Tidkod med Roadhog?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Tidkod med Roadhog?

Inlägg av Mikael Thieme »

På förekommen anledning (ute på gig i Långtbortistan) frågar jag den samlade expertisen; vad kan det finnas för anledningar till att en Roadhog inte vill kännas vid inkommande tidkod?

Signalen är vanlig SMPTE EBU 25 fps, signalnivå ungefär +4 dBu (1,2 V) balanserat in i en USB Timecode Widget, och därifrån rakt in i bordet. Indikeringen "Forward" lyser på widgeten när tidkodkabeln stoppas in, men bordet verkar inte märka av signalen. Tidkodvisningen på skärmen står still, men (EBU25) visas oavsett vad jag väljer för format i config. Det tolkar jag som att bordet iaf känner igen formatet och att det kommer signal, men kanske tc:n i sig själv står still. Har tyvärr inget sätt att verifiera innehållet i tc:n.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Tidkod med Roadhog?

Inlägg av Mikael Thieme »

...och där svarar jag själv, att widgeten tydligen kan "somna" - eller om det är att ljusbordet glömmer att det finns en widget ansluten. Exakt samma symptom på två bord. Koppla ur USB och koppla in den igen = fixat. Minsann, lärt sig något idag också. :)

Pierre Möllerstedt
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 02 mar 2010, 13:44
Presentation: Frilanstekniker med lite egen utrustning och bas i södra sverige.

Re: Tidkod med Roadhog?

Inlägg av Pierre Möllerstedt »

Tjena Micke!

det där är alltid jobbigt:) man brukar få vara väldigt konsekvent med vilken USB-kontakt man använder till widgets.

Jag gick runt det där genom att använda ett USB-MIDI interface och plocka tidskoden via MIDI.

MVH

//Pierre

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster