Hog 3 frågor

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Hog 3 frågor

Inlägg av Anton Gildebrand »

Har kört några föreställningar på Hog 3 nu och måste säga att jag hatar inte det så extremt mycket som jag gjorde från början :D
Men det är några saker som jag inte lyckats med. Kanske bara är kräsen efter att ha kört GrandMa och Chamsys.
Hur ställer jag in effektgeneratorn på huruvida den ska lägga till, ta bort eller gå i båda riktningarna om parameterns värde?
Hur gör jag en cue som inga andra värden kan tracka in i? På GrandMa och Chamsys kan man ju bocka i "Cue only", men jag hittar inget liknande på Hogen. Trodde också att det skulle hälpa att bocka ur "Forward" när man trycker Record, men det gjorde ingen skillnad. Och sist, hur slår jag av en parameter, så att den inte kommer med i cuen?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Richard Jansson »

När du ska göra en cue som inga andra värden kan inkräkta på finns det två sätt som kompletterar varandra.
För att få cuelisten att ligga ovanför andra cuelistor så kan du dra upp prioriteten i inställningarna. En cuelist som har högre prioritet har alltid sista ordet mot andra cuelistor.

För att se till att det inte slinker igenom värden i oprogrammerade parametrar så kan du skapa blockcuer. Det går att göra på flera sätt, bland annat genom att innnan du recordar en cue i cuelisten (tillexempel den första) trycker på knappen TOUCH som får programmeraren att "röra" vid alla värden och därigenom stoppa in dem i den sparade cuen.

För att "slå av" en viss parameter så måste du markera de armaturer som detta gäller, välja en parameter att slå av och sen trycka knock out. Detta släpper värdena i programmeraren. Om du vill slå av dem i en cue så går du inte och editerar en cue men använder samma metod.
Exempel Group1 -> Intensity -> Knockout

Jag har tyvärr inte jobbat så mycket med effekterna i Hog, min erfarenhet är att de ibland lämnar en del övrigt att önska.

Hoppas att det hjälper. Annars är det bara att ringa så kanske jag kan hjälpa dig live.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Anton Gildebrand »

Tack för tipset, touch gjorde tricket :)
För att stänga av en parameter trycker man <-- samtidigt som man snurrar på encodern för parametern
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Richard Jansson »

Anton Gildebrand skrev: För att stänga av en parameter trycker man <-- samtidigt som man snurrar på encodern för parametern
Det var nytt för mig, det är alltid skoj att hitta nya finesser i någonting där man trodde att man (nästan) kunde allt... :)
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Anton Gildebrand »

Att effektgeneratorn inte är mycket att hänga i julgranen håller jag fullständigt med om. Har haft problem att få till snygga effekter så som jag vill att de ska se ut, medans det på andra bord (Chamsys, GrandMa) är hur enkelt som helst. En annan sak som jag saknar är möjligheten att stänga av en effekt på ett vettigare sätt än att sätta "Table" -> OFF. På GrandMa trycker man bara OFF följt av effekten man vill stänga av.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Richard Jansson »

Jo, jag har mest suttit på tvåan när det gäller GrandMA, och det är ju en helt annan grej. Sen är det ju visserligen en liten prisskillnad, iaf om du jämför instegspriserna.

Min personliga favorit är IF-funktionen på MAs bord. Jag kan inte förstå varför det inte är fler som tar efter den funktionen. Har inte sett det på andra bord.

Enligt mig är det helt oslagbart att i en stor rigg både live och under programmering kunna trycka IF GREEN PLEASE och sen få alla lampor som i nuläget är gröna markerade.

Har chamsys någon sådan funktion?
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrik Lekengård
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 15:25
Ort: Stockholm/Jönköping
Kontakt:

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Patrik Lekengård »

Min personliga favorit är IF-funktionen på MAs bord. Jag kan inte förstå varför det inte är fler som tar efter den funktionen. Har inte sett det på andra bord.

På hog3 trycker du :

• Live[Blue]: selects fixtures that are on stage that are at their ‘Blue’ palette
settings. :D

Ang stänga av effekten I cue lista: ange ett nytt värde på parametern....
På en regel : gör om regeln till IPCB fader

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vad menas med IF läge?

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hog 3 frågor

Inlägg av Richard Jansson »

Patrik Lekengård skrev: På hog3 trycker du :

• Live[Blue]: selects fixtures that are on stage that are at their ‘Blue’ palette
settings. :D
Tackar!

@nicke: med if-funktionen så kan du precis som i excel och andra dataprogram skapa logiska frågor till datorn.

Alltså: För att markera alla armaturer som just nu är blåa, förutom alla kryptoner kan du trycka

IF [palett för färgen], - [grupp för krypton] och sen enter.

Mycket användbart så fort du inte har färger och gobos som är symetriskt fördelat på lamptyp eller så.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster