Chamsys MagicQ PC - hänger sig

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Chamsys MagicQ PC - hänger sig

Inlägg av Björn Lundin »

Halloj! Har ett ständigt återkommande problem med att Chamsys hänger sig. Kör med Enttecs donglar, både pro och basic. Kört på både pc och mac med god prestanda. Efter omstart av programmet måste jag koppla ur och sen återansluta interfacet för att få kontakt med dmx-slingan.

Jobbigt när detta händer under gig. Någon med tips eller ideér?

Dag Engström
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 14:01
Presentation: Sektionsledare Riksteaterns ljusavdelning LLB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Chamsys MagicQ PC - hänger sig

Inlägg av Dag Engström »

Vilken version? Tror inte det har med MQ att göra, kolla antivirus och om det finns annan malware som får datorn att hänga sig. Drivrutiner till USB/DMX, är dom uppdaterade? Kört min MQ PC Wing i flera år och den har aldrig hängt sig, har dessutom ett par installationer som stått ett par år och aldrig ett problem med MagigQ. Tror du får ägna dig åt lite grundlig datorhygien :wink:
Perfekt får duga så länge...

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Chamsys MagicQ PC - hänger sig

Inlägg av Björn Lundin »

Senaste version av både mq och drivrutiner till interface. Mq är den enda programvara jag haft problem med
på de datorer jag provat på.

Någon som kör MQ med interface från Enttec? Funderar på om det är den kombon som jäklas.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Chamsys MagicQ PC - hänger sig

Inlägg av Sebastian Silvén »

Hej Björn!

Jag har kört med MQ ihop med ENTTECs donglar både PRO och BASIC versionerna och har inte varit med om de problem du beskriver.

Jag har kört dom på både mac & pc.

Skulle nog rekommendera att testa en ny installerad "fräsch" dator, om du inte redan gjort detta. Vet inte om det kan vara problem med t.ex 64 bitars versioner jag har bara kört på 32 bitars system.

Lycka Till
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Ola Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 06:29
Presentation: Jobbar på Hofmann Teknik AB
utbildad ljud och ljustekniker vid högskolan dalarna och boomtown
spontan, jävligt trevlig :-P
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Chamsys MagicQ PC - hänger sig

Inlägg av Ola Högberg »

Hej Björn

Enligt Chamsys så kan du bara använda ett dmx<-> usb-interface åt gången om du inte använder chamsys egna usb-interface.

Vad gäller hängningen för PC så bör du kolla upp enligt vad Dag skrev. På en pc med windows eller linux så bör du kunna plugga usb-interface hur som hellst (dock om det inte är Chamsys eget, ett åt gången), jag har även pluggat wingar och andra usb-interface när MagicQ har varit igång utan att behöva starta om MagicQ. Du bör även på PCn om du kör windows kolla att strömsparfunktionen för de usb-portar du använder är avstängd detta finnes i enhetshanteraren.

När det gäller MAC så har inte Chamsys stöd att köra under Lion för närvarande
Dessutom så fungerar det på följande sätt med MAC när du startar MagicQ kollar den efter donglar/wings och dyl i en viss tid från att programmet startat, om kontakten med usb förloras efter det måste du stänga av MagicQ och starta om det för att den skall upprätta kontakt igen. Kolla gärna om du har strömsparinställningar för dina usbportar i din mac

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster