Jag tänkte höra med er om ni har tips på en få-kanalig (6-10 kanaler) mixer som håller ljudkvalitet en hel kväll? Jag jobbar primärt som DJ och använder Pioneers prylar, men ibland hyr jag ut PA-system utan dj-prylar. Då har jag använt mig av mindre analoga mixers från Yamaha och Allen & Heath. Jag upplever dock att de inte håller samma kvalitet hela kvällen, signalen blir gradvis sämre ju längre kvällen går.
Vad behöver jag upp i för modell och prisklass för att hitta en mixer som klarar av att kontinuerligt leverera samma ljudbild i minst 6-8 timmars drift?
Kvalitetsmixer
-
- PAR-46
Kvalitetsmixer
Birdstreet Production
-
- PAR-20
- Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.
Re: Kvalitetsmixer
Mitt tips är vilken som helst, inklusive de du nämnt. Svaret på det du upplever torde stå att finna någon annanstans, mest sannolikt i hörselsinnet. Men du kan ju mäta frekvensgång, gain och distorsion i början och slutet på en driftsperiod motsvarande en kväll och se om det uppstår skillnader.
-
- PAR-46
Tack för input Henrik! Det skulle såklart kunna vara så att problemet ligger hos mig, det är inte omöjligt. Jag tycker dock att jag märker ganska stor skillnad mellan att t.ex. köra en klubbkväll med en Pioneer DJM900 NXS2 och t.ex. en av de mixer jag nämner nedan (t.ex Yamaha MG10XU).
På Pioneermixern behöver jag inte höja gainen ju längre kvällen går, men på Yamahan får man dutta upp den successivt för att erbjuda (det jag upplever som) samma output.
På Pioneermixern behöver jag inte höja gainen ju längre kvällen går, men på Yamahan får man dutta upp den successivt för att erbjuda (det jag upplever som) samma output.
Birdstreet Production
-
- PAR-20
- Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.
Det är klart att en apparat skulle kunna ha ett fel så att gain ändras med temperaturen. Men du nämnde två apparater i ena vågskålen och en i den andra och det förefaller helt osannolikt att två helt olika apparater skulle ha samma fel med sjunkande gain. Då är det i så fall troligare att det är den andra som besitter ett fel med ökande gain som kompenserar din uttröttade hörsel.
Men det här är ju enkelt att mäta om du har nåt instrument att mäta med. Går ju med vilken multimeter som helst som kan mäta AC Volt bara du väljer frekvens som den klarar. Och fast signal att skicka in i början och slutet på en lämplig driftsperiod hittar du i någon av alla tongenerator-appar som finns.
Ett sånt här fel ska naturligtvis inte förekomma på någon apparat. Men om du lastar utgångarna med mycket lägre impedans än de är avsedda för vet man kanske inte vad som händer, beroende på konstruktion av utgångssteget.
Skulle vara intressant att höra resultatet av eventuella mätningar.
Men det här är ju enkelt att mäta om du har nåt instrument att mäta med. Går ju med vilken multimeter som helst som kan mäta AC Volt bara du väljer frekvens som den klarar. Och fast signal att skicka in i början och slutet på en lämplig driftsperiod hittar du i någon av alla tongenerator-appar som finns.
Ett sånt här fel ska naturligtvis inte förekomma på någon apparat. Men om du lastar utgångarna med mycket lägre impedans än de är avsedda för vet man kanske inte vad som händer, beroende på konstruktion av utgångssteget.
Skulle vara intressant att höra resultatet av eventuella mätningar.