PC-bacerad ljusstyrning

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jag undrar vilka billiga (gärna gratis) programvaror det finns för PC-baserad ljusstyrning?
De jag känner till är Freestyler (http://users.telenet.be/freestylerdmx/" onclick="window.open(this.href);return false;) och MagicQ (http://www.chamsys.be/" onclick="window.open(this.href);return false;). Vilka fler är värda att nämna? Vilka för- och nackdelar har dessa? Kan man koppla till externa styrningar, även DMX-bord in och snabbkommandon på tangentbordet är plus (tycker inte om att jobba med musen och behöva bläddra genom en massa skärmbilder när man kör live).
Jag kommer mest att använda det för disco men även för livemusik.
Tacksam för alla tips jag kan få.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Christopher Berg »

Vet att DMX-Creator var gratis förr, men att man (såklart) var tvungen att ha en USB-DMX converter, men vet inte om man var tvungen att ha just Deras egna kabel/box!
Nu kan jag inte hitta något om att programmet är gratis på deras hemsida, men jag vet att jag testade det för något år sen..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Emil Brolin »

Sunlite. http://www.nicolaudie.com
Programmet är gratis, men interfacet kostar runt 4500:- i Tyskland. Klarar både DMX-in, MIDI-in mm. Kört med det i typ sju år nu till allt möjligt.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jag skulle vara tacksam för alla synpunkter på dessa programs för- och nackdelar. Vad är bra med det ena och varför bör man låta bli det andra.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Carl Breander »

Är inte alla program i stort sett gratis brukar det inte va så att det är interfacet som kostar Lighjockey finns ju att tanka hem från martins sida gratis.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Carl Breander skrev:Är inte alla program i stort sett gratis brukar det inte va så att det är interfacet som kostar Lighjockey finns ju att tanka hem från martins sida gratis.
Visst är det säkert så, men sedan är det en herrans skillnad på vad hårdvaran kostar. LJ måste du köpa interface från Martin för 10kkr medan med Freestyler (och många fler "gratisprogram") kan du köra på vilket hemmasnickrat interface som helst, och det behöver inte kosta mer än 300 pengar. :-)
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Erik Boson »

Lånar tråden lite.

Letar efter ett ljusprogram till dator som är relativt enkelt. Ska sitta installerat på en club under sommaren och ska vara grymt enkelt för djs att köra. Tanken är att kunna programmera typ 12 olika chases som man sedan lätt ska komma åt, samt en knapp för rök och en för strobe. Kanske lite luddigt förklarat, men hoppas ni förstår.

Har tankat både Chamsys och Freestyler för att testa. Gränssnittet på Freestyler känns mer "rätt" för mitt behov, men får det inte riktigt att fungera. Så till frågan; Någon som har använt sig av Freestyler och kan ge lite tips och kanske en "kom-igång"-guide? Andra gratisprogram som kan rekommenderas (utom Chamsys)?

/Erik
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Victor Göransson »

Om det skall installeras på club och köras av Djs, så är ju Lightjockey väldigt bra eftersom att man kan designa ett eget fönster med knappar osv. Man kan t.ex. ha strobe och rök på varsin knapp och sen lägga in olika effekter mm på andra knappar och göra lite hur man vill. Väldigt enkelt och snyggt. En Pekskärm är också att rekomendera!

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Erik Boson »

Har också velat haft Lightjockey, dock är det redan inköpt en Enttec PRO DMX-dongel, och finns inte vidare budget att köpa det andra. Andra förslag på gratisprogram som kan fungera?
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Anton Gildebrand »

Är inte det en lite konstig väg att gå, att först köpa dongel, och sedan välja ljusbord efter vilka som har stöd för den dongeln. Freestyler med en TouchPanel är väl ett bra alternativ, fastän jag inte gillar det så mkt själv. Föredrar ljusbord som är svåra 8)
Flest inlägg när den dör vinner!

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Erik Boson »

Tanken var att köra Chamsys från början, men insåg att det troligen skulle bli krångligt för gästande DJs utan tidigare erfarenhet av programmet. Därav lite research på "vettigt" program som till och med den mest IQ-befriade discjockeyn kan köra på någorlunda sätt.
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Leif Baltazars »

Kanske klokare att sälja av dongeln och börja om från början. Känns som om det blir mera rätt och mindre kompromisser. Satt jag i din sits så låter alternativet med Lightjockey och pelskärm som det bästa. Borde i stort sätt vilken som helst kunna sköta. Dessutom lätt att ta back-up och ha på USB sticka ifall någon lyckas klanta till det.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fast det är ju ganska stor prisskillnad på Enntec och Lightjockey. 1500 mot 12000. Och sen en TouchScreen på det är ju ytterligare 4000.
Flest inlägg när den dör vinner!

Robert Carlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 11:04
Presentation: Arbetar på Hofmann Teknik AB. Support på ArKaos och ChamSys.
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Robert Carlberg »

Har du kollat på "Execute" funktionen i ChamSys? Med den så kan du få ljusbordet att starta i ett lite enklare läge som kan skötas av nästan vem som helst. Du skulle kunna använda dig av en touchskärm, exempelvis asus eee top och låta Chamsys starta i fullskärmsläge i Execute-fönstret. Du kan sätta ett lösenord för att lämna execute fönstret så att inte vem som helst kan ändra i programmeringen. Jag kan hjälpa dig med att komma igång med detta om du vill. Så här skulle det kunna se ut:

Bild
Bild

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Erik Boson »

Precis den här funktionen jag letat efter! Ska sätta mig ner i helgen och kolla runt lite, hör av mig när jag behöver mer hjälp :)

Tackar och bockar för tips samt hjälp så här långt!
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Anton Gildebrand »

Det var som f*n. Det måste jag prova.
Flest inlägg när den dör vinner!

Joakim Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 09:37
Presentation: Pysslar lite med ljud och ljus som hobby.

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Joakim Eriksson »

Har för mig att Execute window i fullskärmsläge bara fungerar om man har en ChamSys-produkt ansluten till datorn. Antingen en wing eller USB-DMX-interface.
En av begränsningarna i "demoversionen".

Robert Carlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 11:04
Presentation: Arbetar på Hofmann Teknik AB. Support på ArKaos och ChamSys.
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Robert Carlberg »

Precis. Du behöver någon hårdvara från ChamSys för att använda Execute fönstret. Exempelvis USB till 2xDMX Universum för cirka 6000:- Eller varför inte ett Audio interface så kan du trigga chasrar och ljuset mot ljudet! Kostar cirka 6000:-

Men du kan testa Execute fönstret utan hårdvara för att se hur det fungerar men du kan inte skicka ut någon DMX.

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Erik Boson »

... och så var vi tillbaka på ruta ett igen...
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Robert Carlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 11:04
Presentation: Arbetar på Hofmann Teknik AB. Support på ArKaos och ChamSys.
Kontakt:

Re: PC-bacerad ljusstyrning

Inlägg av Robert Carlberg »

Ja (tyvärr?) blir detta nog svårt att lösa om du inte är intresserad av att betala för hårdvara eller mjukvara. På något sätt måste utvecklarna tjäna pengar, antingen genom gratis mjukvara och sälja hårdvara eller genom att sälja mjukvara och ha billig hårdvara.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster