Sångeffekter från scen?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Sångeffekter från scen?

Inlägg av gzede »

hur gör man för att på smidigaste sättet använda multieffekter med pedal som används på scenen?

kör man miken igenom dessa? eller hur gör man bäst?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Man gör det inte.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är sånt man har 1U-enheter som det står "tc electronics" eller "Lexicon" på till.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jo men så kommer bandet "x" och ställer upp, och han ska ha telefonröst på ett stick, nått annat på en nnan refräng osv..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:jo men så kommer bandet "x" och ställer upp, och han ska ha telefonröst på ett stick, nått annat på en nnan refräng osv..
Det är ju sånt vi ljudtekniker har betalt för.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

aja skit i det då.
jag undrade för att ett band ska ev beställa en sån genom mig och undrar hur den funkar. men men men!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:aja skit i det då.
jag undrade för att ett band ska ev beställa en sån genom mig och undrar hur den funkar. men men men!
Om de nu av någon speciell anledning vill göra på det viset så behöver de först och främst en mikpreamp för att förstärka upp signalen och sedan gå genom effekten.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

gzede skrev:aja skit i det då.
jag undrade för att ett band ska ev beställa en sån genom mig och undrar hur den funkar. men men men!
Om du frågar hur man smidigast gör en sådan grej och konsensus är att det inte är en bra idé så kanske du ska lyssna på de råden istället för att ha en sådan attityd? :?

Om du tänker ett steg längre så inser du nog själv problemen, nr 1 har cyber redan varit inne på, nr 2 är det faktum att man absolut inte vill att "talangen" ska ha någon annan volymkontroll än den egna rösten, speciellt inte om man ska köra monitor från FOH.

Varför tror du att sådana lösningar i princip aldrig används i professionella sammanhang? KISS är en mycket bra regel. KISS står för Keep It Simple Stupid...

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Ingo skrev:
gzede skrev:aja skit i det då.
jag undrade för att ett band ska ev beställa en sån genom mig och undrar hur den funkar. men men men!
Om du frågar hur man smidigast gör en sådan grej och konsensus är att det inte är en bra idé så kanske du ska lyssna på de råden istället för att ha en sådan attityd? :?

Om du tänker ett steg längre så inser du nog själv problemen, nr 1 har cyber redan varit inne på, nr 2 är det faktum att man absolut inte vill att "talangen" ska ha någon annan volymkontroll än den egna rösten, speciellt inte om man ska köra monitor från FOH.

Varför tror du att sådana lösningar i princip aldrig används i professionella sammanhang? KISS är en mycket bra regel. KISS står för Keep It Simple Stupid...
jo men det är ju genomgående för det här forumet att det blir ett himla tjat om annat än det man är intresserad utav! Frågar man hur man skalar potatis kommer nån och säger att potatis är dåligt, frågar man hur man gör för att betala med visa kommer nån och säger hur kass visa är osv..

Jag skulle själv inte vilja köra det där bandet med en sån effekt från scen! Men på många spelningar där det inte sitter en proffsig ljudtekniker med stort mixerbord och 5 effekter över, med tid att testa alla låtar i förväg, så skulle det ju faktiskt kunna vara ett alternativ! Självklart får man justera in så att volymen inte ändrar sig mellan olika effekter isåfall.

Är det någon som testat en sån sceneffekt som t ex DigiTechs med pedal?

rob.axe[mmf]
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 feb 2004, 01:00
Ort: stockholm
Kontakt:

Inlägg av rob.axe[mmf] »

gzede skrev:


Jag skulle själv inte vilja köra det där bandet med en sån effekt från scen! Men på många spelningar där det inte sitter en proffsig ljudtekniker med stort mixerbord och 5 effekter över, med tid att testa alla låtar i förväg, så skulle det ju faktiskt kunna vara ett alternativ! Självklart får man justera in så att volymen inte ändrar sig mellan olika effekter isåfall.

Är det någon som testat en sån sceneffekt som t ex DigiTechs med pedal?
Även utan ovan nämda förutsättningar så ÄR det inget alternativ!
Eller vilken nivå av spelning snackar vi om? Trubadur på Grönejägaren(sunkig? lokal krog i stockholm).Vill man ha sådana effekter får man väll skaffa ljudtekniker och så värst proffsig behöver dene säkert inte heller vara för att skifta några presets.
joho da`det låter visst som en virvel!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi säger inte "potatis är dåligt", vi säger "Det är dumt att skala potatis med en stenyxa du gjort i slöjden i femman"

Lägg fyra papp på en M-One istället. Om det är så jävla viktigt att de måste sköta sånt från scen och inte kan repa in det med dig, lägg effekten i insertkedjan efter kompressorn och ge dem bypass på footswitch. Det är fult som fan, men bättre än att ha effektpedaldynga i sångmicarna.
"This is the updated input list"

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev:Man gör det inte.
Jag vill minnas att två av mina favvoband faktiskt gjort sådana saker på scen med delaypedaler osv. Senast var på hultan när Radiohead spelade. De kör sången (även ett piano och en orgel) genom en Korg Kaoss Pad och manipulerar den i realtid på scen. Hur de löst det hela tekniskt vet jag ej, kanske vet du det Ingo?

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

gzede skrev:jo men det är ju genomgående för det här forumet att det blir ett himla tjat om annat än det man är intresserad utav! Frågar man hur man skalar potatis kommer nån och säger att potatis är dåligt, frågar man hur man gör för att betala med visa kommer nån och säger hur kass visa är osv..
Näru gzede, så är det inte. Jag skaffade nämligen Visa i förra veckan! :wink:

Jag var i Göteborg och jobbade litegrann i helgen. Två av nio band ville ha sångeffekter som inte stavades M-one eller D-two. Ena bandet hade då med sig en typ Elvismik och en sån där mikpryl för att ha två mikar på ett stativ. Sedan var det bara att eq:a bort allt utom 1000Hz så lät det precis som bandet ville.

Det andra bandet hade en distpedal som nog var till en gitarr från början. Men, sen så lät ju bandet som det gjorde också :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

suck

för det första: hade jag kunnat vara med det här bandet som ljudtekniker hela tiden hade jag gärna vart det, men riktigt så enkelt är det inte alltid här i livet!

för det andra: finns det någon här som har hört talas om t ex vad en POD är? Som man har på elgitarr? Vad är det som är så fruktansvärt annorlunda med sång?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Den har ingen micpreamp. Funkar säkert bra med dynamiska mic:ar med bra nivå ut, men så fort man vill använda sin LSR1000 som sångmic...
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag menar inte att man skulle lägga POD:en som sångeffekt utan jag mena att den är ju en effekt som körs från scen, och det funkar ju (är ju väldigt vanligt). varför då inte det skulle funka att köra sceneffekt med sång.. menar jag.

Gäst

Inlägg av Gäst »

HenrikH skrev:
Ingo skrev:Man gör det inte.
Jag vill minnas att två av mina favvoband faktiskt gjort sådana saker på scen med delaypedaler osv. Senast var på hultan när Radiohead spelade. De kör sången (även ett piano och en orgel) genom en Korg Kaoss Pad och manipulerar den i realtid på scen. Hur de löst det hela tekniskt vet jag ej, kanske vet du det Ingo?

/H
Ingen aning om hur Radiohead löser det men jag vet att det är skillnad mellan ett internationellt band som reser med totalt 30 pers och använder in-ear och har alla möjligheter i världen att repa och testa och ett pissband från yttre helvetet som gör det för att man inte har råd att anlita 1 st professionell personal.

Gezde: Min begränsade erfarenhet inom pro-audio visar tydligt att man inte med framgång kan göra det du frågar efter, därför svarar jag så. Kan du inte hantera det är det ditt problem.

Gäst

Inlägg av Gäst »

gzede skrev:jag menar inte att man skulle lägga POD:en som sångeffekt utan jag mena att den är ju en effekt som körs från scen, och det funkar ju (är ju väldigt vanligt). varför då inte det skulle funka att köra sceneffekt med sång.. menar jag.
Menar du på allvar att du inte förstår skillnaden mellan att skicka all gitarrsignal genom ett schimpansarsle (också kallad POD) och en sångmick och de problem som det senare kan innebära?

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Ingo skrev:
gzede skrev:jag menar inte att man skulle lägga POD:en som sångeffekt utan jag mena att den är ju en effekt som körs från scen, och det funkar ju (är ju väldigt vanligt). varför då inte det skulle funka att köra sceneffekt med sång.. menar jag.
Menar du på allvar att du inte förstår skillnaden mellan att skicka all gitarrsignal genom ett schimpansarsle (också kallad POD) och en sångmick och de problem som det senare kan innebära?
japp, var god förklara för mig!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nr 1: Tror inte att någon av dom där burkarna har en inbyggd mickpreamp, dvs du kommer att behöva en sådan. Den kommer förmodligen bo på scenen eller? Då måste alltså "talangen" se till att det inte blinkar rött under gigg. Samtidigt som han sjunger och är frontfigur i ett band. Alternativet är att du tar och skickar signalen från mick till mixer, ut på en send eller kanske insert men då kan du inte komprimera, tillbaka på en retur och sedan till effektburken på scen. Sen går det åt två linor tillbaka till mixern. Häpp, tre micklinor plus en retur för att få lite fx på sången...

Nr 2. Nivåer. Evighetssoundchecks, förmodligen måste dom prova alla ljud som ska användas varenda gång man giggar. Kul? Varför då undrar du kanske. Rundgång, är det ett bekant begrepp? Lead vox brukar vara det som det är mest ställ i på scen tycker jag. Till och med så pass mycket så att det är lite på gränsen. Trampar sen sångaren i motorsågsdisten med övertons-VM eller katedralsreverbet med hur mycket HF som helst så kan vad som helst hända. Och det kommer att hända.

Det finns säkert massor av andra skäl men jag orkar inte ens tänka på dom just nu, kommer en akt och säger att dom ska göra det så provar man en gång på soundcheck och sen är den saken ur världen. Att få en sångare att sköta fx burken med framgång är lika svårt som att få en dj att ge f-n i att spela så det lyser rött på dj mixern. Helt omöjligt alltså.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster