Köpa Aktiva toppar + basar, vad? Pristak 10 000;-

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Köpa Aktiva toppar + basar, vad? Pristak 10 000;-

Inlägg av Mikael Hedman »

Tänkte inhandla en aktiv anläggning mest till uthyrning i samband med karaoke, och kanske att ha med till småfester när man är DJ!

Vad ska man kolla på i dagsläget? Är ute efter beggat i första hand! Det enda som jag har hört bra om är Opera serien, vilka andra finns det i samma prisklass! Tänkt att klara under 10 000;- för 2toppar och en bas. Allt därtill är ett plus!

Har en lokal kille som ska sälja ett par Opera 415 och en Sub 15 aktiv, men hittar dåligt med info om dem! Äldre låda eller? Vill gärna ha saker som man kan komplettera upp i framtiden.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Rekommenderar American Audios aktiva 15" bas PXW 15P. Jämförde den i veckan med Mackie SWA-1501 och konstaterade att dom var i samma nivå ljudmässigt. 5.500:- exkl moms och då får du mycket för pengarna.

www.limeligt.nu dom har den inte ännu på hemsidan. Jag har ett ex hemma på påseende som finns att köpa/lyssna på.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

har fått för mig att man kommer behöva en 18" om man ska köra singel bas för att man inte ska få skämmas när man spelar. specielt när man ska ner i pris på aktiv bas
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Svante: konarea är bara en av sakerna som bestämmer slutresultatet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Funkar utmärkt med en singel 15" av bra kvalite! ;) Hälst om det sitter 15" även i topparna!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men man vill sällan ha 15" som enda konelement i toppen. Eller i alla fall jag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Per Johanson skrev:Men man vill sällan ha 15" som enda konelement i toppen. Eller i alla fall jag.
efter att jag läst lite om aktiv toppar på forumet tycker jag med att folk föredrar 12" före 15" i topparna.. varför vet jag inte

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

Så frågan ställs... Varför 12" istället för 15" ?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

12'

Inlägg av Johannes Nordgren »

Diskuterade lite med en kollega och vi är rörande överens om att 12' är klart att föredra framför 15' om man inte är uppe på riktigt bra märken.

T.ex. LA Nexo d&b etc.

Om du inte har en diskant som gräver tillräckligt långt ner i frekvensskalan så får du i regel ett gap precis där sången ligger, du får alltså svårt att få fram en tydlig sång eller tal.

LA´s dsp delar t.ex. så lågt som 800Hz och ger 15'-elementet ett snävare arbetsområde.

Inte helt ovanligt har jag märkt bland specar är rekomendationen att dela väldigt högt upp för ett 15'-element. och det är inte alla element som fixar det.

Om du inte ska spela RnR på riktigt tycker jag efter lite AB-test att en 12-tummare är trevligare i den inte riktigt höga prisklassen.

dock slår HiQ-lådan riktigt hårt!!

Nu får jag säkert mothugg, men vad fasen!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: 12'

Inlägg av Svante Gustafsson »

Johannes Nordgren skrev:Diskuterade lite med en kollega och vi är rörande överens om att 12' är klart att föredra framför 15' om man inte är uppe på riktigt bra märken.

T.ex. LA Nexo d&b etc.

Om du inte har en diskant som gräver tillräckligt långt ner i frekvensskalan så får du i regel ett gap precis där sången ligger, du får alltså svårt att få fram en tydlig sång eller tal.

LA´s dsp delar t.ex. så lågt som 800Hz och ger 15'-elementet ett snävare arbetsområde.

Inte helt ovanligt har jag märkt bland specar är rekomendationen att dela väldigt högt upp för ett 15'-element. och det är inte alla element som fixar det.

Om du inte ska spela RnR på riktigt tycker jag efter lite AB-test att en 12-tummare är trevligare i den inte riktigt höga prisklassen.

dock slår HiQ-lådan riktigt hårt!!

Nu får jag säkert mothugg, men vad fasen!
rnr? hiq-lådan?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

hiQ

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hoj!

RnR = Rock&Roll =) Kanske internt =)

L-acoustic har en brutal monitorlåda som heter HiQ eller möjligtvis 115xt HiQ.

Dock är det nog långt över din budget =)

Den kostade 2007 24000:- exkl. moms brutto så räkna med 28-29k

Sen behöver du lämpligtvis xta-dsp och då åker du på ca 30k till.

Men visst, vill du köpa ruggiga högtalare hjälper jag gärna till =)

Mors!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Tänkte inhandla en aktiv anläggning mest till uthyrning i samband med karaoke, och kanske att ha med till småfester när man är DJ!

Vad ska man kolla på i dagsläget? Är ute efter beggat i första hand! Det enda som jag har hört bra om är Opera serien, vilka andra finns det i samma prisklass! Tänkt att klara under 10 000;- för 2toppar och en bas. Allt därtill är ett plus!
Inga fler förslag? Någon?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

och för att fortsätta som rookie..
xta-dsp?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

XTA=fabrikat
DSP=Digital Signal Process(or)(ing)
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Eftersom det kommer att gå på uthyrning med karaoke, så är ju allt nästan overkill! Söker aktiva högtalare i prisklassen 4-5000;-/par MAX! Så det duger gott med (nu ska jag svära) Behringer och liknande! :D Sedan en aktiv 15" bas för en kanske 4000;- det är budgeten! Det kommer att drivas från en PC med inbyggt ljudkort, så ingen EQ, eller mixer kommer att sitta imellan! Ska vara så enkelt som möjligt!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »


Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Inlägg av Henrik Källsson »

Jag har Behringer B215A,
och om du ska ha budget är det nått sånt du får ha.

Jag är grymt nöjd med mina, de var ruskitigt billiga och har blivit riktigt misshandlade. Clippat väldigt mkt vissa kvällar när man har nån dj som vill köra högt högt, o de funkar som de ska fortfarande.
Så sjuka processorer i de som fixar det.
Kör 15" och utan sub, funkar bra, man får in allt i bakluckan tillsammans med elverk... ;)

Men om du har cash ska du ju välja RCF.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag köpte 2 st JJ Labs (dvs från Jam) aktiva 15"-toppar. Kostade mig ca 5000kr/par...och det var väl nästan det dummaste köp jag har gjort. Man ska aldrig köpa billigast möjliga, det är bättre att bränna upp pengarna, det är nog roligare.

Högtalarna låter helt okej...första halvtimmen. Sedan tappar stegen effekt snabbare än någon hinner säga "ooooops"
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

21", 12", 6.5", 1", and not a lot of aluminium screaming at you below 8KHz ;)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Måns Nilsson skrev:21", 12", 6.5", 1", and not a lot of aluminium screaming at you below 8KHz ;)
Hmm, Flash/Flood... gamla hederliga saker...

Inte riktigt vad budgeten i orginalposten håller för dock. Skulle dock rekommendera att ta steget upp ett snäpp från Behringer/Alto/JJ Labs osv. Det lönar sig i princip alltid. Svårt för de pengarna tyvärr, även begagnat.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster