Tips för ljusprogrammering

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Robin Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 20:56
Presentation: Jag är en musiker som är bosatt i Stockholm. Det är jag som sköter ljuset i bandet!

Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Robin Jacobsson »

Hej!

Jag är en ljudtekniker och musiker med ljus som sidosyssla & intresse och har som tekniker i bandet fått ansvaret att sköta detta.

Jag tänkte lägga några timmar framöver på att programmera ljuset, bestående av 4 st scanners hängandes bak i trossen (eurolite) och 4 x 2 dmx-frontljus på varsin sida på framkant av scen. Vi har nyligen också köpt in 2 st blinders som är tänkt vara riktade mot publiken som kommer att styras manuellt via en footswitch.

Jag undrar, finns det några tips att ge på hur jag skall programmera chase'arna för dessa? Tanken var att sedan anropa dem från Sequencern i datorn så att det synkar med musiken. Vi kör ett dansbands-koncept, 2 snabba, 2 lugna låtar och tänkte alltså anpassa ljuset efter detta.

Tacksam för svar / länkar / videor !

*Edit

Jag har kikat en del på youtube, där jag bland annat hittade en länk till en video där man presenterade My DMX, ett interface med medföljande mjukvara för att styra sina scanners/ljus från datorn. Är detta ett bra program, eller finns det ett annat liknande som de flesta använder som är lätt att hitta information om vid behov och som är ett erkänt bra program?

Det enda problemet jag ser med det är hur man ska kunna synkronisera det med vår sequencer... Finns det möjlighet att anropa scener via MIDI i det programmet på samma sätt som man kan anropa vissa funktioner på ett ljusbord med MIDI ?

Mvh. Robin Jacobsson

Robin Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 20:56
Presentation: Jag är en musiker som är bosatt i Stockholm. Det är jag som sköter ljuset i bandet!

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Robin Jacobsson »

Jag har kommit så långt att jag skapat några scener, men jag vet inte hur man gör för att skapa/använda chasear på rätt sätt.

Just nu gör jag på följande vis:

#1 Skapar och sparar ett gäng scener, tex scen 1-8 i bank 1
#2 Startar en chase genom att trycka på Auto/Del
#3 Byter chase genom att byta bank upp/ner

Detta medför flera nackdelar. Ska jag byta chase från bank 4 till tex 1 så måste jag trycka förbi bank 3 och 2, vilket kan medföra att första scenen i någon av dessa banker börja lysa.

En annan nackdel är att jag inte kan ställa separata fade- och speedtimes, utan alla erhåller samma attributer.
Jag antar att man kan/bör göra på något annat sätt, vore tacksam om någon ville berätta hur.

200 views och inga svar än... någon borde väl kunna detta här va? =)

Tack! Mvh. Robin

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Toiva Savolainen »

Tjena Robin!
Det var jag som hördes vid på Studio-forumet.

Vilket program har du nu? Blev det My DMX?
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 20:56
Presentation: Jag är en musiker som är bosatt i Stockholm. Det är jag som sköter ljuset i bandet!

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Robin Jacobsson »

Hej igen! Jag har inte skaffat en MyDMX-modul än, men funderar på att göra det beroende på hur stort pass behov jag har av det. Och det lär jag nog först upptäcka när jag börjat få koll på vårt nuvarande ljusbord.

Jag svarade på ditt PM på studio-forum för några timmar sedan förresten! =)

Som jag skrev där så har jag för tillfället skapat scener, ex 8 st scener i bank 1.
För att sedan automatisk växla mellan dessa (chase) så väljer jag bank och trycker på Auto/Del så börjar det röra sig. Sen när jag vill byta chase så trycker jag bank up/down...
Nackdelen med detta är ju att jag inte kan sätta fade/speed time för en separat chase, utan alla chasear erhåller samma attributer.
En annan nackdel är att jag måste för att gå från tex Bank 4 till Bank 1 passera Bank 3 & 2, då kan den för ett kort ögonblick tända första scenen i någon av dessa banker.

#1 Så alltså, hur gör jag för att spara en chase och sedan komma åt den via en av de 8 chase-buttons?

#2 Ett problem som jag dessutom stött på är hur jag skall göra för att ja ett neutralt ljus i pausen mellan låtarna när sångerskan snackar, dvs bara frontljuset lyser. Skall jag göra en scen och kopiera den till de resterande 7 scenplatserna i en bank och sedan anropa den som en chase också? För trycker jag blackout slocknar ju även frontljuset...

#3 Och så har jag ett annat problem som jag kan ta i samma veva. När jag ökar fade time (>0) så betér sig mina scanners helt galet. Ska de gå från punkt A till punkt B så flippar de helt... vad kan det bero på?

#4 Förresten, angående MyDMX... jag har satt ljuset i vårt ljusbord så att det riktas mot trummorna i en scen, keyboardsen i en annan, osv... beroende på vilken lokal och scen vi är på så stämmer inte detta alltid. Kan man i MyDMX-mjukvaran uppdatera och tala om för programmet varje ny position genom att sätta interna variabler till varje scen för sina scanners?

Tacksam om jag kan få svar på mina punkter här ovan! Mvh. Robin

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Jonas Larsson »

Är det bara jag som inte hittar någonstans vad det är för ljusbord som används i dagsläget? Låter som något scanmaster eller vad de kallas i 2000 kr klassen och man kan nog inte förvänta sig att det klarar att göra allt du vill på ett bra sätt, men de flesta punkterna bör ju gå att ordna till.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Krister Uddén »

De flesta PC baserade systemet i lite högre prisklass klarar ju att triggas via MIDI.
eller trigga via tidskod.
Så en HOGPC eller liknande i samma dator som Sequensern borde ju vara den mest optimala lösningen.

Finns ett smidigt program för att göra en virutuell MIDI port i datorn.
Så programmen kan prata med varandra.
Körde tvärt om på en show nyligen,
HogPC triggade Live för att starta Backtrack, Hepp så slapp jag få ljuset i osynk om mina fingrar var otajta !

Men detta kanske är fel forum, de flesta här vill ju trycka på olika knappar och inte ha allt färdigtprogrammert :P

/Krister

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Anton Gildebrand »

Kanske inte HOG2, det är ett trevligt bord men Chamsys är nog ett bättre val då, plånboksmässigt och funktionsmässigt. Hog2 kom väl 1989?

Fast ett Hog1000 är väldigt trevligt bord att jobba på ;)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Anton Gildebrand;

hört talas om Wholehog 3?

Wholehog 2 lanserades 1995, föregicks av Wholehog 1.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Anton Gildebrand »

Det ska vara ett bättre bord än det ShowTec han har idag :D

95 var det visst ja, satt precis och kollade på lite wh1 bilder.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips för ljusprogrammering

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Anton Gildebrand skrev:Det ska vara ett bättre bord än det ShowTec han har idag
Å då föreslår du Chamsys! Intressant... :lol:

Hog 1:an är ett synnerligen tufft bord, finns fortfarande några i drift runt om i världen såvitt jag vet.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster