Tips på toppar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Hej

Funderar på att byta ut Alto(Elvis15) topparna i vår lokal mot någonting som låter lite bättre.
Frågan är ju bara vad jag skall köpa. Som vanligt är det ont om pengar men jag har absolut inget imot att köpa beg.
Gör inte heller så mycke om de är lite otympliga sålänge det inte handlar om dubbel 15. Har ni några tipps om vad man skall söka efter i denna djungeln?

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Tips på toppar

Inlägg av Gustav Hedelund »

Hej Erik!

Bra toppar finns det många, problemet kan vara att ekonomin får bestämma för mycket.
Jag skulle rekommendera att du kollar med L.N. Högtalarservice i Göteborg. Nära och bra för din del, och du får garanterat ett par riktigt bra toppar begagnat för 5000:- st, om du är beredd att lägga såpass.

Sen kan det vara bra att veta vad du har för drivning till topparna. För att göra en bra topp rättvisa och för att den skall hålla, rekommenderas dubbla effekten i förstärkarväg gentemot lådans effekttålighet.Dels för dynamikens skull, dels för att undvika klippt signal, vilket får talspolen att stå still och generera värme istället för akustisk energi = bränd högtalare, vilket är lätt hänt med för svaga slutsteg.

En bra topp från högtalarservice borde tåla 500w, och jag tycker iaf att slutsteget borde klara 800w i samma ohmtal som toppen. Begagnade steg typ JBL/Urei 6260 eller 6290 är riktigt bra och drivstarka steg, men tunga. Ett sånt har jag över, tror det är ett 6290 vilket är fetaste steget i den serien. Hur som helst så lär L.N. även ha såna grejer liggandes till bra priser.

Hälsa dem från mig om du ringer!

// Gustav
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tips på toppar

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

va ska ni använda högtalarna till? band och isåfall vilken genre? bakgrundsmusik? disco?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Tackar för svaret Gustav.

Anton.
Som det är just nu så anväds anl till "discohögtalare" även om musiken som spela mestadels är rock av olika slag. Det bör väl nämnas att det står ett par hornbasar i botten med. För framtiden finns det ev planer på att köra band på detta pa med, men inte som det är just nu.

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Jaha. Då vart det mer aktuellt att byta toppar än någonsin. Har haft inbrott i lokalen och toppar slutsteg och delnfilter är stulet :x
Är "nästa" steg från alto topparna ett par beg för 5000st? Visst bör man köpa vettiga saker men för vad de används till så känns det nästan lite overkill?

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Tips på toppar

Inlägg av Jonas Lundin »

Erik Ivarsson skrev:Jaha. Då vart det mer aktuellt att byta toppar än någonsin. Har haft inbrott i lokalen och toppar slutsteg och delnfilter är stulet :x
Är "nästa" steg från alto topparna ett par beg för 5000st? Visst bör man köpa vettiga saker men för vad de används till så känns det nästan lite overkill?
Vad är det för ett ägghuvud som tror att man kommer nånstans med ett par Alto-lådor? :D
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Tips på toppar

Inlägg av Anton Jonsson »

Electrovoice SX300 kommer man långt med, finns hyfsat av dom på blocket till bra pris.

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Ja vem som vill ha vår gammla skit kan man fråga sig!
Men om det är någon som har tips på toppar steg och delnfilter som är till salu får ni mer än gärna hojta till!
Och hade vi haft råd att köpa toppar för 10k så hade vi gärna gjort det, men man får vara realistisk! I värsta fall får det bli ett par ny altos men, hur ROLIGT är det :cry: !!

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Hej igen.

Mest jag själv som skriver i denna tråden :lol:
Fick ett erbjudande om att köpa ett par ohm tw6or till ett vad jag kan bedömma vettigt pris. Bra eller dåligt?
Som sagt. Vi kan ju utesluta de dyraste topparna ur diskutionen. Men om man ska jämföra med att köpa nya alto elvis kan dessa knappast vara ett nerköp?

MVh Erik

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Över tusen visningar å tre svar :lol:
INGEN som har någon input i frågan!?

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Tips på toppar

Inlägg av Jonathan Olsson »

Vad vill du ha för input? Alto suger, 5000 är inte mycket, Sx300 inte bra nog?, vad hade LN att erbjuda?
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Tex: Fick ett erbjudande om att köpa ett par ohm tw6or till ett vad jag kan bedömma vettigt pris. Bra eller dåligt?
Men men. Tråden kan låsas/tas bort. Problem solved.
Mvh Erik

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Tips på toppar

Inlägg av Jonathan Olsson »

Vad blev det för något?
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Har inte köpt dem än. Ska åka å provlyssna på ohmtopparna som en bekant har. Skall tydligen va i bra skick och får dem ihop med två steg till vettigt pris. Så låter de inte helt anskrämligt så får det bli dessa. Det är ju trots allt bara onyktra lantisar som en själv som ska lyssna på´t 8)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Tips på toppar

Inlägg av Leif Baltazars »

Det var inte OHm RW-6? Har haft ett otal på hyran. Finns i två varianter. 2 x 15 + Driver (svarta) eller 2 x 15 + Driver + Skrika + Diskant. Funkade klockrent på hyran, utan att det kostade en förmögenhet. Troligtvis är det Eminence element i lådorna. Elementen var omärkta i den lådan jag öppnade. Byte en driver i en låda av tolv. Uthyrda minst 500 gånger totalt. Så felfrekvensen var förhållandevis låg.

Hur dom låter? Spelar starkt, lite skrikiga mellan 1 - 2 kHz som så många andra lådor, men det styr du upp med en EQ. Kostade ca 5-6.000:- st på slutet av 80-talet.

Körde dessa lådor med Mackie-1400 steg. Två lådor per steg. Funkade i mindre lokaler, utan sub. Men har du subbar till blir det ganska bra utan att plånboken töms till sista kronan.

Men som sagt, låter inte som EV, RCF mm.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Erik Ivarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 11:39
Ort: Lindome

Re: Tips på toppar

Inlägg av Erik Ivarsson »

Jo. OHM RW6 var det. Skrev fel. Var och hämtade dem igår. Fungerar kalas till det som de skall användas till! Tackar för svaren!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 65 och 0 gäster