Tips för ljusprogrammering

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Robin Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 20:56
Presentation: Jag är en musiker som är bosatt i Stockholm. Det är jag som sköter ljuset i bandet!

Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Robin Jacobsson »

Hej!

Jag är en ljudtekniker och musiker med ljus som sidosyssla & intresse och har som tekniker i bandet fått ansvaret att sköta detta.

Jag tänkte lägga några timmar framöver på att programmera ljuset, bestående av 4 st scanners hängandes bak i trossen (eurolite) och 4 x 2 dmx-frontljus på varsin sida på framkant av scen. Vi har nyligen också köpt in 2 st blinders som är tänkt vara riktade mot publiken som kommer att styras manuellt via en footswitch.

Jag undrar, finns det några tips att ge på hur jag skall programmera chase'arna för dessa? Tanken var att sedan anropa dem från Sequencern i datorn så att det synkar med musiken. Vi kör ett dansbands-koncept, 2 snabba, 2 lugna låtar och tänkte alltså anpassa ljuset efter detta.

Tacksam för svar / länkar / videor !

*Edit

Jag har kikat en del på youtube, där jag bland annat hittade en länk till en video där man presenterade My DMX, ett interface med medföljande mjukvara för att styra sina scanners/ljus från datorn. Är detta ett bra program, eller finns det ett annat liknande som de flesta använder som är lätt att hitta information om vid behov och som är ett erkänt bra program?

Det enda problemet jag ser med det är hur man ska kunna synkronisera det med vår sequencer... Finns det möjlighet att anropa scener via MIDI i det programmet på samma sätt som man kan anropa vissa funktioner på ett ljusbord med MIDI ?

Mvh. Robin Jacobsson

Robin Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 20:56
Presentation: Jag är en musiker som är bosatt i Stockholm. Det är jag som sköter ljuset i bandet!

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Robin Jacobsson »