12" vs 15" mids

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

12" vs 15" mids

Inlägg av Henrik Källsson »

Hej,
Hur står sig en 12" högtalare i mid jämnfört en 15".
läste nånstans att man behöver inte 15" i mid längre för utvecklingen har gått så lång framåt så 12" ska klara av samma ljudvolym.
Finns det kvaliteter man inte kan få med en 12"s som man får med 15"

Hur är det med den gamla standard riggen dubbel 15" o 2" driver.
Börjar den bli gammalmodig?
Räcker det med 12" där?

Jag tänkte mest i "disco" sammanhang, o då inte i trubadur eller fylle top40 disko utan mer elektronisk musik, när publiken är lite mer kräsen när det kommer till ljudtryck.

Många kör ju med line array och de brukar ju vara max 10-12 tums.

Jag hade tänkt att köra 2 dubbel 18 som sub, ev 2 dubbel 15.

Vad har du för rigg och vad upplever du för positiva / negativ egenskaper med den?
Vad har ni för tankar om detta?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Niklas Elste »

12 vs 15
12an spelar snyggare och bättre i mellan registret
möter man sen med 18 så brukar det inte vara nå problem
men det kräver att man delningen rätt

många LA börjar på 6.5" men det finns ännu mindre
jag skulle nog säga att 8-10" låter bäst i ett LA men här även hört fulrange LA lådor som funkar men då har som skälvklart satt dit rätt så stora element typ 15" 3vägs delat antar jag kolla inte så noga på det systemet

PS. vi kör
2x 2*18" eller mer
2x 2*15"* 6,5" 1" + 2x 2*15" 1" vid behov

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Per Johanson »

Vad vill du ha svar på egentligen?

Du får nog ta och berätta övrig bestyckning för att vi ska kunna ge dig ett vettigt svar. Det är väl förhoppningsvis inte bara 12or eller 15 tummare i riggen?

Att generalisera musikstilar är nog lite svårt, har man upplevt t ex Motorhead live ett par gånger så tror jag att du får en lite annan bild av det hela, i alla fall när det gäller ljudtryck.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:Vad vill du ha svar på egentligen?

Du får nog ta och berätta övrig bestyckning för att vi ska kunna ge dig ett vettigt svar. Det är väl förhoppningsvis inte bara 12or eller 15 tummare i riggen?

Att generalisera musikstilar är nog lite svårt, har man upplevt t ex Motorhead live ett par gånger så tror jag att du får en lite annan bild av det hela, i alla fall när det gäller ljudtryck.
Övrig bestyckning skulle vara optimalt för resp 12" och 15".

kallar du Motorhead fylle musik?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Per Johanson »

Du ska alltså designa lådan enbart efter vad du väljer för mid? Alla andra parametrar är oviktiga och ljudtryck är det enda som räknas? Hur många register ska systemet innehålla?

Jag kallar Motorhead för rock n´roll.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:Du ska alltså designa lådan enbart efter vad du väljer för mid? Alla andra parametrar är oviktiga och ljudtryck är det enda som räknas? Hur många register ska systemet innehålla?

Jag kallar Motorhead för rock n´roll.
Ska inte designa, utan tänkte köpa nått existerande. Har alltid tyckt att dubbel 15 varit det enda rätta, men kanske inte är så.
Hade tänkt 12 eller 15 plus driver, 1 eller 2".

Ska ju låta någorlunda bra, men ljudtryck över skönsång tror ja man kan säga.

>Jag kallar Motorhead för rock n´roll.
Ja med, det är inte så att rock inte ska ha lika mkt ljudtryck som elektronisk musik, bara att en live bas kagge låter annorlunda än producerade bas slag.
Har olika upplösning och ljudbild.

MVH Henrik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Per Johanson »

130 dB vid 40 Hz är väl 130 dB vid 40 Hz oavsett om det kommer ur en livebastrumma via en mikrofon eller en plastlåda med playknapp på via en DI-box? Eller missförstår jag?

Om jag skulle välja mellen en låda innehållande 12" och 2" och en låda med 15" och 2" väljer jag den första i alla lägen eftersom den normalt sett hanterar röster på ett bättre sätt. Men för dig verkar det vara andra parametrar som styr och då kanske valet blir annorlunda.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Niklas Elste »

jag tycker mig tolka att det du är ute och fiskar efter ligger mer i subben en i miden

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:130 dB vid 40 Hz är väl 130 dB vid 40 Hz oavsett om det kommer ur en livebastrumma via en mikrofon eller en plastlåda med playknapp på via en DI-box? Eller missförstår jag?

Om jag skulle välja mellen en låda innehållande 12" och 2" och en låda med 15" och 2" väljer jag den första i alla lägen eftersom den normalt sett hanterar röster på ett bättre sätt. Men för dig verkar det vara andra parametrar som styr och då kanske valet blir annorlunda.
Jo, men ett bas slag innehåller fler frekvenser än enbart en 40 Hz signal.
Tycker du inte Per, att de kan att en baskagge låter annorlunda än en "disko" låt?

Sång utan musik eller sång i en låt?

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Henrik Källsson »

Niklas Elste skrev:jag tycker mig tolka att det du är ute och fiskar efter ligger mer i subben en i miden
det med basen var bara exempel

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Per Johanson »

Ja alltså bara 40 Hz är troligtvis en sinuston och det är rätt ovanligt även i elektronisk musik. Jag menar att högtalaren bryr sig inte om hur signalen som kommer in har genererats en gång i tiden. Du sa att elektronisk musik har en annorlunda upplösning och ljudbild och då menar jag att högtalaren inte har någon uppfattning om detta, det som händer är att elektrisk signal omvandlas till akustisk. Rätt omvandling av insignal är lika viktig oavsett källa.

A capella sång är relativt ovanligt, givetvis förekommer det men vad som åsyftas är det som är svårast att återge så att hjärnan köper reproduktionen som verklighetstrogen är mänsklig röst därför är röstregistret väldigt.

Du tycks tro att elektronisk musik är svårare att återge än annan musik eller ställer andra krav på utrustningen?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Mikael Hedman »

Jag tänkte mest i "disco" sammanhang, o då inte i trubadur eller fylle top40 disko utan mer elektronisk musik, när publiken är lite mer kräsen när det kommer till ljudtryck.
Låter som du ska ha något som spelar djupa frekvenser!
Många kör ju med line array och de brukar ju vara max 10-12 tums.
Typ 2x10" eller 2x12" i varje låda! Det blir ett gäng i slutändan! Samt att dom flesta kompleterar nog fortfarande upp med yttligare basar!

Själv kör jag 1x18" + 1x15" + 1x10" +1x1" (varje stapel)

2x12" får du nog att gå högre i frekvens så då behöver du nog bara en 1" i toppen, med 2x15" blir det nog en 2" för att komma ner i frekvens.

Så tror att du skulle satsa på det du tänkt, tror det funkar bra för ditt ändamål!
218
215+2"
Köper du nya saker så tål elementen idag en hel del mer effekt än om du köper en 10år gammal rigg, så se till att ha bra på slutstegssidan bara så lär det fungera bra!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Per Johanson »

Mikael: Inte för att vara sån, men det borde väl finnas en anledning till att det inte säljs så där väldigt många fabriksbyggda 2x15"+2" lådor idag. Undrar vilken.

edit: Stavfel.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

är det inte så att vilken högtalare det är (fabrikat, model, dsp-presets osv) är viktigare än vilken sorts element som sitter i?

själv tycker jag lådor med mer än ett mellan-element är jobbigt stora och tunga.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Mikael Hedman »

Per Johanson: Tror orsaken är att dom blir för stora, finns i dagsläget mindre lådor som presterar bättre, men eftersom något säger mig att killen inte kommer att köpa ett Nexo eller Meyer system så tror jag 2x15" +2" är betydigt mer relevant! Men det är förståss jag det! ;) Sedan så är det väl så att dom större line-array systemen kör 2x15" eller liknande i toppen (kolla bara på starlights Meyer rigg, mm) så dom säljs nog väldigt mycket av dem fortfarande bara i ett annant utseende och lite annat bestyckat i det högre området! :P

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Per Johanson »

Hur mycket dyrare blir det då om man räknar in allt, att en modern rigg tar mindre än hälften så mycket plats i packen och vikten är lika så, högre verkningsgrad gör att färre steg går åt osv. Riggningsmässigt får man upp joxet på rätt ställe så att man kan få det att spela åt rätt håll med en dansbandspinne istället för en GS.

Jag skulle givetvis ha skrivit att det inte säljs speciellt mycket fabriksbyggda point source 2x15"+2", men det trodde jag framgick av diskussionen. Att ens tala om M3D eller V-Dosc i sammanhanget är bara löjligt, det är en lådor som inte har ett skit att göra med de lådor som TS pratar om.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:Du tycks tro att elektronisk musik är svårare att återge än annan musik eller ställer andra krav på utrustningen?
Nej nej, tvärt om, tror att elektronisk musik är lättare att återge då man inte vet hur det låter från början.
Alla vet hur en gitarr låter, man hör direkt om den är förvrängd.

Även om det inte är techno jag ska spela men:
tex en techno låt kan man spela med en högre förvrängning för man vet inte exakt hur den "ska" låta.
En högt komprimerad high-hat låter inte lika fel i en distande högtalare som sång eller gitarrer tex.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Per Johanson »

Örat uppfattar distortion på samma sätt oavsett musikstil. Jag förstår inte ditt resonemang.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Henrik Källsson »

Per Johanson skrev:Örat uppfattar distortion på samma sätt oavsett musikstil. Jag förstår inte ditt resonemang.
Testa att spela en techno låt med för högvolym,
testa sen med exempelvis en låt med sång o gitarr.

Förstår du nu?

Annars kan du ta tex tex noise-core o sådana skumma stilar när musiken är redan förvrängd innan den ens når processor / slutsteg.

Det finns mer musik än rock, testa att vidga dina vyer lite.

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: 12" vs 15" mids

Inlägg av Daniel Ravald »

Har alltid undrat varför techno låter lite annorlunda. Nu vet jag att det beror på högtalarna 8O, får byta till ett sämre system nästa gång det ska spelas elektroniskt :lol:

Tråden ballade ur för ett bra tag sedan...

För att återgå till topic, så tycker jag att 12" låter bättre. Oftast bättre övergång till drivern. Till slut handlar det om tycke och smak.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster