Kreativ ljusdesign för scen och event

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Hej,

Sista ansökningsdagen för Kreativ ljusdesign för scen och event utbildningen på Boomtown är 15 april.

För er som inte vet vad det är kan man läsa mera här http://www.boomtown.nu/boomtown/default/page_3" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är en mycket bra utbildning och har fött/utbildat många duktiga tekniker och designers.

Sök nu!

Lycka till

Bullen

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Robin Skarp »

Vet du om det finns någon "mindre" kurs för redan verksamma lds? Så man slipper flytta ;)
Det man inte kan ska man lära sig.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Robin Skarp skrev:Vet du om det finns någon "mindre" kurs för redan verksamma lds? Så man slipper flytta ;)
Tyvärr tror jag inte att det finns.

Hampus Jigehamn
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 13:48
Presentation: Fan för den här jävla fyrtioteckenspärren.
Ort: Stockholm

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Hampus Jigehamn »

Är utbildningen verkligen så bra som du säger? Jag har hört att det oftast slutar med att eleverna får stå på sidan om medan lärarna gör hela arbetet?

Funderar för övrigt att söka dit ifall jag under sommaren inte får arbete.

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Christoffer Hansson »

Hampus Jigehamn skrev:Är utbildningen verkligen så bra som du säger? Jag har hört att det oftast slutar med att eleverna får stå på sidan om medan lärarna gör hela arbetet?

Funderar för övrigt att söka dit ifall jag under sommaren inte får arbete.
DÅ har du hört alldeles galet. Utbildningen är väldigt bra.
Vi jobbar väldigt fritt, så utbildningen blir lite vad man gör den till.

Bland annat läser vi kurser som:
Elbehörighet BB1
Riggsäkerhet och scenkonstruktion
Ljus och färg
Logistik för scen och event
Ljusproduktion

Några av gästföreläsarna som besökt oss är:
Pontus "Bullen" Lagerbielke
Peter "Angry" Andersson
Peter Pihlblad
Ulf Sandström
Martin Söderberg
I've heard it both ways

Hampus Jigehamn
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 13:48
Presentation: Fan för den här jävla fyrtioteckenspärren.
Ort: Stockholm

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Hampus Jigehamn »

Christoffer Hansson skrev:
Hampus Jigehamn skrev:Är utbildningen verkligen så bra som du säger? Jag har hört att det oftast slutar med att eleverna får stå på sidan om medan lärarna gör hela arbetet?

Funderar för övrigt att söka dit ifall jag under sommaren inte får arbete.
DÅ har du hört alldeles galet. Utbildningen är väldigt bra.
Vi jobbar väldigt fritt, så utbildningen blir lite vad man gör den till.

Bland annat läser vi kurser som:
Elbehörighet BB1
Riggsäkerhet och scenkonstruktion
Ljus och färg
Logistik för scen och event
Ljusproduktion

Några av gästföreläsarna som besökt oss är:
Pontus "Bullen" Lagerbielke
Peter "Angry" Andersson
Peter Pihlblad
Ulf Sandström
Martin Söderberg
Eftersom man går elbehörighet och el är en stor del för just ljus, vad är förutsättningarna till att bli elektriker efter utbildningen? Praktik eller vidare utbildning?

Kommer i alla fall söka till utbildningen, sen får man se i sommar sen om man får jobb inom branschen eller inte

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Christoffer Hansson »

Hampus Jigehamn skrev: Eftersom man går elbehörighet och el är en stor del för just ljus, vad är förutsättningarna till att bli elektriker efter utbildningen? Praktik eller vidare utbildning?

Kommer i alla fall söka till utbildningen, sen får man se i sommar sen om man får jobb inom branschen eller inte
Om just el-kursen kan du läsa mer på: http://du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-O/K ... kod=ET1013" onclick="window.open(this.href);return false;
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Krister Uddén »

Christoffer Hansson skrev:
Hampus Jigehamn skrev: Eftersom man går elbehörighet och el är en stor del för just ljus, vad är förutsättningarna till att bli elektriker efter utbildningen? Praktik eller vidare utbildning?

Kommer i alla fall söka till utbildningen, sen får man se i sommar sen om man får jobb inom branschen eller inte
Om just el-kursen kan du läsa mer på: http://du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-O/K ... kod=ET1013" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska väll i alla fall vara två års praktik under behörig elektriker.
Kan ju bli svårt, det är ju inte elektriker jobb man VILL göra i två år...

Kursen var ju bara Begränsad behörighet, och det är ju ändå inte allt man får göra med den behörigheten.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Niklas Elste »

lyckatill att bli elektriker på en BB1
det tar 2 år att gå kurserna (gammlamodellen)
Lärlingstid
och vill du få en behörighet är det bara tillbaka till skolan och sen mer praktik

BB1 är mer en grundkurs för rörmokare så att dom klarar av att byta cirkulationspumpar och liknande

Inte ens dom som gick industri styr när jag gick i skolan fick en vettig utbildning innom el

så en BB1 är mer en formalitet en en behörighet enligt mitt tycke

Jag är ej behörig elektriker (som det flesta elektriker)

Hampus Jigehamn
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 13:48
Presentation: Fan för den här jävla fyrtioteckenspärren.
Ort: Stockholm

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Hampus Jigehamn »

Tack för svar allihopa! Vet att det krävs flera års praktik, och det är väl inte det man vill göra när man väl är klar där, men jag gillar att ha flera dörrar öppna :)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Re: Kreativ ljusdesign för scen och event

Inlägg av Gustaf Tydén »

Många spekulationer verkar det vara i den här tråden.

Ang elkurserna, så läste vi när jag gick på boomtown både BB1 samt BB2 (det kanske har ändrats). Det vill säga (rätta mig gärna om jag har fel) exakt samma kurser och behörigheter som en gymnasieutbildning med elinriktning ger. Dvs du har samma möjligheter att börja jobba som elektriker efter Boomtownutbildningen som efter vilket gymnasieelprogram som helst. Enda skillnaden är att du på Boomtown läser allt detta under en termin. Att du sedan måste gå 2år som lärling under behörig elektriker för att få din begränsade behörighet kommer du aldrig komma ifrån. Och det är ju ingen praktik du gör utan ett betalt arbete.

Vidare så hade vi möjlighet att läsa vidare till så kallad allmän behörighet på kvällstid. En behörighet som väldigt få har och som är väldigt kostsam att skaffa sig privat. Även här behöver du givetvis praktiken som gäller för allmän behörighet.

I våran årskull hade vi elever som redan hade BB1 samt BB2 behörighet. Endel valde att läsa om dessa kurser igen, medan andra valde att inte läsa om kurserna utan bara läsa till allmän behörighet. Har du sedan tidigare BB1 och BB2 behörighet samt teorin för allmän behörighet så föreställer jag mig att du är väldigt eftertraktad på en elfirma.

Ang utbildningens upplägg:
Jag är nyfiken på att höra vem som har sagt att lärarna gör allt jobb medan eleverna tittar på!? Jag har väldigt svårt att tro att det är någon som överhuvudtaget varit i Boomtowns lokaler. När jag gick utbildningen så var ofta upplägget att man på måndagen hade en föreläsning i något ämne. Det kan vara allt ifrån ljusbord, rigging, service av rörliga lampor eller cadprogram. Sedan får du en eller flera uppgifter som du har resterande vecka på dig att lösa, antingen som grupparbete eller som enskild uppgift. Det kan vara allt ifrån att ljussätta en låt, en dans eller en vad vet jag till att rita ett schackel i 3D. Det vill säga att du har stora möjligheter att planera ditt arbete själv, jag jobbade parallellt med utbildningen och finansierade den på det viset. Vilket inte är helt vanligt att man kan göra när man läser heltid på en högskola.

Ang utbildning för redan aktiva:
Jag hade försörjt mig i 5 år som "ljustekniker" innan jag började utbildningen. Jag får motvilligt erkänna att jag hade tankar i stil med att "jag kan ju redan så mycket så det här blir ju en baggis". Jag säger bara glöm det snacket och dom tankarna. Du har säkert ett stort kunnande och är duktig på det du sysslar med idag. Det tyckte jag också att jag var, tills jag började på Boomtown. Du får tillgång till genom gästföreläsare en oändlig mängd information. Du kan läsa utbildningen på vilken nivå som helst egentligen, det är bara din egen nyfikenhet som sätter gränserna för vad du får ut av den.

Inte nog med att du har i stort sätt har obegränsad tillgång till den absolut senaste utrustningen samt Sveriges absolut främsta killar och tjejer i ljusbranschen. Du har alla möjligheter i världen till att skaffa dig ett kontaktnät med kollegor som är aktiva i branschen, genom studiebesök, föreläsningar och humpjobb på riktigt stora gig.

För mig var den här utbildningen steget in i den för mig stora världen. När jag ser tillbaka på utbildningen så har jag två ledord som jag tror att det är väldigt viktigt att ta vara på om ni vill gå den här utbildningen. Som jag till viss del önskat att jag hade fått höra innan.

Visa framfötterna och var ödmjuk i alla lägen mot ALLA!

Och så lite "skryt":
Från coverbandet på den lokala krogen till melodifestivalen på 2års tid. Det är Boomtowns förtjänst med allt vad det innebär. Så kan ni säga vad fan ni vill om att det är drygt eller bortkastad tid att plugga i två år. För mig var det nog dom bäst investerade två åren i mitt liv.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster