Tysken

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.

Har du handlat på Thomann? Skriv gärna i tråden vad som motiverar svar/köp

Nej.
14
24%
Ja.
45
76%
 
Antal röster: 59

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Tysken

Inlägg av Gustav Hedelund »

Hej allihopa!

Jag har en del tankar, som faktiskt kan vara rätt så bra att veta mer om för oss som är återförsäljare inom ljud och ljus.
Jag har ögnat igenom Övrigt-forumet drygt ett år bakåt så jag hoppas jag inte tar upp en fråga som diskuterats nyss.

Det handlar om Thomann.
Mina tankar är kluvna. Dels är det sunt med konkurrens och en utjämning av prisbild som blir över tiden inom i detta fall europa. Dels är det nästan bara de stora jättarna som klarar sig igenom övergången då vi återförsäljare i vissa fall tvingas gå ner på en marginal på 5-10%, även fast vi i vår tur dealat järnet med våra leverantörer. Detta utjämnande gentemot Thomann görs av många och uppmanas nu även av leverantörerna efter att vi återförsäljare tagit första smällen med lagervaror. De har märkt att svenska ÅF köper mindre och nu är det deras tur att känna snaran och ta fajten. Alla vill ha kvar kunderna i Sverige och i fortsättningen förhoppningsvis marginaler man kan leva på.

Personligen handlar jag som egen företagare lokalt när jag köper kläder osv, för jag vill kunna gå dit igen när jag behöver nytt och jag är överförtjust i att det finns en lokal välsorterad järnhandel när jag ska på installation.

Dock verkar det inom vår bransch som att investeringar sker alltför ofta med kortsiktigt tänkande. Följderna blir att tysken roffar åt sig våra svenska kunder med dumpade priser, flera svenska ÅF går i konkurs och tysken kan sen höja priserna/ta över agenturer och få marknadsdominans efter undanröjd konkurrens.

Hur tänker ni andra om detta?
Vad har ni för erfarenheter av marknaden?
Har ni valt tysken framför generalagent/ÅF och vad var det som avgjorde det?

Konkurrensen säger oss att vi måste bli bättre. Våra kunder är uppdaterade och pålästa, det är inte längre så att vi bakom disk vet mer om en produkt än någon annan. Vi kan inte slåss med två musklick och tre dagars leveranstid till vrakpriser om vi inte ger våra kunder mervärde, men för att kunna ge det måste vi ha kunder!

// Gustav
Senast redigerad av 1 Gustav Hedelund, redigerad totalt 0 gånger.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Adam Ander »

Jag köper bara mest bara småprylar på thomann, typ kabel, stämmare och andra tillbehör.
Vid dyrare inköp föredrar jag att gå till nån lokal handlare där man dels kan prova grejerna innan man köper dom, men sen också att man har nån som man kan kasta tillbaka grejerna på när det krånglar.

Men alla marknader är ju prisstyrda, så det är ju det folk går efter. När det idag finns så mycket information på nätet så kommer kompetensen oftast i andra hand... och så länge ingenting krånglar så tar ju kunden det som är billigast, men jag skulle vilja se den som försöker skicka tillbaka en defekt M7CL till tyskland för garantireparation... Men vad vet jag, det kanske funkar lika smidigt det också..
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag köper privata prylar från Thomann där jag inte orkar navigera mina inköpskanaler, typ hörlurar.

På föreningen köper vi sånt som vi inte får bra rabatt på och inte bryr oss om service på eller ledtiden från svenskar är för lång, typ casear och behringerutrustning för installationer. Det är lite störigt när trots rabatter är det ändå billigare via Thomann.

Däremot är det lite jobbigt att leta upp nån med kreditkort för att handla via dem istället för på faktura, alltid nån fördel.

Varför hänger alla upp sig på att det är i ett annat land för garantirep? En snabbräkning ger att det är ungefär lika lång tid stockholm-treppendorf som stockholm-kiruna (ca 15-16 timmar). Det är väl ungefär lika jobbigt att packa ner skiten oavsett var det ska till (om vi inte menar över stan i en budbil inlindad i en filt förstås)
"This is the updated input list"

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.
Jag som småföretagare handlar både lokalt och från jätten Thomann.
Fördelarna som jag saknar i sverige är att de har ett brett spectrum, både billigt (deras egna märke) och dyra proffsgrejjer, de har både ljud, ljus, truss och allt som kan tänkas behövas och allt till ett fast fraktpris och ibland (inte alltid) billigast.

Har ett jobb nu på fredag (som jag fick för ca 4 veckor sedan) då jag behöver strobe, autopole, lite trussbitar m.m. och valde vid detta tillfälle svenska återförsäljare.. Stroben skulle vara 3-10 dagars leveranstid.. När jag nu väntat i nästan tre veckor för jag höra att deras leverantör inte har den på lager utan väntar på leverans från Danmark.. Leveranstiden är okänd.. Men de hoppas att jag har den innan fredag..men vill inte lova något. Autopole från ett annat företag. Behövde 4 st men de har bara 2 på hyllan.. De lägger den beställningen nästa gång de beställer från Manfrotto..men att få detta innan fredag var svårt. 4 autopole fick köpas från 2 olika företag, dvs dubbla fraktkostnader. Några "vanliga" trosshörn..Beställningsvara från Holland via svenska återförsäljaren.. Leveranstid dryga 3 veckor. Jag betalar frakt från Holland till Sthlm.
Summa.. 4 olika fraktkostnader sammanlagt över 1000 kr och vet inte om jag får varorna innan jobbet, dvs måste gardera mig hos en annan hyrfirma om att ev hyra saknad utrustning. (Då med ytterliggare en budkostnad också). Detta för i mina ögon småsaker sammanlagt under 10.000,- som borde vara lagervaror hos de svenska återförsäljarna.

Oavsett pris kunde jag lagt beställningen från Tysken, en leverantör, sett online om sakerna fanns hemma eller om jag direkt kunde välja annat fabrikat för att lösa mitt problem, och en fraktkostnad på 15 Euro.

Tror problemet ligger högre upp i kedjan än hos de svenska återförsäljarna eller hos oss konsumenter. De är dyrt att ha personal och att ligga på stora lager samt att utecklingen går fort fram. Att Sverige är ett litet land med hyfsat små produktioner (i omvärlden sett) gör inte saken lättare för våra svenska återförsäljare.

/Thomas

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag beställer allt jag köper från svenska agenter. Det är billigare än tysken pluss att man får bra servic. Jag handlar bara till företaget och då har Generalagenterna bättre priser än vad tysken kan ge. Sen så finns inte alltid kvalitetsprudukterna hos tysken häller.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Gustav Hedelund »

Jag kan ju säga att vi har märkt sedan en tid tillbaks att generalagenterna har blivit sämre på att ha saker i lager.
Jag är övertygad om att anledningen till att de inte har lika mycket i lager har med Thomann att göra, då tillgång/efterfrågan i Sverige i dagsläget är förändrat till det sämre. Ingen kan ju fylla på sina lager som förr om 100 milj/år omsätts utomlands istället.
Framtiden kanske kommer luta mer åt centrallager såsom Fender bla har i Holland med orderkontor i Sverige. En del generalagenter måste ju självklart få bättre logistik om de ska ha kvar kunderna och kunna nå sina mål som agenturer om de inte har råd med stora lager.
Logistiken hjälper dock inte om kunderna sviker ÅF i tron att de gör en bättre affär utomlands, och inte ens kollar lokalt om de kan matcha.
Fortsätter det så finns det snart inga lokala alternativ och agenturer försvinner från landet!

Tänk järnaffären, om jag, några snickare runtom och en och annan mekanisk verkstad handlar utifrån, ja då finns det snart ingenstans där jag kan handla skruv, beslag och vajer på kort varsel! Då kan kunderna sitta där och trycka på sina sparade hundralappar och klaga över att ingen service eller lagerhållning finns i närheten!
Köper du ett paket mjölk så är du med och betalar för kossan och grannbondens lön, som ser till att du kan köpa ett paket till.

När han har sålt mjölk nog kommer han till oss och hyr/köper utrustning för event, åker till krogen och firar med kompisar där vi installerat utrustning, går på konserter och köper en gitarr och epa-traktor till sonen.

Någon som vet lite siffror om hur mycket tysken omsätter i Sverige?
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

om man ser till företagets storlek så tycker jag att man får väldigt bra respons ang service, specialbeställningar osv. där är det klanderfritt.

likafullt så tar det någon dag att få mailsvar, en frakt till tyskland tar ett par dar osv.

därför handlar jag så gott som alltid från svenska leverantörer. det är ovärderligt att kunna få en reservdel skickad med brev över natten och att kunna ringa en servicetekniker och få omedelbart besked ifall felet man har går att laga. Hundralapparna man sparar är lite pengar jämfört med kostnaden för att hyra in ersättningsprodukter när grejerna är i tyskland på rep. Speciellt för mig som bor uppe i norrland är det viktigt att lagret alltid är komplett.

Det finns massor av tillfällen då jag fått hjälp av svenska leverantörer som varit ovärderlig. en bra relation med leverantörer skall inte underskattas.

det är lite trist att thomann blivit någon slags norm, så fort det ska diskuteras utrustning så dyker det upp länkar till thomann, visst det är kul att så gott som alla produkter finns där med priser utsatta, men när det väl är dags att handla tycker jag inte man nödvändigtvis måste beställa därifrån.

men visst, som thomas nilsson säger, ibland är thomann svåra att slå. jag skulle t ex beställa en backlinedetalj som tillverkas på beställning, thomann kunde leverera 4 månader tidigare än alla andra återförsäljare då de redan hade beställt sedan tidigare. då har man ju inget val.

jag håller med om gustav hedelunds resonemang också.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Tysken

Inlägg av Tobias Norrfors »

Gustav Hedelund skrev:När han har sålt mjölk nog kommer han till oss och hyr/köper utrustning för event, åker till krogen och firar med kompisar där vi installerat utrustning, går på konserter och köper en gitarr och epa-traktor till sonen.
Jag tror att du har överskattat livet som bonde en aning :P
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi har uppfunnit next-day delivery, TNT går över natten från tyskland. Har fått saker efter 2 dar från Singapore med dem bl a. Modern logistik tar inte så lång tid som ni tror.
"This is the updated input list"

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Tysken

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Många priser hos T är ungefär samma som ÅF-nettot hos svenska agenter. Vissa
prylar är t o m billigare hos Fritz.

Sälj prylarna inkl montering/serviceavtal/support eller andra faktorer, då blir det
svårare för postorderfirmorna att konkurrera.

I pollen ovan så hade det varit mer intressant om det gick att särskilja resultatet
för återförsäljare och slutkund.

Jag har inte (än) handlat hos T, då jag gärna säljer lokalt och genom relationer så
känns det inte mer än rätt att jag även köper "lokalt" och hos de agenter som jag
har en bra relation till.

Vissa agenter känner jag inte just någon lojalitet till (ofta pga deras strul/rackel),
och handlar inte heller så mycket där, så där kan jag säkert låta bli att handla om
det skiljer mycket i pris mot T någon gång.

Hos andra agenter där jag får bra service och som visar intresse för oss som ÅF,
ja då ska det mycket till innan jag handlar "deras" prylar hos T bara pga priset.

/M
Senast redigerad av 1 Magnus Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
_________________
T b a

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Marcus Sandberg »

Gustav Hedelund skrev:Jag kan ju säga att vi har märkt sedan en tid tillbaks att generalagenterna har blivit sämre på att ha saker i lager.
Jag är övertygad om att anledningen till att de inte har lika mycket i lager har med Thomann att göra, då tillgång/efterfrågan i Sverige i dagsläget är förändrat till det sämre. Ingen kan ju fylla på sina lager som förr om 100 milj/år omsätts utomlands istället.
Framtiden kanske kommer luta mer åt centrallager såsom Fender bla har i Holland med orderkontor i Sverige. En del generalagenter måste ju självklart få bättre logistik om de ska ha kvar kunderna och kunna nå sina mål som agenturer om de inte har råd med stora lager.
Logistiken hjälper dock inte om kunderna sviker ÅF i tron att de gör en bättre affär utomlands, och inte ens kollar lokalt om de kan matcha.
Fortsätter det så finns det snart inga lokala alternativ och agenturer försvinner från landet!

Tänk järnaffären, om jag, några snickare runtom och en och annan mekanisk verkstad handlar utifrån, ja då finns det snart ingenstans där jag kan handla skruv, beslag och vajer på kort varsel! Då kan kunderna sitta där och trycka på sina sparade hundralappar och klaga över att ingen service eller lagerhållning finns i närheten!
Köper du ett paket mjölk så är du med och betalar för kossan och grannbondens lön, som ser till att du kan köpa ett paket till.

När han har sålt mjölk nog kommer han till oss och hyr/köper utrustning för event, åker till krogen och firar med kompisar där vi installerat utrustning, går på konserter och köper en gitarr och epa-traktor till sonen.

Någon som vet lite siffror om hur mycket tysken omsätter i Sverige?
Mycket som gör att de håller små lager är naturligt vis valutan som går upp och ner likt rullgardiner i ett hyreshus. Sen kostar det att hålla ett lager både med ränta som far upp och ner likt valutan men även skatte mässigt och vad kostar inte det att ha ett stort uppvärmt lager. En utväkling som e i ständig förändring är oxå en trolig orsak till att man håller låga lager. Varför ska man ha en massa på lager när det kan bli gammalt om ett år och slumpas ut till underpris. Sen är det troligen även så att det kostar så lite med snabba transporter idag gör att man inte behöver så stora lager.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ian Delahorne skrev:Vi har uppfunnit next-day delivery, TNT går över natten från tyskland. Har fått saker efter 2 dar från Singapore med dem bl a. Modern logistik tar inte så lång tid som ni tror.
En kund till mej trampade isöder sitt samson headset. XL hadde inget på lager men de skulle fixa det endån. Jag ringde vid 14 tiden och 09.00 dagen efter ringde UPS på dörren och jag fick ett headset av dem. Pris 150kr i frakt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tysken

Inlägg av Rikard Åberg »

Gustav Hedelund skrev: Logistiken hjälper dock inte om kunderna sviker ÅF i tron att de gör en bättre affär utomlands, och inte ens kollar lokalt om de kan matcha.
Det är väl klart att man tror att man gör en bättre affär utomlands när priserna inte alltför sällan är 40-50 % lägre hos återförsäljare utomlands än vad listpriserna är i Sverige.

Genom mitt jobb handlar jag alltid genom lokala/svenska ÅF där vi har avtal.

I min privata firma handlar jag där jag får den service som jag behöver, ibland från lokala/svenska ÅF, ibland inom EU t ex Thomann, ibland från USA.

Sist jag handlade från USA (audix mikrofoner) så tog frakten mindre än två veckor inklusive brevkonversation med svensk tull om innehållet i paketet. Priset för mikrofonerna blev betydligt lägre (inkl frakt tull och moms) än det pris som jag fick från svensk ÅF.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Leif Baltazars »

Prisskillnaderna slår ännu högre om man räknar med fraktkostnaderna. Tyvärr är det en hel del företag här i Sverige som lägger på en hel del på frakterna, eller har katastrofalt dåliga fraktavtal.

Detta gör ju stor skillnad på totalpriset.

Har varit med om företag som tagit ut dubbel fraktkostnad mot vad fraktbolaget har i sina prislistor. Seriöst?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Tysken

Inlägg av Magnus Lindskog »

Jag handlar lite småprylar ibland för att få allt från samma ställe. Speciellt om det är många småprylar som har olika Distributörer i Sverige. Ofta är det så pass billiga prylar (<1000:-) att jag inte orkar skicka tillbaka dem om något går i sönder. Det har man ju ändå tagit med i beräkningen :?
Annars försöker jag handla Sverige om det inte blir för dyrt och tar för lång tid.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Tysken

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Skulle beställa en pryl i 4kkr-klassen till en installation idag. Den var en månad bort hos svenske leverantören, m a o en månad för mycket. Tänkte att det kanske är läge då att titta hos T ifall
de har den i lager.

Den fanns i lager, men till ett pris som var 400kr över svenska bruttot... Det hade jag inte väntat
mig.

/M
_________________
T b a

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Tysken

Inlägg av Henrik Källsson »

Jag har handlat där, det jobbigaste är leverans tiden, ibland kan det dröja mellan 1-2 veckor.

Som privatperson med idell förening har jag inga rabatter på svenska återförsäljare och blir alltid skrämd av list priserna. Förstår inte riktigt idéen med list priser, är det för vissa mindre insatta köper även med de höga priserna, eller är det för att de med avtal mm ska känna att de gör en bra affär när de jämnför med listpriserna?

Själv blir jag bara iväg skrämd, o jag antar många med mig.

MVH Henrik

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Gustav Hedelund »

Magnus Gustafsson skrev:Skulle beställa en pryl i 4kkr-klassen till en installation idag. Den var en månad bort hos svenske leverantören, m a o en månad för mycket. Tänkte att det kanske är läge då att titta hos T ifall
de har den i lager.

Den fanns i lager, men till ett pris som var 400kr över svenska bruttot... Det hade jag inte väntat
mig.

/M
Ja det har blivit bättre på många håll. Generalagenterna har börjat balansera det bättre så i vissa fall kan det till och med vara billigare i sverige. Gäller både MI/Pro. Kan nog också ha en del att göra med att en del märken börjat lacka ur på Thomann och deras prissättning vilket tar ner vissa märkens anseende. Tysken får sämre deals där.

Sen har vi ju extremfall som klassiska elgitarrer - bland annat Peter Green, Gary Moore och Slash är kända för att spela på dem. Där vete tusan vad agenten (nämner inga namn) sysslar med men det är fullständigt idiotiskt och befängt, när det skiljer så hejdlöst mycket att det är fullständigt urlöjligt att ens tänka på att köpa in till ett ÅF-netto som är högre än resten av världens streetprice. 35.000 kr för en gitarr som kostar 21.000 i Tyskland?? Kollade priser idag senast, tror Sverige är dyrast i världen där, undantaget Sibirien typ. Helt klart exempel på vad som får folk att svika svenska marknaden. Hoppas de skäms så de bajsar ner sig!

I det fallet hade jag skrattat hela vägen om jag så skulle åka moppe till Tyskland! 8)
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Tysken

Inlägg av Gustav Hedelund »

Henrik Källsson skrev: blir alltid skrämd av list priserna. Förstår inte riktigt idéen med list priser, är det för vissa mindre insatta köper även med de höga priserna, eller är det för att de med avtal mm ska känna att de gör en bra affär när de jämnför med listpriserna?

Själv blir jag bara iväg skrämd, o jag antar många med mig.

MVH Henrik
I vår bransch och bilbranschen har det alltid prutats och vi kommer nog inte ifrån det heller. Självklart sätter generalagenter höga ord.priser så att ÅF skall tro att de har bra marginal, när det egentligen är ett s.k. "streetprice" som är det egentliga ord.priset.
Kunden blir också glad när ÅF drar av rabatt och presenterar en schysst deal.
I slutändan är det dock så att speciellt instrumentförsäljning är idag näst intill ren välgörenhet. Det är smågrejer som kablage, strängar, plektrum och service som betalar lokaler, ränta och löner.

Förstår att många blir skrämda. Vi har hellre inga priser alls utsatta än ord.priser, för då frågar kunden och man får en konversation, vi kan leda kunden till ett bra val och presentera ett pris som är rimligt och varken skinnar kunden eller oss. Oftast får kunden bästa dealen, faktiskt. Räknar vi efter skatt och sociala avgifter är vår egen förtjänst ensiffrig i procent.

Tur att vi har uthyrning..
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Tysken

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Henrik: Menar du ÅF el generalagent/distributör?

Listpriserna är grundade på generalagentens kalkyl för inköpspris + övriga kostnader + vinst + marginal till återförsäljaren, inget konstigt med det.

/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster