ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Philip Cárcamo
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 00:35
Presentation: Kille på 18år. Intresserad, glad,social, nogran, lätt lärd, gillar stress, högt tempo och är extremt ljus- och scenintresserad.
Har grundläggande ljusteknik kunskaper och vill jobba för att lära mig och upptäcka möjligheterna med Ljus och scenteknik som konstform.
Ort: Växjö/Alvesta

ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Philip Cárcamo »

ADJ Mega tri Bar är en av ADJ bättre armaturer som enligt mig absolut är värda sitt pris.
Det jag nu är ute efter är smidiga förslag på HUR MAN KAN BÖRJA ANVÄNDA DEM PÅ RIKTIGT.

Så, förslag på hur jag genom 54channel mode (vilket innebär att jag styr alla 18 tri LED dioderna separat) kan
Få fram snygga effekter från 10st armaturer bredvid varandra Iform av exempelvis geometriska mönster, vågrörelse och mycket mer.

Jag är helt grön inom denna sort av ljusstyrning därför ber jag om tips från era erfarenheter.

Alltså, förslag på snabb styrning som kan klämma fram det yttersta ur dessa bars.

Tack :D

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Krister Uddén »

Jands Vista Byron !

Går att göra mönster, även med blandade armaturer.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Madrix ?

http://www.youtube.com/watch?v=7x3eo0MSndI" onclick="window.open(this.href);return false;

/M
_________________
T b a

Anton Guldberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 17:22
Presentation: Hej!

Jag heter anton och sitter i ljud och bildgruppen på chalmers tekniska högskola.

hoppas allt är bra med er!

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Anton Guldberg »

madrix for the win! fruktansvärt enkelt oct kraftfullt redskap enligt min åsikt.

Användarvisningsbild
Philip Cárcamo
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 00:35
Presentation: Kille på 18år. Intresserad, glad,social, nogran, lätt lärd, gillar stress, högt tempo och är extremt ljus- och scenintresserad.
Har grundläggande ljusteknik kunskaper och vill jobba för att lära mig och upptäcka möjligheterna med Ljus och scenteknik som konstform.
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Philip Cárcamo »

Magnus Gustafsson skrev:Madrix ?

http://www.youtube.com/watch?v=7x3eo0MSndI" onclick="window.open(this.href);return false;

/M
Precis vad jag är ute efter.

Däremot undrar jag om någon köpt programmet och även hårdvara för att koppla upp sig till DMX och i sådana fall, hur mycket ligger prislappen på och hur pålitligt är det?

Och hur lätt är det att komma igång? Räcker 8timmar effektiv tid?

Vad tror ni med era erfarenheter av detta program?

Tack för visat intresse!

Tommy Lindroos
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 20:04
Ort: Sollerön
Kontakt:

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Tommy Lindroos »

Kolla här http://www.madrix.com/en/home/products/ ... rview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Prislappen ligger på från 350 euro upp till 4000 euro
"There is no show without light"

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Johannes Nordgren »

350 till 4000 var ganska stort spann....saknas det än nolla på 350?
We make good music sound great!

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag kunde visst söka själv....

http://www.thomann.de/se/madrix_neo_usb_dmx512.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommer ovanstående funka för nämnt användningsområde??
We make good music sound great!

Oskar Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 sep 2010, 11:37
Presentation: Läser för nuvarande på chalmers, där var jag med i en förening som sysslar med Ljud och Ljus. Föreningen är med i alla större fester och konserter på chalmers och har även en daglig uthyrningsverksamhet

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Oskar Andersson »

Hej,

Vi har precis den som du länkar till och den funkar jätte bra, hur enkelt som helst. Dock kommer inte den varianten funka till detta ändamål, då den bara har 512ch, dock är det den enklaste modellen.

Dock ser programmet alltid likadant ut, det enda som skiljer är att programet genom en usb-sticka är hårdvarulåst och beroende på vilken usb-sticka man har får man tillgång till olika många universum.

Själva programmet kan du ladda ner grattis och känna dig för på :

http://www.madrix.com/

Dock så är det hårdvarulåst, men programmet är komplett så det är bara output:en som är avstängd, eller vad man ska säga.

mvh

Oskar

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Johannes Nordgren »

Om man vill ha 1024 kanaler och kunna bygga ut systemet....d.v.s. inte köpa för lite....vad ska man köpa då?

Kan man köpa till ytterligare 1st NEO och få licens för ytterligare 512 dmxkanaler eller behöver man köpa Plexus?

Hur gör man i större system då det, om jag fattar rätt, bara finns NEO och Plexus som hårdvara!!??????
We make good music sound great!

Oskar Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 sep 2010, 11:37
Presentation: Läser för nuvarande på chalmers, där var jag med i en förening som sysslar med Ljud och Ljus. Föreningen är med i alla större fester och konserter på chalmers och har även en daglig uthyrningsverksamhet

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Oskar Andersson »

Det är den hårdvaran som madrix själva gör, dock så är väl det tänkt att om man ska ha ut många universum ska köra över artnet eller liknande och då får man köpa en separat burk för det av någon annan tillverkare.

//Oskar

Niklas Eklund
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 19:04
Presentation: Hej

Är en glad student som leker med ljud och ljusprylar på min fritid.

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Niklas Eklund »

Hej

Jag är med i en studentförening som har 20st mega tri bars, när vi kör alla tillsammans så kör vi med Madrix Basic. Då får man 16 universum via ArtNet.

Själv tycker jag att Madrix är enkelt och lätt att sätta sig in i vilket är en fördel då vi är några stycken i föreningen. Dock skulle jag vilja ha en Akai APC 40 (midi controller) eller något liknande för det är lite osmidigt med en laptop.

Till detta har vi en Luminex Ethernet dmx4 mkII, först ville vi ha en chamsys ethernet nod men den med tre universum hade utgått och den nya med fyra universum hade inte kommit in i lager då. Men vi är nöjda med noden från Lumuniex för man kan göra lite mer med den. En annan sak som blev bra med fyra universum är att vi då har ett universum över som vi kan köra signaler från ljusbordet genom. Enda man behöver är en switch vid foh.

Två neo borde fungera om man läser på hemsidan, http://www.madrix.com/home/products/neo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Up to 60 NEOs can be connected to a USB host controller without having any frame rate problems.
(60 DMX512 interfaces amount to 30,720 DMX channels.)"

Men tänk efter lite hur det kommer att se ut i framtiden, det är lite lättare att dra en cat5 kabel än 3-4, kanske fler, dmx-kablar mellan foh och scen. Visst det går ibland att köra via ljud-multin om det finns plats men de blir inte fler med alla digitalar bord och alla ställen har inte inbyggt i huset. Men hur det ser ut hos dig och vad som passar dig vet du nog bäst själv.

En skön grej är att mega tri baren finns som färdiga fixturer i Madrix, det gjorde de inte när vi testade det i början. Dock är tri barsen lite rödare i verkligheten än vad man ser att de är i programmet. Antar att det är för att Madrix tror att alla dioderna lyser lika starkt medan det i verkligheten är så att den röda dioden är lite starkare än den gröna och den blå.

Första jobbet vi använde tri barsen på var DÖMD 2011, finns några filmer på youtube, ganska snabba klipp dock.
http://www.youtube.com/watch?v=GBExKyXJJVk" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är några fler dock får ni observera att de är promotionvideos för en dj agentur, men de är filmade på Dömd.
http://www.youtube.com/watch?v=PU9mDytBCKA" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=lzKOvLoEfjw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=LmG95ReHxUc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=BsZuehVgPZM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Rfe_mw8O1NQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla mega tri bars är satt vågrätt bakom DJn (styrs mha madrix), framför DJn har vi satt 10st Sunstrip Active (styrs mha Chamsys).

// Niklas

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Jonas Larsson »

Ingen som har haft problem med tri baren, att dioder/färger har dött etc?

Sunstripsen är ju också ganska snygga =)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Niklas Eklund
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 19:04
Presentation: Hej

Är en glad student som leker med ljud och ljusprylar på min fritid.

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Niklas Eklund »

När vi fick hem våra så var det tre stycken (av 20) som inte fungerade som de skulle, på en var glaset krossat, en var glapp och på en var det ett macro som inte fungerade som det skulle.

Men det var bara att skicka tillbaka dem och så hade vi nya på några dagar. Då var vi glada att vi hade valt en svensk leverantör även om vi hade ett par veckor på oss innan vi skulle använda dem (låt inte tråden balla ur bara för att jag nämnde detta)

Efter Dömd har vi använt dem på ett par jobb till samt att de har hängt på ett rå på vårt kontor i väntan på case där vi har kört dem en hel del, bra sätt för alla att testa och lära sig lite. Under sommaren tar vi lov så då används inte vår utrustning men än så länge har inte någon tri bar som fungerade felfritt vid leverans krånglat eller gått sönder.

// Niklas

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Någon som har förslag på lämpliga armaturer till att göra något liknande detta:

http://www.youtube.com/watch?v=7x3eo0MSndI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska täcka in en yta på ca 1 x 2 meter (H x B) i en installation.

I videon ovan har de 16 LED på höjden, det skulle innebära 15 armaturer i bredd
om jag ska täcka upp en yta på 2,4 meter (och då skulle jag få samma avstånd
mellan dioderna både horisontellt och vertikalt).

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Mikael Blohm »

Jonas Larsson skrev:Ingen som har haft problem med tri baren, att dioder/färger har dött etc?

Sunstripsen är ju också ganska snygga =)
Vi fick tyvärr 2 som inte var som de skulle men Bella löste det snabbt som vanligt.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, ja det verkar vara lite småkrångel med dem ut ur kartong, men har man testkört dem en period och skickat tillbaka de som inte fungerar så verkar de tuffa på sedan. Det är ju ganska bra förhållande pris/effekt på dem iaf.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av David Klämberg »

24 styck fungerande rätt ur kartong. BINGO!
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Björn Lundin »

Väcker liv i en gammal tråd.

Nu är det dags att göra något kul med tri-barsen. Enklare grafik och mönster, drygt 1000 kanaler.
Finns det fler bra alternativ än Madrix? Någon som testat MagicQ's pixelmapping?

Helt grön på detta, så tips och trix mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Emanuel Tilly
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 19:25
Presentation: Ljus & Videotekniker som utgår från Göteborg.
Ort: Göteborg

Re: ADJ Mega tri Bar - på riktigt.

Inlägg av Emanuel Tilly »

Björn Petersson skrev:Någon som testat MagicQ's pixelmapping?
Jag har testat den i mindre skala, och den funkar bra! Lite roliga inbyggda effekter, så kan man ju slänga in videoklipp et.c. Tror du hittar mer i deras manual om specifika funktioner. Tillexempel så kan man köra livefeeds in eller countdowns och ljud-synkade effekter. Rätt smidigt tycker jag!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster