"The Box" aktiva basslådor

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

"The Box" aktiva basslådor

Inlägg av Svante Gustafsson »

står väldigt lite om "The Box" på forumet. Någon som har erfarenhet om deras lådor?

THE BOX TA18 verkar ju vara i topp på sälj listan på thomann.de
http://www.thomann.de/se/the_box_ta18.htm

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Som med allt annat i denna bransch så vågar jag, utan att ha testat dem, påstå att man får vad man betalar för.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Vi köpte in ett par The Box PA15 ECO, för enklare jobb och billig hyra. Två månader gick med kanske en tio uthyrningar innan de kom tillbaka med helt tysta basar. När de väl fungerade så lät de faktiskt mer än skapligt för sin prislapp. Nu sitter där ett par emincence theta basar i dem istället, och nu väger de helt plötsligt. :) Ljudet är absolut bättre nu men fortfarande inte mer mycket mer än skapligt, men de rullar på. Summa summarum; det var prisvärt skräp.

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

The Box PA15 Eco ser ut som en ren kopia utav Wharfedale PRO evp s15. Tror Wharfedale håller lite bättre kvalite. Är själv på jakt efter en mindre sub till en installation. Om det är någon som kan ge nån positiv kommentar om The box basar så kanske det kan vara ett bra budget alternativ.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

http://www.limelight.nu/adj/images/pxw15P.jpg

5.300:- exkl moms, konsument. Har A/B testat den mot Mackie SWA-1501 och konstaterat att det inte bara utseendet som är lika, utan även samma karaktär på ljudet. Mycke ljud för liten peng.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Leif Baltazars skrev:http://www.limelight.nu/adj/images/pxw15P.jpg

5.300:- exkl moms, konsument. Har A/B testat den mot Mackie SWA-1501 och konstaterat att det inte bara utseendet som är lika, utan även samma karaktär på ljudet. Mycke ljud för liten peng.
vettigt! men 59kg är lite mycket att släpa på om man är själv ;P

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Svante Gustafsson skrev:
Leif Baltazars skrev:http://www.limelight.nu/adj/images/pxw15P.jpg

5.300:- exkl moms, konsument. Har A/B testat den mot Mackie SWA-1501 och konstaterat att det inte bara utseendet som är lika, utan även samma karaktär på ljudet. Mycke ljud för liten peng.
vettigt! men 59kg är lite mycket att släpa på om man är själv ;P
Hjul/Pirra och en liten ramp som alltid ligger i bilen/släpet?
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Hjul ingår i priset. Bara att montera med bultar i förmonterade islagsmuttrar på baksidan. Blir inte så mycket bära. Killen som köpte mitt demoex, lyfte in den i bilen själv och lade den ovanpå sina toppar, kräktes inte. Handtagen satt "rätt". Höjden var ca 120 cm.

Mackie basen väger 40 kg, denna är specad till 50 kg men det känns inte som det stämmer. Måtten är nästan lika. American Audio högtalaren är 2,5 cm bredare och tycks ha någon mm tjockare trä. Känns stummare än Mackie basen.

Lite reklam från köparen:

Bosse Löf skrev:

Tjena!
Nu har jag spelat 2 spelningar med Subben och den har verkligen muskler och spelar snyggt ihop med mina mackietoppar.
Vikten att lyfta är lite gränsfall om man skall upp i många trappor men oftast går det att rulla.
På Forsbacka Wärdshus blev jag ombedd att dra ner på basen lite eftersom den var lite för kraftig och igår på Skansen hände samma sak tjejen i baren bad mig sänka basen eftersom glasrutorna i huset skallrade rejält.
Men arrangören bad mig köra rejält partytryck så därför var helhetsvolymen rätt hög också :-)

Kortfattat omdöme:
En stadig bas som verkligen levererar och den känns stabil och skön.
Kan garanterat tävla med andra betydligt dyrare märken.
Och det räcker nog med en låda i de flesta sammanhang eftersom jag hittills "spelat ut" 2 lokaler.

Ljudet går nog upp i registret mer än min gamla HK Aktor men HK Aktor hänger inte med alls.
I gamla aktor så är specialbyggda Eminenceelement standard utom i drivers.
Det element som stämme bästa är Eminence delta 15 bas enligt Eminence själva.
Jag hör av mig med mer omdömen efter lite fler spelningar.

Bästa Hälsningar
BoKolioo

www.bokolioo.se
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Jag har tyvärr inte provat TA18 men väl THE BOX CL 115 SUB, dock för fast installation. Har tyvärr inte heller rivit isär den men den fungerar fortfarande efter sex månader, låter helt ok och var fantastiskt prisvärd.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

THE BOX CL 115 SUBb - 220/500watts (RMS/peak), 122dB max SPL
THE BOX TA 500Watts RMS 131dB max SPL

någon sa ju att spl inte säger nått när det gäller baslådor.
men jag antar att 9 db spl skillnad måste betyda något?

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ptja, folk har även sagt att jorden är platt.
Absolut! Du bör uppleva det ungefär som en fördubbling.
Jag refererade mest till kvalitén och pris/prestanda.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Andreas Vinnberg skrev:Ptja, folk har även sagt att jorden är platt.
Absolut! Du bör uppleva det ungefär som en fördubbling.
Jag refererade mest till kvalitén och pris/prestanda.
jo just det som är intressant :D Du tycker 15" är prisvärda och spelar på bra. 18" borde spela på "jävligt" bra om man jämför spl:en iaf

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Leif Baltazars skrev:
I gamla aktor så är specialbyggda Eminenceelement standard utom i drivers.
Helt fel! Det är B&C

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Svante Gustafsson skrev:THE BOX CL 115 SUBb - 220/500watts (RMS/peak), 122dB max SPL
THE BOX TA 500Watts RMS 131dB max SPL

någon sa ju att spl inte säger nått när det gäller baslådor.
men jag antar att 9 db spl skillnad måste betyda något?
kollad upp watten på 18" iom att det inte står med peak eller rms på thomann:

thanks for your mail. The Ta18 have 500 Watt RMS. We doesn´t Know the peak.


Regards

Stephan Netter - Musikhaus Thomann - PA-Hotline

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Leif Baltazars skrev:


I gamla aktor så är specialbyggda Eminenceelement standard utom i drivers.


Helt fel! Det är B&C
Inte JAG som skrev, utan min kund, som fått uppgiften från tomtarna som har agenturen i sverige.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Lyfter igen för att kolla innan jag drar iväg beställning på thomann.de om någon sett/hört en "THE BOX TA18" live
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Kolla med Peter på Ljud och ljusservice 0708-12 63 23 han har ett par..

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Krister Hedgren skrev:Kolla med Peter på Ljud och ljusservice 0708-12 63 23 han har ett par..
Tack Krister! Fan vad kul!

han hade verkligen inget negativt att säga om dom, han hade lyssnat på ett par olika aktiva rcf & mackie basar innan han var tvungen att slå till snabbt och beställde då först en TA18. Efter att blivit mycket positivt överraskad av denna betälde han genast en till... han var hur nöjd som helst.

Han skulle själv nu i dagarna beställa två st till men han förslog att han skulle väntade på min beställning ist. Var jag inte nöjd med basarna köper han dom av mig ist för att beställa nya, så nu känns det ju som att blir det vattentät deal :P

Blir att beställa ett par i kväll! :D happy happy

Återkommer med + / -

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Svante Gustafsson skrev:Återkommer med + / -
Kalas! Om du har en skruvmejsel och en kamera är jag idel öga. :-)

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Andreas Vinnberg skrev:
Svante Gustafsson skrev:Återkommer med + / -
Kalas! Om du har en skruvmejsel och en kamera är jag idel öga. :-)
det är ju givetvis inga dyra prylar för ett totalpris på 4k..

här är elementet iaf.

http://www.thomann.de/gb/the_box_speaker_185008a.htm

Bild

Enligt denna herre verkar iaf elementet suga :D

-"well looks like the usual crap chinese stuff that western distributors use in their cheap series. poor magnet, copy of 20 years old JBL frame, no waterproof cone and low excursion suspension. For 25 USD, thousand of chinese factories can sell you this sh** enough said..."

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster