Berätta om era gigg i sommar!

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Gäst

Berätta om era gigg i sommar!

Inlägg av Gäst »

Nu när sommaren börjar närma sig sitt slut så kanske det är dags att man får höra lite storys. Allt är av intresse, bästa catering, sämsta trummis, största egot, värsta fyllskallen, tröttaste humpet och så vidare. Kom igen nu, var inte blyga!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Kan nämna våran bästa hump i sommar.

Vanligtvis på våran nivå brukar man få ett gäng slashasar som går dit man säger åt dom att gå och sen stannar dom och tittar upp i taket, ja ni vet säkert vad jag menar, man får instruera varenda steg för dom.

Men vi var i rätviksparken och rattade ljudet åt Wanda Jackson. (jätte fet american)

Då hade vi 2hump och tamig fan vi bar inte en enda högtalare på kvällen! Samanlagt hade vi med oss 16basar och 10 toppar, detta blir staplar på c:a 4½m och det är inte jätte enkelt att balansera på stegvagnar etc. för att få upp det eftersom att inget gick att flyga pga takhöjden.

Så vi sa åt humpen lite på skämt att alla högtalarna ska in i lastbilen. Ok sa dom och började klättra, 1½ timme tog det väl sen var allt inpackat i lastbilen det är endå riktigt bra med tanke på att dom hade burit nästan 2ton högtalare. Så all kredit till dom jävlar vad skönt det var! vi kunde linda kabel och göra fin jobbet.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Wanda Jackson! Henne har jag turnerat med... Fet vet jag inte om hon var då, men blind däremot... Hennes make var med som manager, det viktigaste var att det var snitslad bana fram till sångmicken, så hon inte stöp över något. Bra rockabilly vill jag minnas att det var. Kuriosa är att hon varit tillsammans med Elvis en gång i tiden.

För er som inte vet vem hon är så har hon bland annat gjort låten "Right or wrong I´ll be with you" som användes i någon läskedrycksreklam för några år sedan.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Min egen lista följer här (eller en början i alla fall)...

Bästa humpet:

Eliten från ljudoljus.net på Arvika! Vi rev ljudet på 2.5 timme, vilket är extremt bra med tanke på att det mesta fick köras upp på scen med lastmaskin, ljuset tog lite längre tid men det var ett rätt trixigt bygge att få ner med groundsupport genom scengolvet bland annat. Gävle Cityfest-gänget förra veckan kommer på en hedrande andra plats!

Sämsta humpet:

Idioterna som Arvika skaffat fram till samma festival, av 12 stycken eller nåt sånt var det 2 som förstod vad man sa och försökte göra det. När vi var klara så insåg vi att lastningen av bilen gick väldigt långsamt. När vi försökte mana på gossarna lite så sa dom att dom var trötta och inte orkade mer. Det gjorde dom inte heller för dom gick hem, efter 3 timmars arbete. Den dagen började vi klockan 11 på förmiddagen och giggade till 03. Dom började jobba 03... Det slutade med att elithumpet och teknikerna lastade bil (tillsammans med ett par tjejer som humpade på en annan scen). Idiotpack dessutom, precis när vi var klara framkom det att det fanns en halvtom trailer till på området.... Internkommunikationen var väl sådär...

Snyggaste konverteringen:

Det var beställt en 125:a till ljudet i Skellefteå, vilket produktionsansvarig snabbt gjorde om till 2 st 63:or... Följden var att vi inte kunde använda vår distro. Den hade power lock in och så hade vi en breaker med 125 hane till power lock. Efter lite trixande så lyckades vi få fram skellefteås enda (verkade det som i alla fall) 125 A hona som skruvades på en av våra 63 A kablar... Alltså från deras central: 63 A - 125 A till powerlock... Nu hade vi all ström vi behövde i alla fall. Tyvärr hade någon glömt att slänga med en 32 motorströmkabel från firman och en sådan tog det nästan 5 timmar för elgubbarna att få fram, när den väl kom så gick det hela som en dans... I alla fall nästan... se nedan om motorer. När vi nästa vecka kom till Sundsvall så stod elektrikerna i givakt och allt funkade helt perfekt. Skönt.

Trassligaste sakerna:

Dessa j-la motorer... I en perfekt värld så stoppar man i en 32 A slang i motorkontrollern ansluter ström och styrdonen till motererna och sen trycker man på upp när man vill åka upp och ner när man vill åka ner.... Utan att lägga ut texten mer än nödvändigt kan man väl säga att så inte riktigt har varit fallet. Beroende på årmodell, automatisk faskorrigering, bromsmodell och ändlägesskydd så kan utfallet bli allt möjligt med tre motorer på sida, jag lovar. Och det har det blivit. Christian kanske vill berätta mer, jag orkar inte...

Värsta packen:

Med lätthet Sundsvall. Grejorna kom i en lastbil och en trailer + lastbil med dolly och skulle hem i två trailers, dvs något trängre än när dom kom... Det fick bli en barbapack, tyvärr hjälpte det inte helt, så en podievagn fick åka taxi (eller något annat) hem. Vet inte om detta förklarar hur stampat det var men det sista som gick in i trailer nr 1 var: tre högt med motorcasar, ett gäng med lösa podier och sedan, ovan på detta 4 st 650 basar. Jag undrar fortfarande hur i hela friden dom fick ut dom där ifrån, för det var till att trä in dom på plats... Och så hällregnade det hela rivet...

Tyngsta dagen:

Se ovan, dagen började med Sommartoppen, liveradiosändning innebär att man ska stå i givakt klockan 07:30 och vänta på att få göra linecheck klockan 12... tyckte P3 i alla fall. Vi trillade in vid 10:30 och fick till det hela utan några större olyckor. Det är konstigt vilka olika perspektiv man kan ha på samma sak. Vi hade ett produktionsmöte dagen innan där det framkom att deras enda sak i åtanke var en radiosändning med "800 000 lyssnare" (viktigt, för det sas flera gånger) medans mitt primära mål var att inte slita ut min personal och att ge alla saker som hände på scenen lika bra service. Efter deras lilla radiosänding hade vi lite andra hittepå på scenen nämligen. Först Markolioo, som följdes av Bo Kaspers, E-type och Leningrad Cowboys. Som sedan följdes av ett hyfsat tungt riv... Ja ja, det gick bra och p3 människorna var glada och nöjda med vår insats trots allt. Kul att köra och ett sjuhelsickes ställ på torget var det i alla fall! Hela dagen gick kanon och dom gästande crewen var fantastiska på att samarbeta för att få det hela att flyta. Vi hade VM i blå bord på mixplats. Markolioo, BKO och E-type åker alla med var sitt... Så XL-4:an fick bara arbeta under radiosändingen och Leningrad Cowboys. Under LC fick jag dessutom en stående inbjudan till alla Ramstein gigg, det kommer tydligen en ny platta i höst och sen ska det turneras. Måste nog åka och kika på något.

Största muppen:

Den människa från P4 Radio Jämtland som 3 minuter innan President talet frågar om jag kan skicka en send från den cd med Jämtlands sången som jag strax ska spela. För er som inte vet vad presidenttalet är så kan jag berätta att det är när presidenten i republiken jämtland håller ett tal till sitt folk. Det är lätt den viktigaste saken på hela Storsjöyran. 25 000 pers på torget och dessutom var Pet Shop Boys inpatchade och klara. Mitt svar till radioten lämpar sig inte för ett offentligt forum. Dessutom hade både mickman och monitortekniker förklarat läget och önskat honom lycka till när han stod på sig och ville prata med mig.

På god andra plats kommer den kille som iförd en Starlight-gul overall utgör en av de så kallade humparna på Arvika. Han har hela verktygslådan i bältet och presenterar sig för de andra humparna som ljudtekniker. Det var han inte.

Snabbaste fyllan:

Vi anlände till Sundsvall efter en fullständigt bedrövlig bussresa från Skellefteå (35 mil tog 9 timmar varför är en helt annan historia...). Tobias och Christian höll flaggan högt och lyckades hälla i sig öl för ca 1000 spänn på 1½ timma. Jag hjälpte till lite, men den attacksupningen kommer jag att komma ihåg. Liksom klientelet på stället som vi var på. Vad är det för människor som går ut en söndagskväll veckan innan största nöjeshändelsen i Sundsvall och super sig snygga...? Förutom vi då...

Snyggaste uttrycken:

Sjöland som till vardags turnerar med Motörhead har förgyllt vår sommar med en hel radda underbara sägningar. En gång fastnade han i en case och fick då så kallad PLÄP. Pung Längre Än *****. Inget att rekommendera. Nästa uttryck från honom har också med genitalier att göra av någon outgrundlig anledning. Rabarbersvaj, visst är det ett otroligt beskrivande ord för denna företeelse?

Sämsta cateringen:

Som vanligt Hultsfred. Att dom aldrig lär sig?! Mat serveras på andra sidan området, och är alltid slut när man kommer ditspringades. Finns det någon smakar det skit.

Bästa cateringen:

Sundsvalls buffé är bra men efter 3 dagar tröttnar man på samma saker hela tiden. Gävle Cityfest med stora portioner och vällagad husmanskost ligger bra till.

Sämsta gigget:

En fakirshow i Gävle. Helt otroligt ruttet. På andra plats kommer Rix FM festival som hälsade på oss i Gävle också. Att det finns så mycket usla artister och att folk är intresserade av att se skiten? Helt otroligt. Crewet som åker med produktionen är däremot kanon (från Musikbygget i Östersund)!

Bästa ljudet:

Fredrik Martinsson mixar Miskovsky väldigt bra, Anders Molund har fått till ett par riktigt bra mixar med BKO i sommar. Av dom grejorna jag har skruvat är jag nog mest nöjd med bröderna Ådahls gigg i Gävle. Nexo GeoT och välarrangerad gospelfunk är en trevlig kombination i alla fall ljudmässigt.

Sämsta ljudet:

Ska man tro tidningarna lär det ju ha varit Pet Shop Boys, dock ska man veta att samme journalist blev utslängd från efterfesten en stund senare så hans omdöme kanske varit lite, suddigt, eller nåt sånt? Annars vet jag inte, det var säkert något som jag skruvade och inte riktigt orkade engagera mig i. Efter tvåhundra talangjakter som sponsras av olika lokala företag är det lite si och så med inspirationen även hos mig.

Störst potentiella katastrof:

Någon (ja, jag vet vem...) tyckte det var en bra idé att flytta in sitt kontor i min SR PA-PDU, samtidigt slogs samtliga automatsäkringar av. Detta hände mellan soundcheck och gig och jag råkade av någon anledning kolla så att PA:t levde en stund innan gigg då det hela uppdagades. Tur...

To be continued...
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gustaf, en fråga! Hur stor är rättviksparken egentligen? 16 basar (Meyer 650) är vad jag har haft med mig i sommar till M3d riggen. Vi har spelat för upp till 25000 pers med den.

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Ingo: Kan nog svara för Gustaf tror jag, Gustaf rätta mig om jag har fel =).

Troligtvis så körde dom med 16st RCF Event 1018 (Enkel 18") och 10st RCF Vision 152 Toppar (15 +2"). Är lite osäker om dom körde på stora scenen eller lilla scenen under tak, men bättre med för mycket PA än för lite iaf... Headroom så att säga =).

/ Bengan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Aha, vilket motsvarar 4 st 2x18 per sida alltså, då förstår jag!

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag har bara gjort jobb med egna firman i sommar och det är ju inte direkt i klass med RIX FM/Sommartoppen men ändå..:)

värsta gigget #1:
utomhusscen på fotbollsplan. hällregn under hela riggning samt under de att dom tre första banden spelade. sen klarnade det upp, blev ganska fint. men ingen publik att tala om. grejerna stod över natten med vakter (hjältar..) och sen på nästa dag var det regn i ett svep från morgon till kväll. en enda gegga på marken (gräs/jord). Kvällens program blev inställt. Riggade ner. Körde hem.

värsta gigget #2:
utomhusscen på torg. strålande sol och tippar 55 grader varmt i luften. ensam hela tiden, iofs enkel anläggning men ändå 12-14 timmar i streck med olika mindre (eller obefintligt) inspirerande programpunkter på scen. Utvecklingsstörda som sjöng i kör. Allsång med 50 pers i publiken. med mera. Tråkigt och huvudvärk.. Kuriosa!: hade två st sånna där rcf event 1x18" basar vid det jobbet. fråga mig inte varför bara.. mindre kul att bära runt på själv.

det var mina två roligaste sommarminnen ;)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gzede (hur uttalar man det förresten?): Nr 1 är ju en favorit... Riktigt tråkigt att ställa ett gigg efter att ha genomlidit en hel dag i hällregn. Grrr...

Nr 2 känns farligt nära Gävle Cityfest i år för min del. En större akt per kväll resten var i stort sett amatörernas afton. I och för sig väldigt trevligt det med men det är så där kul i längden. Det är för övrigt dilemmat med stadsfesterna, alla tråkiga programpunkter på dagtid. Akterna på kvällarna är väl ok och kul på alla sätt och vis men när man ska kröna årets drake på torget i Sundsvall alldeles efter "sikta mot Sundsvalls Gatufest" så undrar man ibland vad man håller på med.

För att inte tala om när Bygdsiljums folkdanslag kommer indånande på torget i Skellefteå och ska göra ett folklustspel. 8 kanaler trådlöst med mickar som skickas mellan skådespelarna i ett herrans tempo, då gäller det att hålla tungan i rätt mun... Vi var två som mixade till slut, en på gnisslet (dragspel, gitarr, fiol) och en på vokalmikrofonerna. Dom skulle dessutom inte vara på scenen utan framför och headmikesen var Countryman Isomax. Kan någon säga "rundgångskänsligt över 8 kHz"? Publiken var färre än folkdanslaget och vi fick kliva upp klockan 8 för att hinna med att förse dom med ljud.

Stora scen ska vara reserverade till de stora artistererna tycker jag, inte massa lokalt skräp som funkar på vilken scen som helst. Varför? Jo för att exklusiviteten blir lidande om vad som helst får plats på scen. Dessutom är det bara synd om stackars "artister" som inte är vana vid att stå 2.5 meter över marken på ett jättescen och titta ner på sina medmänniskor i publiken. Det är inte lätt att bemästra en sådan scen, jag har sett flera rätt stora artister misslyckas.


Så tycker jag. Kan ha fel, det har hänt förut! :wink:

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Jag funkishumpade hultsfred och arvika och kan därför stämma in i Ingos ris och ros.

Det enda gigget jag jobbade utöver dessa var som hump på den otroligt eminenta Kirunafestivalen. :wink:

Dag ett bestod av att humpa upp scen och Starlight kom upp med en Sam550 vilket var ett rätt smidigt jobb. Efter ca 5 timmars jobb högg teknikleverantören tag i Starlights byggledare och frågade vad det skulle kosta att flytta på scenen några meter. Eftersom det inte direkt var läge att riva allt igen så blev det inget med det.

Dag två var teknikhump vilket var en lite mer underhållande historia. Efter ett tag hittade jag mig tillrätta med LD''n så vi satte igång med ljusriggen. En intressant incident uppstod när han skulle flyga maxibeam i bakkant. Han plockade fram två stycken ca 30 cm långa sling, vilket han tyckte räckte totalt för ett rätt långt trossband (alltså inte per sida) och tänkte börja hänga upp den på ett smått riskabelt vis, vilket jag tillsist påpekade. Händelsen slutade med att jag stod där med alla sling i handen och fick order att fixa detta eftersom LD''n märkte att jag kunde mer om att flyga tross än honom. Trevligt med så pass ödmjuka tekniker att dom inser sina egna begränsningar utan att vara dryga och arroganta. Efter en liten konferens med scenbyggare från Starlight var vi överens om att det var ok riggat.

Efter ett litet tag var allt uppe och ljusriggen skulle testas. Efter att bordet patchats suckade vi lite eftersom alla kannor flimmrade en massa. Dåliga dimmrar eller miss med nån dmx-terminering var den första gissningen. Det visade sig att en annan i humpet lyckats koppla ihop en trepolig dmx-kabel med en fempolig någonstans i kedjan, lyckligtvis nära dimmrarna och inte uppe i trossen så problemet löstes rätt snabbt.

Festivalledningen hade ingen koll på att ha hand om hump och lunchen bestod av några skivor formfranska med ost och annat krafs. Middag fick vi iaf, iofs bara skrovmål, men det var ju iaf mat. Vatten kom upp på scen efter att jag påpekade för teknikleverantören att det var oacceptabelt att gå 150m för att komma till festivalkontoret bara för att dricka något.

Jag var bokad att humpa upp scen och teknik men inget nedhump till alla teknikers stora förtret, de ville förstås ha samma folk upp och ned. Festivalen tyckte jag kunde vara med på nedhumpet med men eftersom lönen inte var mer än "godkänd", samt att jag inte fick någon löneförhöjning för ev. nedrigg (med motiveringen att "vi har gott om andra som vill hjälpa till") så tackade jag nej med tanke på att det skulle bli en alldeles för stor arbetsbelastning samt att jag faktiskt även ville ha kul på festivalen. Som jag förstod det var planeringen väldigt dålig med humpet så vissa stackare fick förmodligen göra, som jag ser det, alldeles för långa pass, dvs både teknik och scenriv, något jag anser vara fullständigt vansinnigt om man jobbar i "normalt" tempo.

Oavsett om det kan vara lite dålig kommunikation mellan festivalledning och hump på större festivaler typ arvika och hultsfred så är det inte ens i närheten av hur det var på Kirunafestivalen. Ingen visste nåt om något och information om lön osv fick jag först timmen innan jag skulle börja jobba. Nåja, jag fick ju iaf lön...

Antingen var detta första och sista gången jag humpade på kirunafestivalen eller så får jag helt enkelt se till att bli ansvarig för humpet nästa år så att saker och ting fungerar som det skall. :wink:

Nog med gnäll nu :!:
/HenrikH
Senast redigerad av 2 Henrik Hansson, redigerad totalt 0 gång.
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev:
Snyggaste uttrycken:

Sjöland som till vardags turnerar med Motörhead har förgyllt vår sommar med en hel radda underbara sägningar. En gång fastnade han i en case och fick då så kallad PLÄP. Pung Längre Än *****. Inget att rekommendera. Nästa uttryck från honom har också med genitalier att göra av någon outgrundlig anledning. Rabarbersvaj, visst är det ett otroligt beskrivande ord för denna företeelse?
Annars tycker jag "Fett ollon" och "Fett midsommarollon" var två Sjöländska uttryck som funkade i många situationer. :lol:

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo skrev:Gustaf, en fråga! Hur stor är rättviksparken egentligen? 16 basar (Meyer 650) är vad jag har haft med mig i sommar till M3d riggen. Vi har spelat för upp till 25000 pers med den.
Precis som bengan skrev så stämmer högtalarna. Dock användes 12basar och 8 toppar på wandas scen och 4basar och 2 toppar på en annan scen.

Anledningen till så många basar är för att få höjd på topparna vi använde bara 4basar per sida och slutsteg CA 18 som gick på halvfart.

Ja wanda och hennes jävla gubbe helt sanslösa var dom.. hon spelade med ett svensk komp band som hade en egen songerska och vi soundcheckade dom vid 7 tiden vi undrade vart wanda var för det skulle ju vara fint att SC henne oxå! Men dom skulle tydligen låta väldigt lika så det var inga problem. Wanda kom 20min innan hon skulle gå på och hennes röst var som en skottskadad kråka gämfört med den andres , och sen kommer hennes gubbe fram och klagar på sången efter en låt. Janne min chef skrek nästan åt han "Ja vi hade soundchek klockan sju vart i helvette var ni då???" sen började han tjafsa med mig om att han ville ha en följespot på henne. Ja sa jag det hade gått jätte bra om ni hade sagt till för några timmar sedan.

Ne pajjasar var dom!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Då har det blivit mycket sämre, Gustaf! Jag tyckte mest synd om henne, vi var i Bengtsfors Folkets, några logar och andra obskyra ställen. Ingen attityd dock, trots undermålig utrustning.

Henrik: Får man fråga vem som levererade saker till Kiruna? Gillar inställningen förresten! If you can´t beat them, join them! You go girl!

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev: Henrik: Får man fråga vem som levererade saker till Kiruna? Gillar inställningen förresten! If you can´t beat them, join them! You go girl!
Visst får du det. Samljus AB från Luleå var det.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Måste bara fylla på min lista med ett par grejor till!

Ödmjukast gästande tekniker:

FSOLs kille klev upp på mixplats, fick syn på XL3:an och sa "Oh my God" och såg livrädd ut. När jag försäkrat honom om att jag inte skulle lämna honom under hela spelningen och lovat honom att göra linechecken så var allt lugnt dock. Som Henrik säger så var det ett kul gigg.

Bäst betyg på riggen:

Darkness tekniker som sa att det var den bästa M3D riggen han mixat på. Leningrad Cowboy som till och med skickade mail till chefen och lovprisade oss och riggen.

Bäst betyg på mixen:

Clarence Clemmons som bad mig följa med på resten av turnén ligger nog bra till.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

ingo: jag vet inte hur mitt nick uttalas :( det var en tjomme jag mötte som sa "gsed" och jahadet är så det uttalas tänkte jag. jag ska byta nick.. så fort jag bara kan (får tummen ur).. :lol:

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo!

Glömde ju berätta vad det var för scen. Det var en teaterscen där scenen är längst ner och sen är det bänkrader sluttande uppåt. Så man vill få upp topparna så högt det går. Personer i fråga så tar dom c:a 1500 sittande och c:a 1000 ståendes. och det var riktigt tjockt så minst 2500 pers. men som sagt det var bara 8 basar och 8 toppar som användes där.
2st stegvagnare med Crest CA-18, CA-12, CA-6 som gick i mono. (en per sida)

Skoj att det börjar röra sig lite här på forumet igen.

Ingo du har inte fått äran att träffa Sleepy la Beef då? Musiken är ganska lik Wanda''s och han ska tydligen oxå vara stor.

Gäst

Inlägg av Gäst »

En vanlig j-la teaterlada alltså. Mardröm för liveljud för det mesta, hur är den där? Det brukar iofs ordna till sig när det är fullt med folk...

Nej, den sömniga biffen har jag inte träffat...

B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Min början på en lista...

Mest "fel sak på fel plats":
Det fruktansvärt pantade killen som ***BAJSAT*** i hotellhissen i Sundsvall. Vi blev LITE chockade när vi skulle åka upp på rummet... *urk*

Mest Rock''n''roll:
Jag, Elvis och Ingo åker taxi genom MAX drive thru mitt i natten. Maten kostade 250:- och taxin kostade 300:- tror jag.

Mest hugg på 1.5 timma:
Ingo som lyckades charma minst 4 (FYRA!) gruvlok (rassiga damer i 40-årsålden) på "sista chansen" i S-vall. (För övrigt samma kväll då jag och Winerdal drack en öl ellet två...)

Sötaste hump:
Alla flickorna i Arvika! Speciellt två av dom... =)

Bästa uttryck beskrivande någon som inte är sådär jättesmart i stil med att inte ha alla hästarna i fållen eller att hissen inte går ända upp:
- Dragbilen har åkt men trailern står kvar. (Hump-Markus i Hultan)

Bästa chaffis:
Keno som packade hela riggen mer eller mindre själv i Sk-å...

Årets skrivbordskonstruktion:
Tobbes trossbygge i Hultsfred. Det var jävligt snyggt men lite smått meckigt att bygga & riva.
(Förra året gick denna ärofyllda utmärkelse till Anders Hagström som hade konstruerat en RUNT kant på en matta bestående av fyrkantiga bitar...)

Mest lineboxar:
Vive-la-fete i Arvika. Jag har för mig att det slutade på 17st.

Mest nervösa PA tekniker:
Ingo efter att vi hade brännt upp 2st XL3 PSU:er och det var 15 min kvar till första gig i Arvika...

Otäckaste känslan:
När Ingo hänger 10m upp i en mast för att se vilket håll PA-motorerna går åt. Jag trycker på knappen och en motor går upp, en går ner och en står still. SAM:en gungade till så mycket att vi trodde den skulle lägga sig på sidan...

2 Be continued...

//B1n4ry

Gäst

Inlägg av Gäst »

B1n4ry skrev:Min början på en lista...

Mest "fel sak på fel plats":
Det fruktansvärt pantade killen som ***BAJSAT*** i hotellhissen i Sundsvall. Vi blev LITE chockade när vi skulle åka upp på rummet... *urk*

Mest Rock''n''roll:
Jag, Elvis och Ingo åker taxi genom MAX drive thru mitt i natten. Maten kostade 250:- och taxin kostade 300:- tror jag.

Mest hugg på 1.5 timma:
Ingo som lyckades charma minst 4 (FYRA!) gruvlok (rassiga damer i 40-årsålden) på "sista chansen" i S-vall. (För övrigt samma kväll då jag och Winerdal drack en öl ellet två...)

Sötaste hump:
Alla flickorna i Arvika! Speciellt två av dom... =)

Bästa uttryck beskrivande någon som inte är sådär jättesmart i stil med att inte ha alla hästarna i fållen eller att hissen inte går ända upp:
- Dragbilen har åkt men trailern står kvar. (Hump-Markus i Hultan)

Bästa chaffis:
Keno som packade hela riggen mer eller mindre själv i Sk-å...

Årets skrivbordskonstruktion:
Tobbes trossbygge i Hultsfred. Det var jävligt snyggt men lite smått meckigt att bygga & riva.
(Förra året gick denna ärofyllda utmärkelse till Anders Hagström som hade konstruerat en RUNT kant på en matta bestående av fyrkantiga bitar...)

Mest lineboxar:
Vive-la-fete i Arvika. Jag har för mig att det slutade på 17st.

Mest nervösa PA tekniker:
Ingo efter att vi hade brännt upp 2st XL3 PSU:er och det var 15 min kvar till första gig i Arvika...

Otäckaste känslan:
När Ingo hänger 10m upp i en mast för att se vilket håll PA-motorerna går åt. Jag trycker på knappen och en motor går upp, en går ner och en står still. SAM:en gungade till så mycket att vi trodde den skulle lägga sig på sidan...

2 Be continued...

//B1n4ry
Hur kunde jag glömma den kakkande killen i hissen, som dessutom tyckte det var konstigt att han blev utslängd... Så skitnödig har jag nog aldrig varit.... Den där hamburgaren som vi skulle äta därefter smakade faktiskt inte helt bra. Man projicerade på något konstigt sätt in intrycket från några minuter tidigare.

Vill bara påpeka att jag bara satt på en barstol och var underbar, jag gjorde inga försök att charma någon alls. Dom hade väl bra smak helt enkelt. Eller så var det deras moderskänslor som vaknade, vad vet jag? Tror dessutom att minst en inte hade alla hemma (eller alla kanske med tanke på att dom fattade tycke för undertecknad).

Jaja, lite eldade psu:er får man räkna med... Nu var det inte 15 minuter utan 5, och ja, det är lite körigt när det står 5000 pers och väntar på gigg och man står med strömmatningen till mixplats i ena handen, multimeter i andra och funderar på om man ska våga koppla in linken mellan de två kvarvarande, levande psu:erna. Tur att man har en mickman som ser skillnad på kondensator och transistor då. Tack!

Kan konstatera att känslan inte var speciellt mycket bättre på 10 meters höjd, speciellt inte när man är höjdrädd. Pickle, please!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster