Ordlista

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Ordlista

Inlägg av Jakob Carlsson »

Fick bara ett infall, en ordlista med branschrelaterade ord skulle vara väldigt bra att ha här. Vad jag vet finns det ingen på svenska. Gärna att den innehöll utländska begrepp också och att man inte kan gå in och redigera saker i den bara sådär (kanske en förslagsfunktion "jag tycker att det här ordet borde vara beskrivet såhär" och sen sitter Magnus & co och godkänner).

Om jag skulle sätta mig i skorna av någon av alla dessa nya som är ljusansvariga i bandet eller något liknande så kan det ju bli lite såhär när dom läser skulle jag tro:
"Jo, han den där Brattberg gav ju en fin lista på vilka som jobbar med Melodifestivalen, ljustekniker, ljudtekniker och allt, men det där med mickman och bing och sånt, det vette katten vad dom gör"
Visst, man kan fråga om man undrar något men det "stör" ju i tråden, då skulle det vara bra med en länk längst upp eller något till en ordlista där den här nykomlingen kan slå upp bing eller vad han nu undrar över.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Leif Baltazars »

Bra ide Jakob!

Jag tycker personligen att branschrelaterade ord inte bör försvenskas utan att man använder t ex den allmänt vedertagna engelska varianten. Detta med anledning av att undvika missförstånd t ex med utländska tekniker, artister m fl.

Kärt barn har många namn, tyvärr. I denna bransch är det även tvärtom, samma namn på flera olika saker, vilket förvillar en hel del. Då är det tacksamt att använda ord som förstås på många språk...