Identifiering

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Identifiering

Inlägg av Elias Lothström »

Hej igen.

Känns som att jag bara frågar och frågar saker här, men annars lär man sig väl aldrig..
Rätt vad det är kan jag säkert svara också.

Hursomhaver; Jag har ett erbjudande om att köpa 4 st högtalare begagnat som jag eventuellt skulle behöva.
Detta av en man som uppenbarligen själv inte alls vet vad det är för någonting. Jag vet inte heller, och jag får inte skruva upp lådorna utan att köpa först, så därför vänder jag mig hit.

Har någon sett dessa högtalare förrut, och kan sprida någon information kring vad det kan vara som sitter i?
Den enda infon han har att ge är att "lådan är 65cm hög, och det är stick-kontakt"
Jag antar att han menar speakon, och ett 15" element med andra ord.
IMG_0462 (1).JPG
Hjälp?

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Re: Identifiering

Inlägg av Lars Wernlund »

En ledtråd skulle kunna vara att det står "Powered by BEYMA" på lådan. Googla "Beyma" så hittar du ett företag som gör bilhögtalare. Det luktar hemmabygge..
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Identifiering

Inlägg av Tony Rosendahl »

Beyma gör även PA-högtalare.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Identifiering

Inlägg av Mikael Thieme »

Beyma har tillverkat element av alla möjliga kvaliteter och prestanda, fabrikatet i sig är inget absolut skäl att sålla bort en högtalare. Men jag håller med om att högtalarna ser hemmasnickrade ut (vilket inte heller i sig är ett skäl för att sålla bort). Och om man inte vet hur en högtalare låter, hur starkt den kan spela eller vilka element som sitter i den - njae, tycker jag att man kan sålla bort.

Stickkontakt skulle förresten kunna betyda litet av varje... banankontakter, kanske telejack, kanske XLR, kanske men inte sannolikt speakon. Men det är nog det minsta frågetecknet. :wink:

Henning Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 16 sep 2010, 22:31
Presentation: Ex.hälsing och nuvarande Uppsalabo. Arbetar mest med inspelningar men även ibland med liveljud.

Re: Identifiering

Inlägg av Henning Andersson »

Mikael Thieme skrev:Stickkontakt skulle förresten kunna betyda litet av varje... banankontakter, kanske telejack, kanske XLR, kanske men inte sannolikt speakon. Men det är nog det minsta frågetecknet. :wink:
Påminner mig om att i min hemby i början av 80-talet så installerade den lokala radiohandlaren ett PA på en nybyggd scen på den lokala kulturgården. De fasta installationerna bestod av vanlig elkabel som avslutades med vägguttag placerade på strategiska ställen. När sedan ett evenemang skulle genomföras plockades hornhögtalarna fram och kopplades in med vanliga stickkontakter, alltså typ schucko i vägguttagen. I andra änden satt hembyggda förstärkare som han hade byggt själv. * Minnen! *

Iaf, för även lite ontopic.... Om du inte kan få tillräckligt mycket information av säljaren eller får möjlighet att undersöka varan ingående så är det väl ett skäl till att avstå köp. Om det nu inte är så extremt billigt så du känner att det är kaffepengar som du ändå skulle kunna avvara.

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Identifiering

Inlägg av Elias Lothström »

Lyckades efter många om och men övertala honom att öppna lådan och det är tydligen Beymas sm115k element som sitter i lådorna, så det var ju inte så illa!
Någon som har erfarenhet av dessa?

Lars: Beyma gör en del skitfina PA-högtalare.

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Identifiering

Inlägg av Elias Lothström »

Jag får högtalarna för 500:- styck.
Tror jag kommer slå till. Nypris på en sm115k är trots allt ca 1600 och att få det plus diskant och låda för 500 känns faktiskt som ett vettigt pris.

Tack för hjälpen.

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Identifiering

Inlägg av Elias Lothström »

Köpt och klart. Beyma elementen låter skitbra. Är det någon som har erfarenheter av deras SM115/N?

Om man per stack har 2st 18" Beyma g480 i w-horn lådor i botten och två stycken sådana här lådor som toppar, vart kan det vara vettigt att dela, och har ni några rekommendationer på hur man kan equa?

Jag hör ju att det låter bra ur elementen, men jag har svårt att få till en riktigt snygg ljudbild..

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: Identifiering

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Har kört en hel del på Beyma, lådor och element efter Kräm (googla för mer info.) Har då använt 4st 2x18" g480 i lådor, då w-hornskonstruktionen använts, och lådan i sig avstämd (enligt beräkningsprogram) till 76hz.

Har märkt att elementen spelar otroligt starkt och hyffsat rent för sitt pris. Men att man måste Eq'a en hel del för att få till ett mjukt ljud. Har kört min delning vid 120hz, och på eq dragit ned från 50, 80, 100, 125hz ca 3-6db, en topp vid 40, 63hz. 25hz och ner har jag skurit helt då den energin som går åt till de hz behövs vid 40 samt 63hz..

Har då drivit dessa med ett crest ca18 steg och en dbx 234xl delning.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Identifiering

Inlägg av Markus Hammerin »

Elias Lothström skrev:Köpt och klart. Beyma elementen låter skitbra. Är det någon som har erfarenheter av deras SM115/N?

Om man per stack har 2st 18" Beyma g480 i w-horn lådor i botten och två stycken sådana här lådor som toppar, vart kan det vara vettigt att dela, och har ni några rekommendationer på hur man kan equa?

Jag hör ju att det låter bra ur elementen, men jag har svårt att få till en riktigt snygg ljudbild..
Behöver du två toppar för att få tillräcklig spridning eller finns det någon annan anledning?
Det var inte mitt fel!

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Identifiering

Inlägg av Elias Lothström »

Egentligen inte. Jag har ju två st 18" basar i varje stack, och tycker det känns rimligt med två 15" toppar ovanpå det. Men sen var det väl framförallt så att jag fick 4 toppar för 1500:- i slutändan, och det kunde jag ju inte gärna tacka nej till.

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Identifiering

Inlägg av Elias Lothström »

Det låter grymt av systemet ock bra tryck genom hela registret.
Ett problem dock;
Det känns som att dessa högtalare är lite obalanserade i vart kraften hamnar.
Diskanten är grymt stark, på gränsen till för mycket. Det kan säkert vara bra i många situationer, men innan baselementet fått effekt nog för att trycka ut ordentligt så är diskanten så stark runt 1khz att det känns olustigt.
Finns det någonting man kan göra?
Kan man sätta in motstånd, eller någonting i den stilen, eller blir det att eq'a bort?

/Elias

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Identifiering

Inlägg av Markus Hammerin »

Elias Lothström skrev:Egentligen inte. Jag har ju två st 18" basar i varje stack, och tycker det känns rimligt med två 15" toppar ovanpå det. Men sen var det väl framförallt så att jag fick 4 toppar för 1500:- i slutändan, och det kunde jag ju inte gärna tacka nej till.
Hade missat att du svarat. Tänkte mest på den ökade interferens man får när man ställer två lådor bredvid varandra och att man bara får marginellt mer ljudstyrka...
Det var inte mitt fel!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster