Ordlista

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Ordlista

Inlägg av Jakob Carlsson »

Fick bara ett infall, en ordlista med branschrelaterade ord skulle vara väldigt bra att ha här. Vad jag vet finns det ingen på svenska. Gärna att den innehöll utländska begrepp också och att man inte kan gå in och redigera saker i den bara sådär (kanske en förslagsfunktion "jag tycker att det här ordet borde vara beskrivet såhär" och sen sitter Magnus & co och godkänner).

Om jag skulle sätta mig i skorna av någon av alla dessa nya som är ljusansvariga i bandet eller något liknande så kan det ju bli lite såhär när dom läser skulle jag tro:
"Jo, han den där Brattberg gav ju en fin lista på vilka som jobbar med Melodifestivalen, ljustekniker, ljudtekniker och allt, men det där med mickman och bing och sånt, det vette katten vad dom gör"
Visst, man kan fråga om man undrar något men det "stör" ju i tråden, då skulle det vara bra med en länk längst upp eller något till en ordlista där den här nykomlingen kan slå upp bing eller vad han nu undrar över.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Leif Baltazars »

Bra ide Jakob!

Jag tycker personligen att branschrelaterade ord inte bör försvenskas utan att man använder t ex den allmänt vedertagna engelska varianten. Detta med anledning av att undvika missförstånd t ex med utländska tekniker, artister m fl.

Kärt barn har många namn, tyvärr. I denna bransch är det även tvärtom, samma namn på flera olika saker, vilket förvillar en hel del. Då är det tacksamt att använda ord som förstås på många språk...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Jacob Henriksen »

Denna tanke har faktiskt funnits hos mig också! :)
Senast redigerad av 1 Jacob Henriksen, redigerad totalt 0 gånger.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ordlista

Inlägg av Jonas Larsson »

Är ni seriöst intresserade av en ordlista så är det ju bara att börja fylla på med ord som ni vill förklara / vill få förklarade. Det kan väl vara lämpligt med det svenska ordet (om det finns något sådant), det engelska ordet och sedan betydelsen, på svenska då.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Hasse Queisser »

Vad gäller väderstreck så vet jag knappt väderstrecken när jag står i min egen lägenhet, än mindre när jag står på en scen inne i en byggnad där jag gått genom ett antal korridorer och frakthissar.

För att ta Jonas på orden så börjar jag. En bild säger mer än tusen ord.
Stage Left Right.JPG
Senast redigerad av 2 Hasse Queisser, redigerad totalt 0 gång.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Danne Persson »

Upstage är i Scenens Bak kant och Downstage är i Scenens Framkant.

Det kommer sig av att dom gamla Teaterscenerna lutade mot publiken för att dom skulle se bättre.

Det finns fortfarande vissa scener i Sverige som lutar.
Det är då det är jobbiga inlast för casarna börjar rulla på egen hand :)

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Richard Jansson »

Danne Persson skrev:Det finns fortfarande vissa scener i Sverige som lutar.
Det är då det är jobbiga inlast för casarna börjar rulla på egen hand :)
En annan jobbig sak är när dekoren inte är anpassad för lutningen och väggar och annat med hög tyngdpunkt helt enkelt vill lägga sig ner på skådespelarna.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Marcus Sandberg »

En ordlista e inte fel. Det hadde behöfts i mellan åt. Jag va med om en kille som skulle byta glödis i en lampa. Vi sa till han var dem va och han hitta inte dem. Det stod reserv glödlampor på ceasen och inte spearlamps därför hitta han inte dem.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Anders Brandén »

Marcus Sandberg skrev:En ordlista e inte fel. Det hadde behöfts i mellan åt. Jag va med om en kille som skulle byta glödis i en lampa. Vi sa till han var dem va och han hitta inte dem. Det stod reserv glödlampor på ceasen och inte spearlamps därför hitta han inte dem.
Konstig kille. Jag skulle snarare ha problem att förstå att "spjutlampor" är sparelamps. :)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Ordlista

Inlägg av Christoffer Hansson »

en dimmer, flera ? dimrar? dimmrar? dimmers? finns det något korrekt svar?? :?
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ordlista

Inlägg av Anton Gildebrand »

En dimmer
Flera dimmrar

Den där dimmern
De där dimmrarna

Kalle jobbade med att patcha dimmrarna innan föreställningen
Senast redigerad av 1 Anton Gildebrand, redigerad totalt 0 gånger.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Ordlista

Inlägg av Christoffer Hansson »

Anton Gildebrand skrev:En dimmer
Flera dimmrar

Den där dimmern
De där dimmrarna

Kalle jobbade med att patcha dimmrarna innan förestälningen
fint du missar att stava föreställningen fel *blä*
nää men det hade inte med saken att göra.
men är detta säkert? jag och svensk grammatik går inte ihop (missar ju till exempel stor bokstav i början av mening). kom att börja fundera över stavningen då jag i samma bok hittade tre olika stavningar för en dimmer i plural.
jag tycker personligen dimmers känns mest rätt.
-under turnéen användes flera dimmers.
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ordlista

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag är felciterad :D

Finns bara en lösning på problemet:
http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=411" onclick="window.open(this.href);return false;
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Ordlista

Inlägg av Christoffer Hansson »

hahaha jag gillar hur du tänker *tummen upp vänster*
I've heard it both ways

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Förkortningar på ljud och ljus

Inlägg av Börje Svenzon »

Hej alla på forumet !

Vi som är lite "smala" i branchen och "bara" håller på med ljud, ljus och bild (nog så mycket i bland) för disco, tal och affärsmusik har ibland lite svårt att hänga med i alla förkortningar på saker och prylar framför allt inom typ stora PA med flera mixerplatser för ljud men även för ljus. Någon som vet eller någon som vill bidra med någon form av lista på dom vanligaste utrycken så även vi kan förstå vad som menas i dom forum som ibland avhandlas här. Tackar på förhand.

Let it rock ! :)

//B.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ordlista

Inlägg av Jonas Larsson »

Jonas Larsson skrev:Är ni seriöst intresserade av en ordlista så är det ju bara att börja fylla på med ord som ni vill förklara / vill få förklarade. Det kan väl vara lämpligt med det svenska ordet (om det finns något sådant), det engelska ordet och sedan betydelsen, på svenska då.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Ordlista

Inlägg av Börje Svenzon »

Som man ropar i "skogen" får man svar ! :roll:

Nu vet vi alla fall att en scenen kan luta och vad alla platser på en sådan kan heta. Men ! Varför kallas platsen för mixning FOH ex. och vad kan ev samma plats för monitormix kallas. Sedan kan det ju vara en "nisse" som "kör" ljuset och den platsen måste oxå ha ett namn ? Sedan finns ju namn på all personal som pysslar med olika saker. Då duger ju inte Kalle, Olle och Pelle har jag förstått. Berätta gärna mer. Jag vill veta allt. :D

//B.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Leif Baltazars »

FOH finns med tidigare i tråden....

Eller som min vän Google berättade för mig när jag sökte...

http://en.wikipedia.org/wiki/Front_of_House" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Thomas Nilsson »

Angående Hasses fina skiss..
Teatrar är lite konstiga.. För påde flesta teaterscener så ses allt från publikens vinkel, d.v.s. att Hasses skiss skall vändas vågrätt, Stage Left är på höger sida. Förvirrande??! Ja.. Speciellt för oss som jobbar där ofta och som också gör jobb på rockscenen.. PÅ förmiddagen är stage right höger..men på eftermiddagen vänster..och tvärtom!!

/Thomas

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ordlista

Inlägg av Hasse Queisser »

Thomas Nilsson skrev:Angående Hasses fina skiss..
Teatrar är lite konstiga.. För påde flesta teaterscener så ses allt från publikens vinkel, d.v.s. att Hasses skiss skall vändas vågrätt, Stage Left är på höger sida. Förvirrande??! Ja.. Speciellt för oss som jobbar där ofta och som också gör jobb på rockscenen.. PÅ förmiddagen är stage right höger..men på eftermiddagen vänster..och tvärtom!!

/Thomas

Snääääälllla! Börja inte med det där igen :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster