Hjälp med lite allt möjligt *ändrad titel*

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Bertil Pedersen
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 13:05
Presentation: Nybörjare som vill lära sig mer genom detta forum.

Hjälp med lite allt möjligt *ändrad titel*

Inlägg av Bertil Pedersen »

Ny på det här med ljudteknik men verkar ha fastnat ordentligt. Ni som är proffs kanske kan förklara lite för mig, så att en absolut nybörjare kan förstå.
Hur ställer man egentligen in en gate och en kompressor?
Gate, vad är threshold, attack, och är inte hold och release lite samma sak?
Kompressor, antar att threshold är samma som på en kompressor, ratio, attack, release, gain, hard knee/soft knee?

Som sagt, förklara så att en novis förstår.
Många tack!
Senast redigerad av 2 Bertil Pedersen, redigerad totalt 0 gång.

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Skriver lite kort få se om det är till nån hjälp.

Kompressor
Threshold - Den nivå där kompressorn börjar arbeta. Under den ingen kompression.
Ratio - Hur hård kompressionen ska vara. 1:1 ger ingen och oo:1 ger oändlig=limitering. 2:1 betyder t ex att 10 dB in ger 5 dB ut o s v.
Hard knee - kompressionen fungerar fullt ut för allt som övertiger threshold-nivån
Soft knee - Runt thershold-nivån går kompressionen in lite försiktigt men en bit högre upp går den in med Ratio-värdet. Alltså lite mjukare i övergången.
Attack - Hur snabbt man vill att kompressorn ska reagera. Med lite längre tid går kortare peakar igenom utan påverkan. Med kortaste tid går den in snabbt (men inte alltid fullt på riktigt korta transienter, beror på kompressor).
Release - Hur länge kompressorn häger kvar i kompressionsläge efter att den triggats. Med kort tid kan det ibland låta som pumpningar om den samtidigt får komprimera hårt.
Gain - Under threshold blir det ingen nivåskillnad men över den blir ljudet mer eller mindre svagare och vill man kompensera för detta så drar man på gain.

Gate
Hold - Hur länge det ska vara helt tyst
Release - Hur snabb öppningen/återgången ska vara när hold-tiden gått ut.
Övriga parametrar - Misstänker att du förstår om du förstått kompressorns parametrar och tänker omvänt där det behövs.

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Michael Christiansen »

Hej

Ruskig bra förklaring Henrik!

Om man vill digga lite mera, köp boken Mixing with your mind av Mike Stavrou

https://www.mixingwithyourmind.com/contents.php#equip

Och köpa den går här, https://www.mixingwithyourmind.com/book.php

Nu är jag inte den största kompressions lover, däremot älskar jag gates, kolla här

https://www.youtube.com/watch?v=XYKszVPOTB8

Även gud använder gates....

:twisted:
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ett litet varningsfinger :D

Man kan bli lätt bekväm med kompressor och börjar använda det till allt och kanske lite för mycke!
Då kommer det som man inte ska hända, RUNDGÅNG när musikerna är klar med låten!

Så använd med måtta

Bertil Pedersen
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 13:05
Presentation: Nybörjare som vill lära sig mer genom detta forum.

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Bertil Pedersen »

Ser att jag har glömt att tacka för hjälpen, tack!
Nu till något som säkert är väldigt självklart för er men inte mig. På ett ungefär, hur ställer jag gaten så att den öppnar direkt på en sångmick?
Vill slippa den här tiondels sekunden det tar innan den öppnar, snabb attack eller?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Niklas Elste »

Releas är parametern som du vill ha så kort som möjligt för att den ska öppna på en gång

Bertil Pedersen
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 13:05
Presentation: Nybörjare som vill lära sig mer genom detta forum.

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Bertil Pedersen »

Jag tackar återigen för hjälpen!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Jonas Larsson »

Nja, är inte Bertil inne på rätt spår här?

Nu är jag inte ljudtekniker, men det är väl ändå så att attack är parametern där man justerar hur snabbt gaten ska öppna när nivån går över gränsvärdet? Längre attack tid gör att ljudet tonar in och kanske klipper början av ljudet. Om man vill att gaten ska öppna tidigare så har man en kortare attack tid.

Release tiden är hur lång tid det tar innan gaten stängt när nivån gått under gränsvärdet, är det en sångmic vill man nog ha lite längre tid där tänker jag. En sekund eller två?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor

Inlägg av Niklas Elste »

Niklas Elste skrev:
ons 15 jun 2022, 22:00
Releas är parametern som du vill ha så kort som möjligt för att den ska öppna på en gång
Sorry tolkade det som att det var kompressor vi talade om

Bertil Pedersen
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 13:05
Presentation: Nybörjare som vill lära sig mer genom detta forum.

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor & VCA

Inlägg av Bertil Pedersen »

Hittar inget vettigt på svenska som förklarar ingående vad VCA egentligen är och hur det funkar, fördelar/nackdelar.
Det här är ju internet så jag testar här, har ju fått så bra hjälp om kompressor & gate.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hjälp med att förstå gate & kompressor & VCA

Inlägg av Rikard Åberg »

Bertil Pedersen skrev:
lör 13 aug 2022, 20:14
Hittar inget vettigt på svenska som förklarar ingående vad VCA egentligen är och hur det funkar, fördelar/nackdelar.
Det här är ju internet så jag testar här, har ju fått så bra hjälp om kompressor & gate.
edit
huga vad besvärligt att förklara i text
slut edit

jag använder VCA(DCA) mycket ofta när jag mixar live.

en vca grupp per instrumentgrupp, ex trummor, percussion, keyboards, gitarrer, körer, leadsång mm
ställ volymnivå inom respektive instrumentgrupp och assigna sen mot en vca-master

vca-master ändrar de bidragande kanalernas faders upp och ner i proportion till varandra, vilket gör att allt som matas efter fade av dessa kanaler också påverkar sin sändningsnivå.

edit 2
bifogar en pdf som i och för sig på engelska förklarar skillnaden på vca och audio groups
ML3000-VCA-Groups-Application-Guide.pdf
(331.2 KiB) Nerladdad 148 gånger

Bertil Pedersen
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 13:05
Presentation: Nybörjare som vill lära sig mer genom detta forum.

Re: Hjälp med lite allt möjligt *ändrad titel*

Inlägg av Bertil Pedersen »

Ändrat titeln till en mer passande!

Har kört en del med Soundcraft 24ui.
Om det rundar mitt i ett set, hur hittar jag lättast vilken kanal det är och hur hittar jag snabbt vilken frekvens det handlar om?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hjälp med lite allt möjligt *ändrad titel*

Inlägg av Niklas Elste »

Bertil Pedersen skrev:
tis 30 maj 2023, 17:17
Ändrat titeln till en mer passande!

Har kört en del med Soundcraft 24ui.
Om det rundar mitt i ett set, hur hittar jag lättast vilken kanal det är och hur hittar jag snabbt vilken frekvens det handlar om?
vilken kanal det är är oftast nåt man får ha en känsla om eller testa att dra ner nått tills det slutar

En bra indikation kan dock vara om mågot spesifikt instrument har mer ringande resonans på samma frekvens

jag lyssnar bara och drar ner den frekvensen som ringer mest du kan testa att dra ner en frekvens i taget tills det blir bra eller dra upp en frekvens i taget tills du hittar den som stör dig observera att det är lätt att ta fel om man inte är musikalisk och drar upp

Jag brukar använda dra uppmetoden före gigg och dra ner under om det är logiskt att säga


du kan gå in och aktivera RTA när du är inne i en EQ så kan den visa vart rundgången är men det är inte garanterat att det syns

annars är ett vattenfall rätt ok sätt att se rundgångarna

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster