Sida 1 av 1

Postat: mån 16 maj 2005, 22:35
av Nicklas Arlevall
Det kan vara skönt att få rätta en språk polis.
Jag vet särskrivning.
Men kasta inte pil i kuvös.
Nästa gång är det du.

Så länge man förstår innebörden så låt det passera.

Någon är dyslektiker och då tappar man bokstäver och det kan vara jävligt jobbigt när en person påpekar det.

Tycker det här forumet ska handla om ljud o ljus.

Postat: mån 16 maj 2005, 22:52
av Hasse Queisser
Newbee skrev:Det kan vara skönt att få rätta en språk polis.
Jag vet särskrivning.
Men kasta inte pil i kuvös.
Nästa gång är det du.

Så länge man förstår innebörden så låt det passera.

Någon är dyslektiker och då tappar man bokstäver och det kan vara jävligt jobbigt när en person påpekar det.

Tycker det här forumet ska handla om ljud o ljus.

Visserligen är jag lite språkfascist, men jag hoppas du såg att det var med glimten i ögat mellan Gustaf och mig.

Jag försöker normalt avhålla mig från att rätta folk för skitgrejer här på forumet. Så länge det inte ser ut som en fjortischat så får rätt mycket passera. Alla stavar vi fel eller trycker på för många tangenter samtidigt.

För övrigt verkar dyslexi numera vara en dålig ursäkt för att man stavar som ett arschle. Det är inte alls så vanligt som många verkar tro.

Postat: mån 16 maj 2005, 23:57
av Magnus Johansson
Gustaf(KMD) skrev:Som sagt!

Svenskalärare!
Jag kan ha fel, men visst är det väl så att den korrekta benämningen på en lärare som undervisar i skolämnet svenska är svensklärare?

Postat: tis 17 maj 2005, 06:14
av Tobias Walka
korrekt...

Postat: tis 17 maj 2005, 11:56
av Daniel S
cyberpunk skrev: För övrigt verkar dyslexi numera vara en dålig ursäkt för att man stavar som ett arschle. Det är inte alls så vanligt som många verkar tro.
Saxat från Susning.nu:
Lingvisten Fredrik Lindström förespråkar "arsel" i singular och "arslen" i plural; ej "arsle". :lol:

Postat: tis 17 maj 2005, 16:05
av Hasse Queisser
Daniel S skrev:
cyberpunk skrev: För övrigt verkar dyslexi numera vara en dålig ursäkt för att man stavar som ett arschle. Det är inte alls så vanligt som många verkar tro.
Saxat från Susning.nu:
Lingvisten Fredrik Lindström förespråkar "arsel" i singular och "arslen" i plural; ej "arsle". :lol:

Yupp. Som sagt, alla stavar vi fel ibland, men inte är vi dyslektiker för det.

Postat: tis 17 maj 2005, 16:37
av Nicklas Arlevall
När jag skrev "någon" menade jag naturligtvis inte att alla är det.
Men man kan ju alltid tolka som man vill..

Sen har visserligen inte jag gjort någon forskning i ämnet, fast jag tror nog inte dyslexi är helt ovanligt.

Huruvida man har slarvat i skolan, är dyslektiker eller bara ibland lite snabb vid tangentbordet (kanske tillochmed beror på ett glas rödvin), inte har mycket med forumet att göra och behöver icke påvisas med pekpinne.

Hursomhelst tycker jag att detta ovidkommande tjat som vi alla är duktiga på att hamna i, tenderar till att bli enformigt.

Sen när det kommer in på personangrepp (som det ibland har gjort i vissa trådar) blir det också otrevligt.

Postat: tis 17 maj 2005, 16:45
av Hasse Queisser
Du har rätt i att ämnet börjar bli uttjatat. Svaret till Gustaf var mer en kul kommentar och inte menat som någon pekpinne.

Däremot undrar jag ofta vad ungarna lär sig i skolan idag. Nog tycker jag även att en viss språklig nivå har med forumets kvalitet att göra.

Postat: tis 17 maj 2005, 16:54
av Nicklas Arlevall
Kan absolut vara skönt med en viss språklig nivå.
Fast då kanske mer i ordval än i rättstavning och grammatik.

Men, men. Vi går vidare till nästa..

Postat: fre 20 maj 2005, 22:55
av David Wennberg
cyberpunk: Det var bättre förr?

En kan ju nästan tro att du gått och blivit gammal :wink:

Postat: lör 21 maj 2005, 00:53
av Ian Delahorne
... och ju förr desto bättre.