Euroline dpx610s......

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Fredrik Walett
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 15:29
Presentation: arbetar som tekniker åt eksjö kommun och frilansar åt olicka band i regionen..
Ort: Eksjö

Euroline dpx610s......

Inlägg av Fredrik Walett »

Har en teater lärare som köpt denna dimmer (Euroline dpx610s) levererades utan ström kabel. frågade mej om jag kunde hjälpa honom sätta dit en tre fas hanske, och det gjorde jag. sen skulle jag mäta så alla kontakter hade kontakt (vanlig PIP kollning med mät instr) fick fram att alla faserna var i kontakt med nollan. plockade bort trefas kabeln och mätte direkt över kopplings plinten i dimmern och fick samma mätnings resultat . :?

Ringde min kusin som är el installatör och han kom upp och mätte oxå och fick samma resultat, han svar var (vad i hel-ete typ).

Så min fråga,,, Har nån annan råkat ut för detta lr ska det rent av vara såhär? ska ringa till återförsäljaren imorgon och se vad de säger om det.

Kan ju vara en doa (dead on arrival)


Mvh: Fredrik Walett Svensson

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Euroline dpx610s......

Inlägg av Måns Nilsson »

Har du gjort sånt här förut?
Har du följt manualen?
Har du okulärbesiktigat alla anslutningar?
Har du tänkt på att det är växelström och inte likström i vägguttaget och att mätningar utförda med likströmsinstrument (ohmmeter) på apparater utförda för växelström kanske inte är helt tillförlitliga?
Har du provat med alla automatsäkringar avslagna?
Har du funderat över nyttan och vikten med och av att uttrycka sig korrekt med alla skiljetecken rätt utnyttjade, och särskrivningar utrotade?
Vad är förhållandet mellan huvudspänning och delspänning i ett trefassystem?

(OK, den sista är bara för att kolla att du kan din trefasteori, men i alla fall...)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Euroline dpx610s......

Inlägg av Jonas Larsson »

Men du har alltså inte testat att ansluta den till nätet?

Som ovan, frågan är ju om det verkligen går att ohm mäta rakt av så bara! Jag skulle nog förvissa mig om att jag hade ett korrekt anslutet 3-fas uttag med korrekt avsäkring och JFB och sedan testat, men det kanske finns andra som har vettigare förslag.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Walett
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 15:29
Presentation: arbetar som tekniker åt eksjö kommun och frilansar åt olicka band i regionen..
Ort: Eksjö

Re: Euroline dpx610s......

Inlägg av Fredrik Walett »

Måns Nilsson skrev:Har du gjort sånt här förut?
Har du följt manualen?
Har du okulärbesiktigat alla anslutningar?
Har du tänkt på att det är växelström och inte likström i vägguttaget och att mätningar utförda med likströmsinstrument (ohmmeter) på apparater utförda för växelström kanske inte är helt tillförlitliga?
Har du provat med alla automatsäkringar avslagna?
Har du funderat över nyttan och vikten med och av att uttrycka sig korrekt med alla skiljetecken rätt utnyttjade, och särskrivningar utrotade?
Vad är förhållandet mellan huvudspänning och delspänning i ett trefassystem?

(OK, den sista är bara för att kolla att du kan din trefasteori, men i alla fall...)
nej inte på en dimmerpack
ja
ja
ja det vet jag om
ja
nej men jag ska tänka på det nästa gång jag skriver en fråga.
vet om hur ett trefas system är uppbyggt.

Jonas- Nej har inte gjort det tyckte att det kändes fel att testa ifall nått skulle hända med dimmern och åf skulle skylla på fel ansluten kabel. Men jag har pratat med ÅF o de sa att det sitter någon komponent över nolla till faserna så det skulle vara bara att köra.

tack för svaren.

/Fidde

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Euroline dpx610s......

Inlägg av Jonas Larsson »

Återkom med hur det gick!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Walett
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 15:29
Presentation: arbetar som tekniker åt eksjö kommun och frilansar åt olicka band i regionen..
Ort: Eksjö

Re: Euroline dpx610s......

Inlägg av Fredrik Walett »

Jonas Larsson skrev:Återkom med hur det gick!

allt fungerade utan problem. Tack för hjälpen

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster