låg budget moving head

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Mattias Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 08:07
Presentation: Ljudbolag i kalmar län som sysslar med allt från Ljud/ljus/bild/scen
Ort: Högsby/oskarshamn/kalmar
Kontakt:

låg budget moving head

Inlägg av Mattias Gustafsson »

tänkte köpa in ett gäng starville mh-x25 led eller mv25h lampa . är det något att ha eller är det bara skrot ljus svaga prylar? ska ha det till en lågbudget teater scen. tack för svar
http://www.mgsoundandlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: låg budget moving head

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag skulle nog kolla begagnat istället. Bättre kvalitet, mer output, bättre support. Eller kanske köpa ett gäng scannrar istället?
Flest inlägg när den dör vinner!

Mattias Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 08:07
Presentation: Ljudbolag i kalmar län som sysslar med allt från Ljud/ljus/bild/scen
Ort: Högsby/oskarshamn/kalmar
Kontakt:

Re: låg budget moving head

Inlägg av Mattias Gustafsson »

ok så det är inte prisvärt då 2300 stycket.? ingen som har provat dom ?
http://www.mgsoundandlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: låg budget moving head

Inlägg av Jakob Nilsson »

Kolla med Jonas Hagelin här på forumet... Har för mig att han har ett gäng mh-x25.

Mattias Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 08:07
Presentation: Ljudbolag i kalmar län som sysslar med allt från Ljud/ljus/bild/scen
Ort: Högsby/oskarshamn/kalmar
Kontakt:

Re: låg budget moving head

Inlägg av Mattias Gustafsson »

ok tack ska bara hitta han
http://www.mgsoundandlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: låg budget moving head

Inlägg av Jonas Hagelin »

Det stämmer att vi har fyra stycken.
De funkar helt ok. Inga problem annat än en trasig fläkt under två års tid.
De är inte jätteljusstarka. Men jämfört med andra "vanliga" led dj-ljuseffekter så funkar de bra.
Det ska finnas en modell med 50W led också, men den har jag inte sett "in action"

Det finns några filmer på Youtube som andra gjort där man gjort jämförelser.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Mattias Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 08:07
Presentation: Ljudbolag i kalmar län som sysslar med allt från Ljud/ljus/bild/scen
Ort: Högsby/oskarshamn/kalmar
Kontakt:

Re: låg budget moving head

Inlägg av Mattias Gustafsson »

ok tack för det.
http://www.mgsoundandlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: låg budget moving head

Inlägg av Kristian Nilsson »

När det gäller spot LED-moving heads så har vi häromveckan testat ett par st, för att se om de verkligen håller måttet i ljusstyrka osv.

Den ena var Stairville MH-X25+ och den andra Beamz MHL-60.

Observera att Stairvilles modell är X25+, och den är betydligt starkare än sin föregångare X25, som även finns under namnet Showtec Giant LED med 20W LED.

Jag måste säga att vi blev förvånade...

Stairvilles X25+ är nästan lika stark som Beamz MHL-60, trots den stora skillnaden i ljuskälla.
Det kan vara så att tillverkarna inte specar exakt rätt, eller så har de olika typer av LEDs.
Ingen av dessa har snabbkopplingar för hakfästen, utan man får skruva av/på antingen hakfästen eller själva bygeln där hakfästen sitter.

På Stairvilles modell så blir vitt inte riktigt vitt, utan får en lila ton. Dessutom kan man se 4 "prickar" om man kollar noga på linsen. Detta kan betyda att det i själva verket är 4st Leds, men det är inget som jag kan bekräfta.
Dock har X25+ ganska bred spridning vilket gör att den fungerar även på nära håll, och skärpan blir faktiskt riktigt bra på gobos vid korrekt inställd focus. X25+ har snabbare panorering än MHL-60.

Beamz modell ger en lite "fetare" ljus-stråle som är i princip riktigt vit, och här finns förmodligen endast en stark LED.
Däremot är spridningen på strålen ganska smal, och gobos blir små på nära håll.
Personligen så gillar jag designen på MHL-60, men vet inte om kvalitén är bättre än Stairville på insidan.
MHL-60 har snabbare tilt än tilt än X25+.

Hursomhelst så blev vi förvånade över hur pass ljusstarka de är, jag vet att American DJ också har någon modell, men vi har tyvärr inte inte haft möjlighet att testa den.

Om du har följdfrågor på detta så är du välkommen att höra av dig :wink:

MVH
Kristian

Mattias Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 08:07
Presentation: Ljudbolag i kalmar län som sysslar med allt från Ljud/ljus/bild/scen
Ort: Högsby/oskarshamn/kalmar
Kontakt:

Re: låg budget moving head

Inlägg av Mattias Gustafsson »

ingon som provat lampam då? fall den är starkare än leden i ljuset? och tack för all info
http://www.mgsoundandlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: låg budget moving head

Inlägg av Thomas Nilsson »

Vi har ett gäng MV250H. Har haft dessa under längre tid och tycker de funkar bra (Använder dem mest som discoffekt och mindre scener tillsammans med LED Par kannor. Tycker det fungerar bra. Har mac250 också och tycker den är likvärdig, vissa saker bättre på mac och viisa är bättre på MV250H.

Har 8 st begagnade till salu (6 st inkl case om du är intresserad.. )

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: låg budget moving head

Inlägg av Kristian Nilsson »

Vi jämförde även med en JB-systems/iMove 250 Wash, som iofs ej är aktuell längre, men den ser exakt likadan ut som Stairvilles billigaste Moving Head med 250W ELC lampa.

En traditionell 250 ELC ger ett betydligt varmare ljus än X25+, men LEDen känns på något sätt intensivare. Här är det nog smak, tycke och behov som får styra.
Jag hade valt LED till disco och liknande pga. LEDens brinntid, sedan finns det säkert andra fördelar med vanligt glödljus när det gäller t.ex. färger.

Dock upplevde vi färgerna som skarpa och intensiva på X25+, men blått tappade en del i styrka, detta märktes även lite på rött. Grönt/orange/gult upplevdes som starkast (förutom vitt). Detta är ju iofs ett fenomen som upplevs på i stort sett alla armaturer pga. ljusets våglängd.

/Kristian

Mattias Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 151
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 08:07
Presentation: Ljudbolag i kalmar län som sysslar med allt från Ljud/ljus/bild/scen
Ort: Högsby/oskarshamn/kalmar
Kontakt:

Re: låg budget moving head

Inlägg av Mattias Gustafsson »

blir nog ett par med 250w elc. ska ha det till mindre revy scen så dom kommer hänga precis över skådespelarna
http://www.mgsoundandlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida Eklund
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 jan 2013, 15:15
Presentation: Ljussättare och teatertekniker verksam främst i Malmö/Lund.

Re: låg budget moving head

Inlägg av Ida Eklund »

Jag letar efter små LED armaturer, moving heads eller scanners, som har bra färgåtergivning, gärna 50W så det blir lite tryck i dem. De ska användas i en teaterproduktion med 3 m takhöjd. Har en liten budget, tänker 2-4 st beroende på pris. Helst hade jag köpt in Mac 101:or för deras storlek/vikt men priset är tyvärr lite för högt. Någon som har erfarenhet av Stairville SC-x50 eller någon annan i liknande prisklass?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: låg budget moving head

Inlägg av Nicke Löfgren »

Fel inlägg

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster