Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej..
Har råkat ut för något märkligt som kan ändra synen på oss som hyr ut teknisk utrustning.
Hyrde ut en ljusanläggning till en kund. Kunden hade en egen ljustekniker som iofs rekomenderat mitt företag som leverantör av den tekniska utrustningen. Kunden skulle använda utrustningen under en repvecka samt 3 veckor på turné. Eftersom han som skulle programera allt var lite ovan gick jag med på att de kunde få utrustningen ytterliggare några dagar tidigare eftersom den ändå inte skulle ut på några planerade jobb.. (goodwill är alltid bra).
Kunden fick utrustningen levererad samt att jag hjälpte till att montera allt. Efter två dagar ringer operatören och säger att ljusbordet inte fungerar riktigt som det ska. Jag åker dit och konstaterar att något märkligt har hänt, dvs den spar bara några av lamporna i seqvensen.. Inte samma lampor utan olika i olika steg helt utan förklaring. (massor av kunnigt folk har tittat på bordet utan att hitta vad felet berott på eller hur de uppkommit).
Vi bestämmer att jag skall ta hem ett nytt bord från en annan tillverkare och erbjuder full support på bordet då operatören känner sig lite osäker och stressad.
Dagarna går och under repveckan får jag ett sms att kunden vill avboka utrustningen med anledning av att operatören inte känner att han kan de nya bordet.. Kunden tar in en ny firma som levererar teknik samt tekniker. (Vi fick aldrig frågan att leverera tekniker som kunde bordet).

Då en annan kund skall använda samma utrustning veckan efter i samma lokal fick utrustningen stå kvar.

Kunden som avbokade utrustningen använder delar av utrustningen (trots avbokning och utan att fråga om han kan/får göra det)..

Jag skickar min faktura till kunden (mina hyresvilkor säger att sent avbokad utrustning debiteras minst ett dygns hyra). Kunden bestrider fakturan samt anser att jag bör betala hans merkostnader, dvs ny tekniker, ny utrustning från konkurrerande firma samt stå för mina extra kostnader och specialinköp jag gjort åt kunden.

Skickar min faktura till mitt inkassobolag..veckorna går och idag fick jag ett brev att jag döms betala alla kostnader, dvs deras advokat, rättegångskostnader, deras faktura till min konkurrent, deras tekniker, mina extra kostnader m.m.

De som till början var en enkel uthyrning där kunden hämtade utrustningen på lagret bestående av ett ljusbord, X st rörliga armaturer, led ramper, dimmers m.m. slutade i ett trasigt ljusbord, servicekostnader, fakturor på inhyrt ljusbord, faktura på deras tekniker á 3 veckors arbestid samt inhyrd utrustning från konkurrent summa ca 100.000,-.

Så..Ett tips till alla Er där ute som hyr ut utrustning som kan gå sönder (dvs allt!).. GÖR INTE DE!! De kan bli dyrare än du tror.

Ps. Om någon har ett tips hur man skall komma runt detta så är jag tacksam! Ds.

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Ouch.....

Men nu får du förklara en sak här...du skriver att du skickar fakturan till ditt inkassobolag och några veckor senare är du dömd ?

Har du närvarit på rättegången ?

L

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Thomas Nilsson »

Jag är inte dömd men har pratat med både inkassobolaget, samt 2 st advokater som anser att jag bör dra tillbaka min faktura och stå för mina kostnader och hoppas att kunden drar tillbaka sina fodringar. Alla tre (advokater och inkasso) anser att chansen att jag skulle vinna ett sådannt mål är små och om jag skulle förlora skulle prislappen bli en bra bit över de 100.000,- kanske närmare 150.000,-.
Så enligt dem är de att välja på att förlora ca 150.000 eller 40.000,-.

Så svaret blir mer eller mindre Dömd till att förlora en massa pengar eller ännu mer pengar!

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Ja du.....nu är ju inte jag någon lagvrängare av rang men det verkar i mina ögon som om det är väldigt många parametrar här som man måste beakta.

1. Kunden hyr utrustningen med egen operatör. En operatör som är ovan delar av utrustningen. Hmmm........

2. Ljusbordet beter sig. Är det trasigt på riktigt eller är det SBS med RTFM som borde ha gällt ?

3. Du köper in ett nytt bord av annat fabrikat/modell. Du skriver att kunden bestrider din faktura på punkten specialinköp. Är det det nya ljusbordet som avses som specialinköp ? Har ni kommit överens om att kunden skulle betala detta specialinköp ?

4. Vilka är dessa 2 advokater ? Dina, deras? Inkassobolagets ?

5. Vilket ljusbord har konkurrentfirman levererat ?

6. Varför har konkurrenten levererat tekniker i 3-4 veckor ? Om det gällt operatör under repetition/ljussättning med ett för ljusdesignern okänt ljusbord kan jag förstå det, men under hela turnén ?

7. Klart som korvspad att du ska ha betalt för den utrustning som använts och fungerat, den tid den använts.

8. Du kan ju knappast "dömas" att betala utrustningen från konkurrentfirman under den tid som kvarstod/kvarstår av hyresperioden/turnén. Det vore ju helt orimligt. Då ska du isåfall kräva att kunden betalar hyra till dig för hela hyresperioden.

Många aspekter att ta hänsyn till innan du lägger dig ner och dör......

L

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej igen Lars.. Skall försöka besvar dina frågor till lite tydligare..

2. Angående ljusbordet är det inte SBS.. Det är ett "riktigt" fel..antagligen i någon av minneskretsarna.

3 Har inte tagit något extra av kunden för hyran av det nya ljusbordet samt dragit av kostnaden helt för ljusbord (pga att jag inte lastar operatör eller kund för handhavandefel). Angående posten specialinköp menas t.ex kassetradio som var rekvesita och specialljuseffekter de ville ha med som inte kan räknas som investering i företaget.

4. Den ena advokaten är inkassobolagets den andra är en oberoende advokat på en advokatfirma jag sökte upp för att höra om de var intresserade av målet och vad de trodde mina chanser var.

5. Jag levererade ett Avab Jaguar, konkurerande firma ett Frog (vet dock inte vilket i serien).Från början var det ett SGM bord jag levererade.

6. Eftersom operatören kände sig osäker hoppade han av produktionen helt därav att de blev en ny tekniker under hela produktionen.. Kunde förstå detta om jag levererat tekniker som hoppade av..men då jag bara levererade utrustningen förstår inte jag varför jag belastas med denna kostnad. Men kunden skyller på att de blev en stor skillnad i kostnad mellan deras teknier olika tekniker, vilket jag förstår..om man bokar en tekniker "igår" för en turné.

7. Kunden hävdar att repition = oanvänd utrustning då de inte känar pengar på de.. Det var ju under föreställning utrustningen skulle användas. Så enligt kund slits inte utrustningen under transport, ljussättning och repitition. Att den användes under föreställningar sedan kan jag inte bevisa bara hört av "vaktmästare" f.d. den tidigare operatören och egna iaktagelser att DMX adresser var ändrade och kablar var anorlunda lindade under perioden de var i lokalen.

8 Håller med dig i denna punkt men kunden tycker att han har rätt att lägga alla kostander som har med ljus att göra på mig..

/T

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Nicke Löfgren »

Näää men hallo!! Det där kan inte va sant! Känns som du har blivit "lurad"
Jag skulle kört på jag, fakturera, påminnelse, ínkasso, kronofogd och ev tingsrätt, i sånt förfarande är det enda som kostar är ansökningsavgiften till krononisse.

Det handlar ju om en faktura, du är ju inte stämd för missshandel/stöld

Hade du inget kontrakt? Eller ordersedel, offert. Har du firma kan du ju häva dom allmäna villkoren

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Om de vägrar att betala "din" hyra, så ska de åtminstone betala den andra firman själv, men
givetvis vill de måla upp en hotbild så stor som möjligt för att få dig till att inte välja att
gå vidare.

Att du ska stå för hela konkurrenthyran om du inte får betalt för din egen uthyrning känns
knepigt. Möjligtvis kan du få stå för ev merkostnader kunden fått, men inte hela kostnaden.

Dessutom verkar det inte som att du fått möjlighet att fullt ut kompensera för det trasiga
ljusbordet. Istället har de hyrt in prylar/tekniker från en annan firma direkt utan att
ha diskuterat möjligheterna med dig. Du har således inte haft möjljghet att minimera
problemen för kunden.

När kunden bestrider fakturan ska du dock inte skicka den till inkasso eller kron-olle, då
är det tingsrätten som gäller för att utreda vem som har "rätt". Tingsrätten kan dock
bli kostsamt om du förlorar målet.

Mitt tips är att ta kontakt med ytterligare en advokat i a f, en som är specialiserad på
liknande mål.

/M
Senast redigerad av 1 Magnus Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tingsrätten gör inte sådant. Då blir det ett civilrätts mål. och sådant är Inte detta.
Man kan visst köra det förfarandet jag skrev tidigare om en kund bestrider, DÅ kommer tingsrätten avgöra!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Om han skickar ärendet till Kronofogden och kunden fortfarande bestrider kravet så kommer Kronofogden att hänvisa till Tingsrätten.

Enligt god Inkasso-sed så ska bestridda krav inte skickas till Kronofogden.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Anders Alavik »

Så vidare du inte skrivit på ett avtal från kunden om att du skall se till att vissa grejjer uppfylls så kan du aldrig bli skyldig att betala något dom faktiskt själva valt att göra.

För om jag förstår det hela rätt har du inte fått någon fråga om att lösa "problemet" efter att du bytt ljus bord. För det du gjorde var ju att fixa ett annat ljusbord när det första la av, helt rätt enligt mig. Det står dessutom att ni kommer överens om det och det tolkar jag som du som uthyrare samt kunden.

Men om sedan kunden väljer att avboka grejjerna så styrs det ju av vad ditt hyres kontrakt säger.

Men det finns inget som säger att du skall stå för kundens "nya" kostnader efter att denna har valt en annan leverantör. Dock om du nu har skrivit ett avtal med kunden om att du skall leverera saker enligt en spec och sedan inte uppfyllt denna då kan det komma krav, men då skall du ju oxå få chansen att åtgärda detta. Men som jag fattar det har du fått ett sms om att han vill avboka och då har kunde gjort ett medvetet val att välja en annan leverantör och oxå då dragit på sig dom högra kostnaderna.


När det gäller tingsrätten så funkar det som så här... Eller har iallafall gjort för oss... gällde mindre summa runt 10k så det kan vara annat vid större summor.

Man skickar ju dem sedvanliga fakturan, och påminnelser. Sen Kan man antingen välja att lämna över ärendet till inkasso eller som vi har gjort direkt till kronofogden.
Kunden valde då att "överklaga" fakturan och vi träffades i tingsrätten för en överläggning och sedan avgjorde dom vad som var rätt eller fel.

I vårt fall hade vi ingen advokat eller dyligt.. givetvis kan det vara klokt att ha kontakt med någon som kan hjälpa till med rådgivning...


Hur som helst jag tycker det är solklart att dom skall betala enligt ditt hyres kontrakt (vad det nu säger om av bokning) och du skall inte stå för några av deras kostnader.
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Lars Wernlund »

Men... visst..

Jag köper ett paket Arla smör på Ica. När jag kommer hem upptäcker jag att det är dåligt, så jag går tillbaks och får ett paket Carlshamns smör istället. Men, Carlshamns visar sig svårhanterat så jag tvingas hyra en kock som får laga middagen åt mig med Lindahls smör istället. Efter en kalasmåltid skickar jag sedan fakturan för kocken, Lindahls smör OCH alla andra ingredienser i maträtten till Ica. Dessutom kräver jag pengarna tillbaka för smöret från Carlshamn.
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Nicke Löfgren »

Lars Wernlund skrev:Men... visst..

Jag köper ett paket Arla smör på Ica. När jag kommer hem upptäcker jag att det är dåligt, så jag går tillbaks och får ett paket Carlshamns smör istället. Men, Carlshamns visar sig svårhanterat så jag tvingas hyra en kock som får laga middagen åt mig med Lindahls smör istället. Efter en kalasmåltid skickar jag sedan fakturan för kocken, Lindahls smör OCH alla andra ingredienser i maträtten till Ica. Dessutom kräver jag pengarna tillbaka för smöret från Carlshamn.

HAha...funkar nog inte så

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Nicke Löfgren »

Alavik!! Tummen upp :D Exakt så går det till, precis som jag skrev ovanför.
Inga konstigheter i det alls.

Å om kunden bestrider?!?! Men det kanske jag tycker är bullshit va han tycker. Han kanske är snuvig i näsan å det är hans förklaring, VARFÖR skall då jag på MIN bekostnad sitta å vänta på en massa trams å brev. NÄÄ in men fakturan till Krononisse å låt Tingrätten avgöra, men man kan ju ha med en jurist som "trycker" på lite bättre. Samt att man kan ha i bakhuvudet en förlikningsplan med ett belopp. Då kommer tingrätten att bli glad å gå på den linjen. För skulle det mot all förmodan vara tvivelaktiga saker så kommer dom lägga det som förslag (förlikning) å har man det redan klart i tanken så kommer beslutet forts som f*n :D

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Nicke: Nu får du väl bestämma dig om hur du anser att det går till?

Om du skickar ärendet till Kronofogden och kunden bestrider kravet så
hamnar det hos Tingsrätten för avgörande. Det var det jag skrev och
det var det du menade på var fel, eller?

Hamnar det hos Tingsrätten så får du räkna med "en massa trams och brev"
då både gäldenär och borgenär ska yttra sig i ärendet både hos Kronis och
till Tingsrätten.

Alternativet till Tingrätten ska vi nog inte ta upp här då jag misstänker
att det strider mot forum-reglerna att uppmana folk till att ta lagen i egna
händer och göra dumma saker.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Nicke Löfgren »

Magnus! När jag svarade på ditt inlägg här ovan så¨hade du skrivit något annat! (ser att du har ändrat ditt tidigare inlägg)

Typ att vänd dig till tingsrätten eller nått. Det var det jag svarade på...."Tingsrätten gör inte sådant. Då blir det ett civilrätts mål. och s....."

Förfarandet är precis som efterföljande inlägg beskriver

Kronis behöver bare ETT brev! " Jag bestrider mål......"
Tingsrätten behöver bara ett brev oxo...Sen är det bara att hänvisa till det första. OM det blir någon brevväxling

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Gustaf Gagge »

Nicke Löfgren skrev:Tingsrätten gör inte sådant. Då blir det ett civilrätts mål. och sådant är Inte detta.
Man kan visst köra det förfarandet jag skrev tidigare om en kund bestrider, DÅ kommer tingsrätten avgöra!

det blir ju ett civilrättsligt mål i tingsrätten dvs ett tvistemål som det heter i domstolen oavsett om du direkt stämmer dem eller går via inkasso och sedan kronofogden.

tingsrätten handlägger tre typer av mål brottmål, tvistemål samt ärenden.

har man försäkringar kan de täcka domstolskostnader om man förlorar. domstolen tar även en avgift på 450 kr för en stämning. men för att lyckas bra bör man ha en advokat med sig. det är svårt som lekman att driva ett mål själv särskilt om mot parten har professionell hjälp. sedan kanske du inte vinner målet utan ni når en förlikning och då vinner ingen utan man kommer överens om en lösning som båda parter kan acceptera och de är ju alltid det bästa.

men som jag förstår inte riktigt om det är thomas som är rädd att bli stämd eller om det är han som ska stämma eller både och.

jag ingen jurist men detta vore ju perfekt om Per här på forumet kunde svara. han kan ju detta.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Nicke Löfgren »

Inte om man drar det genom kronofogden,

Och det kostar inget mer än utlägget till Krono

Men blir du STÄMD då är det andra saker som gäller, då kan man upp till 20% rättshjälp genom föräkring( och det är före moms)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Gustaf Gagge »

Nicke Löfgren skrev:Inte om man drar det genom kronofogden,

Och det kostar inget mer än utlägget till Krono

Men blir du STÄMD då är det andra saker som gäller, då kan man upp till 20% rättshjälp genom föräkring( och det är före moms)


visst då kostar det inte 450 kr men det hamnar ändå hos tingsrätten i slutändan om motparten bestrider.
men om man får rättshjälp om det går via kronofogden kan jag inte svara på. dessutom skiljer det i reglerna för rättshjälp om det är en person eller företag. tror inte företag kan får rättshjälp från staten.

dessutom kan man inte bestrida själva målet i sig utan det de innehåller, yrkande mm. skriver man att man bestrider målet kommer tingsrätten snart att skicka ett brev där du ombeds specificera vad du bestrider. dessutom räcker det inte med att bara bestrida man måste ju visa upp papper på varför man har rätt eller åtminstone berätta sin sida av saken. det är därför man alltid bör anlita en advokat så allt blir rätt annars är det lätt att missa saker så man får en prövning som inte känns när den är slut att den gått rätt till pga av att man inte har alla kunskaper i hur det fungerar.

är som sagt inte jurist men jag har jobbat på en tingsrätt i flera år. och mitt råd är att tala med advokat vid sådana tillfällen som beskrivs i denna tråd. kan vara värt pengarna i slutändan.

det var vad jag i alla fall var instruerad att informera om människor ringde och hade sådana här frågor. och som sagt säger en advokat att det inte värt att driva frågan kan det vara värt att gå till en annan och höra vad den säger.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja detta kan vi diskutera i leda, så detta blir mitt sista inlägg i denna tråd.

ALLA har rätt till rättshjälp efter prövning. Privat som Företag (men jag är helt övertygad att man får ett nej i ett betalningsföreläggande)
Kostnanden är 300kr (konkursansökan tillkommer med 500kr) 450kr är avgiften för en STÄMMNING (civilrättsmål, äktenskapsskillnad, vårnaden av barn) Inget annat
Efter delgivning har den svarande 14dagar att bestrida yrkandet
Efter det har får inte Kronofogdemyndigheten förordna om ytterligare skriftväxling i målet.
Tingsrätten ställer helt enkelt frågan "vad bestrider du samt varför"

Och tycker man att det är besvärligt så skaffa en jurist!


Mitt råd till trådskaparen, Driv din faktura med hjälp av krononisse. Känner du dig osäker ta hjälp.
Å visst så kan ju motparten skaffat advokat, men det är ofta lite skrämseltaktik, med fina ord och brev. Dom har ju hyrt av dig, Ni har med andra ord gjort ett avtal, medans vissa omständigheter har dykt upp så har du försökt fixa det. Men dom gjorde ju ett avtalsbrott med att bryta er första överenskommelse.
Men att dom har en fodran på dig är ju inte ens skrivit stjärnorna. (kan inte tänka mig det att du har lovat stå alla kostnader för hyra i tredje part) Så deras faktura till dig är ju bara luft.

Som sagt kör på å snacka med en jurist så du känner dig osäker

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trasig utrustning - Kund fakturerar för ökade utgifter

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag va med om en liknande tvist däe kunden ringde två dagar före arrangemanget och bokade av. Inte för att de sskulle ställa in utan för de hadde hittat någon som kunde göra det billigare. De bestred fakturan och jag försökte med en förlikning vilket inte löste så det blev kronofugden och där efter tinget och det slutade med att jag van det hela. Jag hadde skickat en bokningsbekräftelse när de bokade och bifogat hyresavtal. I avtalet stod det klart och tydligt.

"Avbokning är möjlig fram till 5 dagar före utsatt datum där efter faktureras full materialkostnad ut."

Att de inte hadde läst avtalet noga blev inte mitt problem utan deras. mina hyresvilkor finns tillgängliga på min hemsida och jag skickar även ut de vid Större och dyrare uthyrningar. Vid mindre finns de tillgängliga vid utleverans och på hyresavtalet finns en kortfattad variant med hänvisning till den fullständiga.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster