Nattklubbsbelysning (blandat).

Letar du efter något speciellt? Här kan du sätta ut dina köpes annonser!
Joakim Nedling
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 18:24
Presentation: Jag är i startskedet i av att starta en krog/nattklubb och har googlat en hel del på ljust ljus och hittade detta forumet. Jag har många funderingar ljust runt ljus då det inte är min starkaste sida och vänder mig just nu till alla medlemmar är på ljudoljus.net med förhoppningar att kunna få hjälp!

Nattklubbsbelysning (blandat).

Inlägg av Joakim Nedling »

Hej allesammens!

Jag är ute på jakt efter nattklubbsbelysning då vi har en månad kvar till öppning. Man ska vara ute i god tid säger man. Men men.. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Då vi bygger nattklubben i en källarvåning med ca: 2.60 i tak så vet man inte riktigt vad som skulle passa bäst. Movingheadsen kanske är en aning för stora i detta fall.. Vet inte riktigt.

Har ni några förslag? Ledbars, ledvägg, scanners, strob etc.

Man är inte riktigt 100 på detta ämne. Vad är på tapeten liksom? Är det ledväggen och barsen som mest inne nu?

Såg att någon efterlyste en vägg i en annan tråd som föll mig i tycke. Någon säljer denna och till vilket pris?
http://www.youtube.com/watch?v=oA52v7FqTi8" onclick="window.open(this.href);return false;

Har en budget på ca:100.000 +/- beroende på vad man pratar om för belysning!

Hoppas på lite hjälp i alla fall.

Tack på förhand / J.N.

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nattklubbsbelysning (blandat).

Inlägg av Viking Grandin »

Hej Joakim,

För den budgeten kommer du inte jättelångt, men det beror lite på hur stor lokal du har också och hur "fett" ni har tänkt er det. Med så låg takhöjd skulle jag rekommendera scanners istället för moving heads. Vi har en hel del fräsch beggad utrustning som suttit på andra klubbar som vi skulle kunna göra något bra på, exempelvis 12 st Martin scanners. Låter det intressant så får du gärna kontakta mig.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Per Sandström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 02:02
Presentation: Tekniker på turné sedan 2001. Spelar hellre starkt än högt. ^^

Re: Nattklubbsbelysning (blandat).

Inlägg av Per Sandström »

Jag föreslår Ledvägg och komplettera med (minst) 4 movingheads och strobe. :D :-D

Beg Ledvägg 15m2 c:a 60.000:-
Nya Heads c:a 28.000:-
Nya Strobe + Styrningar + rökmaskin för resten..

Skicka ett PM om du vill ha en offert.
Bygger ett diskotek i månaden och referenser finns.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Nattklubbsbelysning (blandat).

Inlägg av Niklas Elste »

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma ... rodid=1919" onclick="window.open(this.href);return false;

billiga ock helt ok


vi har en del miljöljus liggandes (led)

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nattklubbsbelysning (blandat).

Inlägg av Ludvig Uppman »

Du kanske gynnas av att berätta mer om vad det är för typ av nattklubb. Frågor som dyker upp: vilken åldersgrupp, musikstil, inriktning, öppetider, kundgruppsfokus, vad vill dina potentiella kunder uppleva?

Att automatiskt tänka LED-vägg, LED-bars och LED-viftare bara för att det är "inne" är väl på gränsen till lite väl fantasilöst? Designa ljuskonceptet efter din kundgrupps önskemål, klubbens koncept och framtidsplaner. Vågar du profilera mot något lite mer unikt så att kunderna kommer ihåg just din klubb och associerar ljussättningen som en extra upplevelse. Ljussätt efter ändamål och vision, och våga tänk utanför lådan. Det kanske är 25 råa glödlampor i taket, 10 stroboskop eller tungrök och LED-vägg i taket som passar just din klubb bäst.

Alternativt: anlita en vettig ljusdesigner...

Martin Spigel
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 aug 2010, 16:45
Presentation: Ljustekniker som sadlade om till lampkonstruktör (colibri) men bytte till video och projektionsteknik
Vilket jag jobbat med de senaste 10 åren, har företaget Abstract Teknisk design som framför allt jobbar med olika bildlösningar för show och teater.

Re: Nattklubbsbelysning (blandat).

Inlägg av Martin Spigel »

Hej. Om du tänker hänga upp mindre armaturer har jag en liten fyrkantstross (15x15cm) den är framtagen som en designtross av ett italienskt designföretag, jag har ca 25m och massor av hörnor och fästen, allt är lackat svart.

Jag säljer allt för 6000:-

Vi har en ljusstarkt led-skärm, för att visa video och göra effekter med, denna är en utomhusmodel som är väldigt ljusstark, vi har 12m2 till salu, komplett med videoprocessor,kablage och fästen. Perfekt om du vill ha en ljusrigg som kan visa video.

Är du intresserad kan du höra av dig, så förklarar jag mer


Vi säljer hela systemet för 65.000:- ( när den var ny för ca 12år sedan kostade den 800.000:-)

Per-Axel Gustafson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 18 mar 2009, 18:16
Ort: Göteborg

Re: Nattklubbsbelysning (blandat).

Inlägg av Per-Axel Gustafson »

Hej!

Jag har 2st Martin Mania EFX700 helt nya i kartong som jag vill sälja.
http://www.martin.com/product/product.a ... aniaefx700" onclick="window.open(this.href);return false;
Bredstrålande moonflower-effekter lämpliga för korta avstånd.
150W urladdningslampa med bra drag och lång livslängd.

Jag vill ha 4200kr+moms per armatur.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster