Euroline dpx610s......

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Fredrik Walett
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 15:29
Presentation: arbetar som tekniker åt eksjö kommun och frilansar åt olicka band i regionen..
Ort: Eksjö

Euroline dpx610s......

Inlägg av Fredrik Walett »

Har en teater lärare som köpt denna dimmer (Euroline dpx610s) levererades utan ström kabel. frågade mej om jag kunde hjälpa honom sätta dit en tre fas hanske, och det gjorde jag. sen skulle jag mäta så alla kontakter hade kontakt (vanlig PIP kollning med mät instr) fick fram att alla faserna var i kontakt med nollan. plockade bort trefas kabeln och mätte direkt över kopplings plinten i dimmern och fick samma mätnings resultat . :?

Ringde min kusin som är el installatör och han kom upp och mätte oxå och fick samma resultat, han svar var (vad i hel-ete typ).

Så min fråga,,, Har nån annan råkat ut för detta lr ska det rent av vara såhär? ska ringa till återförsäljaren imorgon och se vad de säger om det.

Kan ju vara en doa (dead on arrival)


Mvh: Fredrik Walett Svensson

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Euroline dpx610s......

Inlägg av Måns Nilsson »

Har du gjort sånt här förut?
Har du följt manualen?
Har du okulärbesiktigat alla anslutningar?
Har du tänkt på att det är växelström och inte likström i vägguttaget och att mätningar utförda med likströmsinstrument (ohmmeter) på apparater utförda för växelström kanske inte är helt tillförlitliga?
Har du provat med alla automatsäkringar avslagna?
Har du funderat över nyttan och vikten med och av att uttrycka sig korrekt med alla skiljetecken rätt utnyttjade, och särskrivningar utrotade?
Vad är förhållandet mellan huvudspänning och delspänning i ett trefassystem?

(OK, den sista är bara för att kolla att du kan din trefasteori, men i alla fall...)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på