Humpa på riktigt ;)

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Humpa på riktigt ;)

Inlägg av Svante Gustafsson »

Kanske dags folk slutar klaga på otympliga PA.. släng banan-arraysen, köp riktigt PA och börja rodda som riktiga män :)

Bilder från Boracay Fillipinerna (för mer bilder kolla in facebooklänken här under, hoppas den är publik)
Bild


https://www.facebook.com/denish.cartavi ... 138&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Humpa på riktigt ;)

Inlägg av Per Johanson »

Otroligt fascinerande att en hel scen fastnar i ett koncept och så totalt saknar kritiskt tänkande.

När jag började för över 25 år sedan fanns det tms lådor i grannskapet. Det var det första "riktiga" PA:t häromkring. Redan då tyckte "alla" att det var rätt svårjobbat mekaniskt. Det hjälper ju som bekant inte om högtalaren låter fantastiskt om den inte går att hänga/ställa/sätta på ett sätt som gör att den spelar på det som är tänkt och där publiken befinner sig.

Min absoluta uppfattning är att det har hänt rätt mycket när det gäller ljudkvalitet sedan dessa högtalare lanserades inte minst i Turbosounds egna konstruktioner. Di gamle vinner förvisso mycket på digital signalbehandling, men de är fortfarande svårjobbade och rätt många nya konstruktioner låter mycket bättre från start.

Vad gäller subbar så verkar det som att vissa tror att man på grund av färgen kan bygga lådor som upphäver fysiska lagar. Så är tyvärr inte fallet, oavsett om det är svarta tyska lådor eller blå/lila lådor så gäller samma fysiska begränsningar. Baskonstruktioner är kompromisser och bass-arrayning är kompromisser på hög nivå. Att säga att en bandpass eller hornlösning med extremt hög känslighet i ett frekvensband är bäst för alla applikationer är ju inte förenligt med sanningen.

I de flesta applikationer jag känner till är t ex jämnhet i fas och amplitudrespons mycket viktigare än de sista 3 dB verkningsgrad.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Humpa på riktigt ;)

Inlägg av Svante Gustafsson »

oj, bildtexten var skriven med en ordentlig nypa ironi, inte meningen att någon skulle ta den på allvar, det var bilden jag ville förmedla då jag tycker den är galen ;)
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Humpa på riktigt ;)

Inlägg av Per Johanson »

Det förstår jag. Men mitt inlägg ovan är lika relevant för det.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster