jag eighteensound 15MB700 verkar lovande, allt detta om manser till att få till ett bra toppsystem som går att använda till lite allt möjligt.

Jag kan ha fel, och om ni tycker det så säg till, det är viktigt för mig att jag får in "proffsens" tänk här också, dvs erat.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Anders: Det är faktiskt en sann historia dessutom...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag skrev i min fråga till dig Anders:

Vad menar du med kastlängd? Alla punktformiga ljudkällor tappar 6 dB per fördubblat avstånd.

Sen har Marcus i sina inlägg svarat ungefär så här:

Ja i teorin så e det så att det dämpas 6db per fördubblat avstånd. Men nu e det så mycket runt om krint som oxå spelar in

Jo du nämnde ute då har man bla vinden som spelar in. Sen har även hornets spridning som gör sitt oxå.

Jo per. Det jag ville säga att det e så mycket som väger in som väder och vind, lyft tryck och lufttuktighet mm. Men det e fysikernas uppgift att beräkna ut den exakta. Jag räknar med 6db per fördubblat avstånd.

Så jag har fel om att väder och vind kan påverka spridningen av ljudet?

Förklara i så fall. I åhus så har dom nyårsdopp som jag har kört ljudet till några gånger. Det e en lång brygga som ska täckas med ljud. Jag har kört med samma rig flera år på rad samma riggning två stycken comunity R2 som är byggda för att kasta lågnt. typ det ända som skilde va väder och vind. endån så har täkningen varit olika från gång till gång. en gång så märkte man att ljudet varierade i vindbyarna.

Anders. Det e så jag menar men jag har inte utryckt det på samma vis.

Inte någonstans har Marcus varit i närheten av att säga det han säger sig mena nu på slutet. Han hävdar tvärtom att det finns avvikelser från ISL och att dessa utgörs av högtalarens spridningskaraktäristik samt miljömässig inverkan, vilket om man läser mitt ursprungsinlägg är rent nonsens, eftersom jag bara säger att alla punktformiga ljudkällors ljudtryck minskar med kvadraten på avståndet, dvs jag har inte någon som helst referens till hur starkt högtalaren spelar från början.

Jag hävdar tvärtemot att Marcus inte förstår konceptet alls, dvs han tror, liksom rätt många, att en högtalare med högre q-värde kastar ljudet längre än en med ett lägre q-värde. Det är i alla fall det enda man kan sluta sig till när man läser hans inlägg.

Det torde framstå som självklart att om högtalaren spelar starkare så blir det högre på ett givet avstånd, annars hade det ju inte hänt något när man höjer volymen heller...

Gällande 12"/15" bas/mellan i topparna:

Personligen tycker jag du gör fel prioriteringar, men det är ju det som är tjusningen med högtalarkonstruktion och ingenjörskonst i allmänhet, prioritera kompromisser på bästa möjliga sätt för ändamålet. Jag vet ju inte vad du ska använda högtalarna till och hur dina planer för subbar ser ut heller. Det påverkar givetvis en hel del. Jag hade valt element med god mellanregisteråtergivning (alltså röståtergivning på svenska...) framför ett element med bättre basåtergivning varje dag i veckan.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster