Laserregler i Danmark

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Laserregler i Danmark

Inlägg av Ludvig Uppman »

Någon som har koll på reglerna för laseranvändning >5mW för show/underhållning i Pölseland, eller vet vart man kan få reda på den informationen på engelska eller svenska?

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Christopher Berg »

Med tanke på all publikscanning som försigår på Sensation så skulle jag gissa på att reglerna inte är riktigt lika hårda som i Sverige..
Men nej, hittar inga skrivna regler heller..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Henrik Albinsson »

Är inte reglerna som använs i Sverige EU standard?

Henrik

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Johan Eriksson »

Henrik Albinsson skrev:Är inte reglerna som använs i Sverige EU standard?

Henrik
Kort svar: Nej.

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Henrik Källsson »

Det är lite underligt, för svenskar är väl inte känsligare mot laser än tex danskar o tyskar??

Ingen som vet om det kanske kommer bli nån uniform EU regel för detta?

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Ludvig Uppman »

Nej vi i Sverige är ganska speciella när det kommer till strålskydd.

Efter en lång artikel om hur man beräknar och anpassar publikscanning till säkra nivåer så skriver William R. Benner, Jr.:
In some countries such as Sweden, it is illegal to scan the audience with a laser beam. 8)
http://www.pangolin.com/resguide09a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Per Johanson »

Var är er källkritik pojkar? Pangolin lever väl av att göra saker som har med lasrar att göra? Det där är inte en artikel, det är en guide i hur man beräknar en show så att den är hyfsat ofarlig med ett antal referenser till Pangolins produkter som gör det hela mindre farligt för publiken.

Tycker det är lite småläskigt att folk fortfarande tycker att det är spännande med lasrar när så mycket kan gå fel och göra så mycket skada.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Ludvig Uppman »

Min mening med inlägget var alltså att glatt påpeka att Sverige verkar vara ett av få land som tar faran med lasrar på allvar, och det är mycket mycket bra!

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Henrik Källsson »

typiskt svenska myndigheter att tro att de är världsbäst på allt de gör, kommer inte bli nån ändring tills eg domstolen tvingar sverige..

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Michael Christiansen »

Hörru Pølse-Ludvig!

http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/ ... BL3_41.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

værs'go!

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
København - Norberg
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Ludvig Uppman »

Tack Michael,
äntligen ett svar på tal. Du råkar inte vilja pilla fram reglerna för exponering/användning inomhus etc. Vad jag tänker på mest är om det är 3m vertikalt och 2,5m horisontellt avskilt från publik som gäller även i Danmark eller om det är helt andra regler?

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Re: Laserregler i Danmark

Inlägg av Olle Johanson »

Går in i diskussinen lite ang hur farlig laser är. Har själv fått stark laserstrålning i ögonen i ca 20 sekunder, så att det luktade brännt. Givetvis under kontrollerade former, för att ta bort mitt synfel. Jag hade ett snack med ögonläkaren ang allt prat om de "superfarliga" grönlasrarna som finns och han sa " om vi antar en 100mw grönlaser på 2 meters håll i ögat i nån sekund så är risken för bestående skador relativt liten, men man kommer ha blänk i allt i från några minuter till dagar pga att man blivit så pass bländad. På runt 20 meters håll är dessa lasrar oftast så dåligt koncentrerade att ögonskador är minimal ,men bländningsrisken är fortfarande stor. Nu pratar vi om laser pennor som har en punkt åt gången. Om vi istället tar en vanlig halv proffsig laser på 50 mw, som är vanlig på uteställen så är de ofarliga så länge de fungerar som de ska, den exponeringen som blir av den snabbt svepande och uppdelade strålen motsvarar inte ens en mw. Dessa lasrar borde man faktiskt inte ha riktigt samma hårda krav på i Sverige. När det sedan börjar komma upp mot 0,2-1 watt då ska det verkligen finnas kunskap om utrustningen. Obs, jag är ingen bessevisser, utan vill bara få fram mina synpunkter och vad en erfaren ögonkiriurg har sagt..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster