LB 16-6 *LÖST*

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

LB 16-6 *LÖST*

Inlägg av Olle Nordberg »

Nu har tiden kommit att ge sig i kast med ljusbordet akut(hade en tråd uppe i Dimmersektionen då jag meckade med ljuspaketen, jag hade inte räknat med att behöva ljusbordet förrens i sent i vår men behöver antagligen ha det i fungerande skick på fredag :-/). Är det någon som har erfarenhet av att reparera detta bord och vet vad som brukar ge upp?

Följande är symptomen:
- Alla lampor lyser som de ska
- Signal ut är konstant 0V på alla kanaler oavsett utgång.
- Signalen var ett tag konstant -2.2V på alla kanaler oavsett utgång

Känns i mina öron som att en logikkrets av något slag lagt av?

Någon som vet var jag ska börja felsöka?
Senast redigerad av 1 Olle Nordberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: LB 16-6

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är der ett dyrt bord? om INTE, köp ett nytt

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Bordet var inte dyrt nej, problemet är att det varken finns pengar till ett nytt bord eller ett annat begagnat, hade jag kunnat hade jag gladeligen köpt en helt ny ljusrigg :-)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: LB 16-6

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja du, det kan va allt möjligt, men spontant så kan det vara en drivspänning i själva nätdelen som spökar när du har samma fel på alla kanaler.

Man måste mäta lite innan man kan säga vart felet sitter

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Så en liten uppdatering, efter en hel dag med lödkolven och multimetern fungerar det fortfarande inte.

Jag misstänker numer transformatorn eftersom den leverar 2x18.5 Volt (växelspänning) obelastad fast den är specad 2*15V, tyvärr vågade jag inte mäta vad den leverar belastad eftersom den låter som bara den så fort som den är inkopplad till ljusbordet nu när spänningsregulatorerna är bytta mot nya hela.

Efter att ha bytt båda Likspänningsregulatorerna(+15 och -5V) mot likadana nya(eftersom den ena inte leverade någon ström och de ändå var så billiga) så kopplades strömmen på varpå en av dioderna(den som sitter på före +15 regulatorn) brann upp. Mycket mysko, den var specad att klara 1 A och 100V? Hursomhaver, ny diod ditsatt och en ordentligt kontroll gjordes på lödpunkterna för spänningsregulatorerna inga konstiga överledningar och lödningarna var ordentligt gjorda, innan strömmen kopplades på en andra gång så byttes båda de två stora kondingarna(470mikroF och 1000mikroF) för att utesluta att det var de som beckat ihop efter alla dessa år och drog så ofantligt mycket ström.

Frågan som haver nu är om det är någon som vet
a) Ska nätdelen leverera 2*18.5V obelastad?
b) Ska nätdelen levera växel eller likspänning?

Om det är någon som har någon annan idé över vad felet kan vara så är jag öppen för tips och idéer även om jag numer har gett upp hoppet om att få det fungera till på fredag.. Tips på var man kan hitta en vettig nätdel tas också gärna emot, datoragg leverar ju 15 V om jag inte missminner mig men bara likspänning :(

Då klockan började bli mycket och jag började bli trött så testades ingenting mer och jag hoppas det är transformatorn som är boven i dramat och att ingenting annat gick sönder på bordet när dioden smällde. Blev tyvärr inte klar idag, oavsett hur mycket jag ville....

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: LB 16-6

Inlägg av Jonas Larsson »

Att en nätdel levererar lite mer obelastad är väl inget ovanligt om det är en vanlig simpel trafo vi pratar om som inte är stabiliserad.

Sitter det inte någon märkskylt på ljusbordet/vid strömanslutningen som anger vad den ska ha för volt och om det ska vara lik eller växelspänning? Sitter det någon likriktarbrygga inne i ljusbordet? Dvs 4 st dioder som ska göra om växelspänning till likspänning, saknas dessa så ska nog bordet matas med likspänning direkt ifrån nätdelen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Hej!

Det är en vanlig simpel transformator vi pratar om(den sitter inbyggd i bordet) det enda som finns specat är på transformatorn där det står 2X15V(förutom skylten som anger att bordet vill ha 230 V växelspänning 50/60Hz), antagligen p.g.a. att det inte är tänkt att någon annan än AVAB själva ska byta nätdelen.

Hm Likriktarbrygga, får undersöka, har ljusbordet i verkstaden det enda jag kommer ihåg nu på rak arm är att det första som finns på ljusbordets nätdel(dvs efter anslutningen av nätaggets 4 tåtar) är två dioder(eftersom den ena av dem brann upp)..

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Är det 2st dioder så ärdet troligt att de utgör en likriktarbrygga.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: LB 16-6

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, trodde att det var en extern nätdel!

Om du har 2 st 15v matningar så borde det väl vara 2 st likriktarbryggor?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: LB 16-6

Inlägg av Niklas Elste »

n ja det beror på om man har en trafo med en mitt delad sekundär linning så kan man använda den till helvågs likriktning med bara 2 dioder
då tar man bara ström på "normal lindningen" halva perioden och från den "inverterade lindningen" tar men den andra halvan

jag försöker "skrita"(skriv rita)

Kod: Markera allt

fas--------------VVVVVVVVVVVVVVVVVVV----------------nolla
                 ====================
normal sida----VVVV-----nolla-----VVVV----inverterad sida
I                           I                          I
diod                        I                       diod

Förstår ni?

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

AJ!

Nu lät det med ens väldigt jobbigt, eftersom transingen leverar 2x15V och nätdelen är inbyggd i ljusbordet :s

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: LB 16-6

Inlägg av Niklas Elste »

nej nej inge svårt kolla längst till vänster på den här bilden så ser du principen
Bild

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Hm. tror jag hänger med på hur det där är konstruerat..

En liten uppdatering, var och hämtade elschemat för att kunna läsa på lite nu i helgen. Samtidigt hittade vi ett labbagg som kunde levera 15V växelspänning.

Efter att ha byglat ingångarna(eftersom orginaltransformatorn leverade 2x15V) så slogs ljusbordet igång. Den svarade då drägligt på styrning(justering kommer krävas och en del potar var slut). Däremot var belysningen lite fjesig på knapparna(kan jag utan att tveka leva med!) och någonting luktade bränd(kan förvisso ha varit labbagget men jag tror det kom från ljusbordet).

Kondingarna är bytta samt de två dioder som brann, har lokaliserat 2 till dioder jag tänkte byta ut, sen blir det till att slå på ström och låta bordet stå på för att se om något brinner(bra felsökning eller hur?!)...

Någon som har ett förslag på annat tillvägagångsätt eller någon som har en fungerande transformator som levererar 2x15V växelspänning så hojta till!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Larsson skrev:Okej, trodde att det var en extern nätdel!

Om du har 2 st 15v matningar så borde det väl vara 2 st likriktarbryggor?
Har du en positiv och en negativ 15v spänning så klarar du det på en likriktarbrygga.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: LB 16-6

Inlägg av Niklas Elste »

jag vet inte hur kraftig den ska vara men 56-121-63 på elfa är kanske nå passande
var det 15v växel eller lik?

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Det är 15V Växel, tyvärr har jag inte en blekaste aning om hur kraftig den behöver göra, antar att jag får koppla in labbagget via en multimeter och mäta vad bordet drar som mest(om det nu fungerar så ingenting mer brinner upp :P)

Priserna på transformatorerna är ju så starkt beroende på hur mycket de klarar så vill inte(=föreningen har inte råd) köpa något som är en krona för stort :) Återkommer när jag har mer resultat att leverara :-)

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: LB 16-6

Inlägg av Krister Uddén »

Av ren nyfikenhet kommer här en fråga, från en som inte har koll på sånt som blinkar utan det som låter.

LB 16-6 Vad är det för ljusbord?
Hur många kanaler / Funktioner.

Jag är ju tveksam om jag skulle vilja ratta ett gig med ett bord med den beskrivningen:
"Däremot var belysningen lite fjesig på knapparna(kan jag utan att tveka leva med!) och någonting luktade bränd"

Låter ju inte så safe att det kommer att fungera ;-)
Fast det går ju att göra jobb på olika sätt:
Idag fick jag ha en kille i elrummet som vred på pottarna på dimmern.
Ljusbordet som ska finnas i skolan där det var Lucia firande var borta (som tur var bara 6 kanaler)
Och mitt bord hade fel kontakt på 0-10V...

Julefrid...

/Krister

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Hej Krister!

Det är ett tvåfälts 16kanaligt ljusbord med 3 subbar. AVAB tillverkat sent 70/tidigt 80tal.

Belysningen på knapparna är bara för att ljusteknikern ska se vilka knappar som är intryckta :-)

Givetvis ska det inte lukta bränt när det är färdiglagat, just nu fungerar det ju knappt alls :-) Förhoppningsvis är det de två dioderna som jag inte bytt ännu som är slut av ålder :-) och därmed luktar bränt...

Murphys lag kallas det där om julefriden ;-)

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: LB 16-6

Inlägg av Krister Uddén »

Olle Nordberg skrev:Hej Krister!

Det är ett tvåfälts 16kanaligt ljusbord med 3 subbar. AVAB tillverkat sent 70/tidigt 80tal.

Belysningen på knapparna är bara för att ljusteknikern ska se vilka knappar som är intryckta :-)

Givetvis ska det inte lukta bränt när det är färdiglagat, just nu fungerar det ju knappt alls :-) Förhoppningsvis är det de två dioderna som jag inte bytt ännu som är slut av ålder :-) och därmed luktar bränt...

Murphys lag kallas det där om julefriden ;-)
Skulle inte ett:
http://www.behringer.se/EN/Products/LC2412.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Funka som alternativ? Kostar väll typ 2000Kr
Skickar 14 kanaler 0-10v
iof bara ett fält men fler subbar och billigt?
Som ett alternativ tills dyrare / bättre bord kan köpas in?

/Krister

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Hej Krister

Skulle säkert kunna fungera om man hade pengarna och en signalomvandlare. Avabs analoga standard bygger på signaler -10-0V Där 0 är full kräm och -10 är helt avstängd(är tämligen säker att våra dimmerpack inte är omställbara och eftersom vi har ett LB 4-1 batteridrivet 4kanalsbord 1-fältsbord utan subbar skulle det ställa till besvär även om det gick(Folk glömmer vilket dimmerpacket som ska till vilket ljusbord)..).

Men mitt största problem är att spexet jag är ordförande för som äger prylarna inte har de pengarna som krävs för inköp av ett nytt bord så läget jag sitter i är i princip: Laga det som finns, hitta ett begagnat för något flak öl eller hitta någon som vill donera ett annat bord. Hade gladeligen köpt en en helt ny rigg, baserad på DMX, LED-teknik och med helt digital styrning om det bara hade funnits pengar.

Eftersom både jag och våran teknikchef ändå måste anse oss själva som ganska bra på elektronik så har vi gett oss fan på att det här ska lagas. Vi har ju hittils lyckats lokalisera några fel och åtgärdat dem så(transformatorn, spänningsregulatorerna och två dioder) nu känns det reko att lägga det här på hyllan över juluppehållet för jag tror att vi kommer få ordning på bordet.

Sen ligger det väldig nostalgi över AVAB:s analoga 2fältsbord rent personligt för mig var jag väldigt glad när vi fick tag i detta bord begagnat eftersom det var ett exakt likadant bord som jag själv lärde mig mixa ljus på när jag gick i skolan(fast 16 kanaler istället för 24).. Därav ligger det lite affektionsvärden i att få det fungera också, skulle även underlätta för mig som ska lära ut bordets funktion till de nya som ska sköta ljuset i år, om det är detta bord som jag kan utan och innan behöver jag inte förbereda mig särskilt mycket...

/Olle

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst