Köpdags

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Köpdags

Inlägg av Jacob Henriksen »

Funderar på att köpa en ny PA-anläggning till skolans Aula.

Tidigare har vi haft en powermixer som stått halft bakom scenen så att man inte hört något när man mixat. Nu funderar vi på att köpa ett nytt mixerbord och då behöver vi slutsteg eftersom det var inbyggt i den förra. Och ska vi då ha en ny mixer så måste vi en riktig mixplats vilket i sin tur behöver en multikabel.

Så detta är ungefär vad vi behöver:

En analog mixer med ca 12 kanaler och inbyggda effekter.
En multikabel ca. 30 eller 50 meter (minns inte riktigt) med ca. 12 kanaler.
Slutsteg som ska klara två sub högtalare (har bara det).

Detta är info i grova drag.
Men kan kolla mer nogrant senare vad det gäller slutsteg och hur kraftigt det ska vara. Sedan hur lång multi det ska vara. Men det som vore bra skulle vara en liten inbyggd Eq i mixern. Och den skall vara analog.

Nån som har tips på bra grejer och om man ska köpa beggat eller nytt?
Vad ska jag akta mig för att köpa och är det någonting spec. jag ska titta på?

Så billigt som möjligt utan att det är halv taskiga grejer. Hälst under 10,000:- men 15,000:- är max.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

har ni inga toppar?
hur många Watt (beroende på högtalare & lokal)

Ska ni bara ha 12 kanaler??? jag skulle säga minst 16
och hur många returer?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpdags

Inlägg av Anders Brandén »

Jacob Henriksen skrev: Så billigt som möjligt utan att det är halv taskiga grejer. Hälst under 10,000:- men 15,000:- är max
Finns inte en chans på denna jord att du ska kunna lyckas få ihop detta! Inte ens halvtaskiga grejer är så här billiga.

Enligt min mening finns det tre alternativ för dig.
1. Låt de gamla grejerna stå kvar.
2. Säg som det är till skolledningen, att du MÅSTE få mer pengar om de inte vill ha "halvtaskiga" grejer.
3. Överlåt installationen till någon ljudfirma som får jobbet att mjölka mer pengar.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Jacob Henriksen »

Niklas Elste skrev:har ni inga toppar?
hur många Watt (beroende på högtalare & lokal)

Ska ni bara ha 12 kanaler??? jag skulle säga minst 16
och hur många returer?
Nej vi har inga toppar. Vet inte om det är en fullrange högtalare eller en sub men kan kolla upp det. Även hur många Watt..

Ja, vi har inte så många micar så det blir ganska enkelt. När vi körde Julshow i Julas så klarade vi oss med 4 kanaler på powermixern. Men då hade vi inte micat gitarrerna. Men vist, om vi får råd så skulle det ju vara bra med 16 kanaler. Och kanske 2-4 returer. Kan kolla det också...

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Köpdags

Inlägg av Jacob Henriksen »

Anders Brandén skrev:
Finns inte en chans på denna jord att du ska kunna lyckas få ihop detta! Inte ens halvtaskiga grejer är så här billiga.

Enligt min mening finns det tre alternativ för dig.
1. Låt de gamla grejerna stå kvar.
2. Säg som det är till skolledningen, att du MÅSTE få mer pengar om de inte vill ha "halvtaskiga" grejer.
3. Överlåt installationen till någon ljudfirma som får jobbet att mjölka mer pengar.
De gamla grejerna, iallafall mixern, är trasig. Så vi måste helt enkelt ha en ny. Och vi vill som sagt inte sitta bakom scenen och mixa så vi måste ha en riktig mixplats och behöver då en multi. Och även slutsteg då vi varken har aktiva högtalare eller powermixer.

Jag ska kolla om det går att få fram mer pengar. Men våran skola har gått back de senaste 3-4 åren. Men när jag satt och räknade så tänkte jag ungefär 4-5000:- till en mixer. OCh kanske 4000:- för en multi. Då har vi 6000:- kvar för slutsteg. Och så avancerat slutsteg tror jag inte precis att vi behöver. Så då kanske vi har råd med nya micstativ och kanske nån mic också?

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

inte svårt..

mixer
http://www.thomann.de/se/yamaha_mg_166cx.htm

multi
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk ... ticore.htm

slutsteg
http://www.thomann.de/se/qsc_gx_5.htm

jag får detta till 10198 kr med leverans och då har han alltså 4800kr kvar till annat :) .

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Jacob Henriksen »

Johan Jacobsen skrev:inte svårt..

mixer
http://www.thomann.de/se/yamaha_mg_166cx.htm

multi
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk ... ticore.htm

slutsteg
http://www.thomann.de/se/qsc_gx_5.htm

jag får detta till 10198 kr med leverans och då har han alltså 4800kr kvar till annat :) .
Tackar! :D ska kolla på detta..

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Köpdags

Inlägg av Mikael Thieme »

Jacob Henriksen skrev:Jag ska kolla om det går att få fram mer pengar. Men våran skola har gått back de senaste 3-4 åren.
Ett annat alternativ är att hyra - antingen långtidshyra eller per produktion - tills det finns större investeringsutrymme. Köp mixer och hyr multi och slutsteg t.ex. Om ni måste köpa det du beskriver till den budget du nämner så föreslår jag begagnat snarare än nytt.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Köpdags

Inlägg av Jacob Henriksen »

Mikael Thieme skrev:
Ett annat alternativ är att hyra - antingen långtidshyra eller per produktion - tills det finns större investeringsutrymme. Köp mixer och hyr multi och slutsteg t.ex. Om ni måste köpa det du beskriver till den budget du nämner så föreslår jag begagnat snarare än nytt.
Det är ju också ett sätt som skulle fungera. Men isåfall blir det långtidshyra. För vi har små framträdanden lite då och då numera..

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

slutsteg!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Johan Jacobsen skrev:inte svårt..

mixer
http://www.thomann.de/se/yamaha_mg_166cx.htm

multi
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk ... ticore.htm

slutsteg
http://www.thomann.de/se/qsc_gx_5.htm

jag får detta till 10198 kr med leverans och då har han alltså 4800kr kvar till annat :) .
Jag känner på mig att det steget får jobba häcken av sig om det ska gå som sub-steg.

Känns som att man vill upp lite i storlek för att det ska finnas lite skjuts i basen....
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

om ni inte har råd att göra det på riktigt så varför inte strunta i subbar och köpa ett par aktiva toppar (typ rcf) på stativ eller väggfäste.

k&m 21450 är billiga helt ok stativ, eller k&m 214 om väggmontage passar (ni har säkert nån vaktis som kan skruva fast)

följande borde gå hitta till schysst pris begagnat:
a&h mixwizard
rane eq
whirlwind medusa multikabel

köp inte en multi som går sönder av att man tittar på den.

men varför inte digital mixer? en begagnad 01v kostar nästan inget och är busenkel att använda.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

jag rekommenderar inte digital mixer om det inte är samma personer som kommer att använda utrustningen (inte lika lätt för en grön person)

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Jacob Henriksen »

Anton Stjärnbrandt skrev:köp inte en multi som går sönder av att man tittar på den.
Som den som Johan föreslog? Eftersom den var så billig..

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: slutsteg!

Inlägg av Jacob Henriksen »

Johannes Nordgren skrev:
Jag känner på mig att det steget får jobba häcken av sig om det ska gå som sub-steg.

Känns som att man vill upp lite i storlek för att det ska finnas lite skjuts i basen....
Nått förslag på ett bättre steg?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Om du tar reda på vad det är för högtalare som sitter idag så tror jag att det blir lättare att komma med förslag på steg.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Jacob Henriksen »

Anton Gildebrand skrev:Om du tar reda på vad det är för högtalare som sitter idag så tror jag att det blir lättare att komma med förslag på steg.
Kan kolla på det i veckan..

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

tycker det är lite tjatigt att man alltid får höra att analogt är lättare än digitalt.

har man aldrig mixat överhuvudtaget är det väl inte enkelt att använda ett analogt bord heller? man måste ju lära sig olika saker där också, som hur man nollar bordet korrekt (mixrar på skolor osv brukar ju kunna bli stående med bisarra inställningar).
Jag tycker konceptet med lager för utljud, monitor och effekter är nog så pedagogiskt.

t ex en gammal 01v har så pass få knappar att den går fort att greppa.
jag satte två såna på en musikutbildning och det har inte varit några problem hittils och det är flera nya kurser varje termin som använder den.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

Vad är det för fel på mina tips?.

Jag gjorde bara en snab tit på thomann på det han söker inom hans budget.

Mixer:
Han ville ha en analog mixer med 12-16 kanaler med inbygt efx del
och denna va inom hans budget och det står inte bh....... på den.

Steg:
I och med att jag inte tror att dom har subbar som ut ljud utgår jag från att det är et par toppar. Då tror jag att 2X500W duger med tanke på att det inte är så mycket mer kraft i en power mixer

Multi:
Vist jag vet att den inte är den bästa men den ska jo bara va på en skola
och inte turneras med.


Jag tycker det verkar som att folk här inne tycker att saker o ting bara är skit om det råkar vara billigt. Vist jag fattar om man snackar om utrustning för turne eller uthyrning. Men nu är det en skola med låg budget som behöver lite nya saker.

Bara hur jag tänker.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Jacob Henriksen »

Johan Jacobsen skrev:Vad är det för fel på mina tips?.

Jag gjorde bara en snabb titt på thomann på det han söker inom hans budget.
Johan, du har nästan kommit med det bästa tipset hittils. Har tittat på grejerna och mixern gillar jag.

Multin kan bli för kort med är helt duglig för skolan. Den ska ju sitta där den sitter hela tiden och inte fara runt på olika ställen med en risk att den går sönder som följd.

Steget kollade jag också på och det kommer att räcka. Vi har ett par fullrange högtalare.

Då har jag som sagt lite pengar över och kan köpa in micstativ och kanske nån ny mic.

Så tack så mycket för hjälpen Johan! :)

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

multi!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Gällande kass multi är det ju inte bara hur mycket den turnéras med. Det är inte otroligt att du sätter i och tar ur kontakterna lika många gånger på en skola och med kassa kontakter går det sönder i alla fall.
We make good music sound great!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster