Belastningar på rårör

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Belastningar på rårör

Inlägg av Anders Herbertzon »

Hej hej.

Skall köra ljus på en revyföreställning i en gammal aula och har därför en fråga angående rårörs-belastningar.
Finns rätt gott om lingångar men bara 3 med handspel, för ridåer och fond, övriga med rep som har maxbelastning på 18 Kg.

Skulle man, som bilden visar, kunna hänga en rörlig armatur (25 kg) mellan 2 rårör utan att utmana några viktgränser? I övrigt kommer dessa rårör vara tomma och armaturen kommer att hänga precis vid mittvajerns fästpunkt.

Om detta ej funkar godtages gärna andra lösningar...
Bilagor
tjena.JPG
tjena.JPG (16.5 KiB) Visad 7991 gånger

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det går att göra på det viset men då måste lasten hänga exakt lika mellan de två rårören. Det räcker med att höja det ena råt 1cm för att öka lasten mer på det rået.

Jag hadde försökt att hitta en annan lösning med tross och stativ om det inte finns lyft punkter att med spel hänga en tross.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu har jag för mig att i sådana konstruktioner så sitter det en tvär "balk" där alla linhjul sitter och vid en sådan här lyft så blir det en punktlast

Ska man inte ta hänsyn till detta?
Jag tycker det är lite fel att exprimentera med detta, det måste finnas föreskrifter hur exakt dessa ska fungera, detta kan omöjligt att va första gången å historien.

Någon eller några måste ha skrivit en "handbok" i ämnet

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Hej Anders,

Jag tycker att du ringer Rigg-Olle på måndag.

Han nås på:

Mobiltfn: 070-5987245
Tfn/Fax: 0522-17117

Han har en mailadress också men den vittjas inte så ofta. Ring istället.

Det han inte vet om riggning är förmodligen inte värt att veta.

När man ens känner minsta oro eller fundering inför någon form av riggning ska man inte göra det. Då är det bättre att fråga någon som verkligen vet. I det här fallet Rigg-Olle.

Lycka till!

/Eric

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag håller med erik ring rigg-olle och sen tar du och läser svensk lingångsstandard. Där står allt hur du får belasta lingångar och hur de skall vara konstruerade. Den heter "SS7671501 utgåva 2" och det är en svensk bibel när det gäller lingångar. den borde förövrigt alla som sysslar med lingångar ha tillgänglig.

När du straffar ihop två rån på det sätt du visar så måste du även ta hänsyn till hur vinkeln blir uppe vid brythjulen blir den för stor kan vajern hoppa ur eller fastna. dessutom måste du veta om den max tillåtna lasten är utbredd eller om det är punktlasten som är 18 kilo. Detta skall finnas besrivet på en skylt i lokalen annars går inte lingånngen genom beskiktningen.

Kan vara läge att kolla om lingången är besiktigad också då detta skall göras en gång om året precis som hissar och andra lyft maskinerier.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack, där fick jag svar på mitt inlägg

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Inlägg av Anders Herbertzon »

Marcus Sandberg skrev:Det går att göra på det viset men då måste lasten hänga exakt lika mellan de två rårören. Det räcker med att höja det ena råt 1cm för att öka lasten mer på det rået.

Jag hadde försökt att hitta en annan lösning med tross och stativ om det inte finns lyft punkter att med spel hänga en tross.
Hade stativ å tross som plan B så d blir nog något sådant.

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Det är lugnt!
Om armaturen hänger i två punkter - en i varje rårör kommer vikten att delas mellan dem och du kommer inte att överskrida några viktgränser.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Marcus Sandberg skrev:Det går att göra på det viset men då måste lasten hänga exakt lika mellan de två rårören. Det räcker med att höja det ena råt 1cm för att öka lasten mer på det rået.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Bara om skillnaden i höjd mellan rårören överträffar bredden

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

även om det är fullt möjligt att det går att straffa ihop dem och det skulle fungera skulle jag ändå tveka då jag inte litar på ett sånt handdraget rå där all tyngd vilar i knapet som repet är förankrat i.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Jag förutsätter i mitt svar att knapen inte sitter med mollyplugg i gips utan att 18 kilobegränsningen är baserad på arbetsmiljötekniska grunder.

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Inlägg av Anders Herbertzon »

Gustaf Gagge skrev:även om det är fullt möjligt att det går att straffa ihop dem och det skulle fungera skulle jag ändå tveka då jag inte litar på ett sånt handdraget rå där all tyngd vilar i knapet som repet är förankrat i.
Eftersom rören inte hänger med stort mellanrum kommer dom inte behöva straffas ihop. Isåfall rör det sig om 3-5 cm.

Mattias Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 15:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mattias Eriksson »

Om man straffar ihop två rå'n så är det en konstruktionsändring och man står helt med byxorna nere vid en eventuell incident.
Några frågor som blir intressanta vid en sådan operation:
* Hur garanteras att båda repen/vire belastas lika hårt?
* Är linhjul konstruerade för belastningar andra än radiella?
* kan någon komma åt att lossa en knut eller vrida ett virespel?

Och att fästa en belastning i flera rå'n är ju igentligen samma sak som att straffa ihop dom.

Just don't do it! ok?
Jag förutsätter i mitt svar att knapen inte sitter med mollyplugg i gips utan att 18 kilobegränsningen är baserad på arbetsmiljötekniska grunder.
Nu är du inne på vad konstruktör och besiktningsansvariga har att ta hänsyn till i sitt arbete, är du kompetent att överpröva deras beslut?
Och ser du då till att vara försäkrad till att ta det ansvaret oxå?
Timrå Ljudteknik
http://www.timraljudteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Nu är du inne på vad konstruktör och besiktningsansvariga har att ta hänsyn till i sitt arbete, är du kompetent att överpröva deras beslut?
Jag kan i alla fall läsa och förstå SS 767 15 01 som i kapitel 9 (särskilda säkerhetskrav för övermaskinerier) innehåller texten: "9.2.3 Lasten på en lingång får vid dimensioneringen av lingången inte antas vara lägre än 100 kg, även om maxlasten är lägre än 100 Kg."

Att maxlasten har angivits till 18 kg har med en mansbörda minus vikten på råröret att göra. (om inte vikten på råröret är utballanserad)

Det finns inget bättre lastfall än att hänga i två punkter!

Vanje Ryge
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 21 nov 2006, 18:22
Ort: Uppsala

Inlägg av Vanje Ryge »

För att fortsätta citaten från SS7671501:

"Mekanisk ihopkoppling av flera rån eller motviktskapslar för att därigenom öka lastkapaciteten får ej ske"
(Bilaga C, avsnitt C.5).

Eftersom det verkar handla om ett rörligt huvud, som fästs med hjälp av hakfästen el. dyl. får man nog tolka det som att det kommer att innebära mekanisk ihopkoppling. Ingen speciellt bra idé alltså.

Vanje Ryge, GLT

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Mekanisk ihopkoppling av flera rån eller motviktskapslar för att därigenom öka lastkapaciteten får ej ske
Detta gäller vid samordnade lyft, dvs att man kör rårna upp och ner.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster